SKIP TO CONTENT

PEUGEOT Z SERII 4: KUSZĄCA MOC „CZWÓREK”

28/02/2023

Czas czytania: 10 minut

Czy chcesz otrzymywać nasz newsletter?  Zapisz się
Na paryski salon Rétromobile 2023 firma PEUGEOT przygotowała retrospektywną ekspozycję modeli z serii 4, obejmującą kilka pojazdów uznawanych przez kolekcjonerów za kultowe. Modelom 401, 402, 403, 404, 405 towarzyszył najnowszy przedstawiciel serii, czyli PEUGEOT 408. Dodajmy do tej kolekcji modele 406 i 407 i mamy doskonały przegląd 80 lat stylu, innowacyjności i osiągów.
Z serii PEUGEOT 4 poproszę...
401: innowacyjny nestor z serii 4 
Lata produkcji: 1934–1935
Lata 30. to era demokratyzowania się motoryzacji. PEUGEOT 401, podobnie jak 201, był pionierskim modelem, ponieważ zastosowano w nim niezależne zawieszenie przednich kół, co znacznie poprawiło trzymanie się drogi. 
Peugeot 401 D Eclipse
Do zapamiętania pierwszej generacji „serii 4” przyczyniła się szczególnie wersja 401 Eclipse z 1935 r., czyli pierwszy seryjnie produkowany coupé-kabriolet ze sztywnym dachem. Samochód zapewniał komfort jazdy coupé i przyjemność podróżowania kabrioletem dzięki metalowemu dachowi składanemu... elektrycznie . Wynalazek znalazł później zastosowanie także w kilku innych modelach marki PEUGEOT oraz w wielu samochodach konkurencyjnych producentów.
Mistinguett, artystka rewiowa występująca między innymi w Casino de Paris czy Moulin Rouge i prawdziwa gwiazda szalonych lat 20., była wprost zakochana w PEUGEOT 401. Zamówiła wyjątkową wersję: PEUGEOT dostarczył samo podwozie firmie karoseryjnej Henriego Crouziera, który zaprojektował eleganckiego 2‑miejscowego roadstera o bardzo opływowej sylwetce.
402: aerodynamiczny sedan
Lata produkcji: 1935–1942
PEUGEOT 402 był flagowym rodzinnym sedanem, wraz z którym marka wprowadziła nową aerodynamiczną serię, znaną jako „wrzeciono z Sochaux”. Autorem nowego wzornictwa był firmowy projektant Henri Thomas. Styl „wrzeciona z Sochaux” wyróżniał się bardzo opływowym przednim pasem zachodzącym na błotniki, a także oryginalnym układem przednich reflektorów schowanych za atrapą chłodnicy. PEUGEOT 402 utrwalił nową numerację modeli, z której można odczytać kategorię pojazdu oraz jego generację: 402 był więc drugą generacją serii 4.
403: Pininfarina wchodzi do gry, a porucznik Columbo ulega czarowi
Lata produkcji: 1955–1966

Eleganckie i pozbawione ekstrawagancji nadwozie 403, zaprojektowane przez słynnego włoskiego projektanta Pininfarinę, miało dyskretny i mieszczański urok. Był to pierwszy PEUGEOT z zakrzywioną szybą czołową, co postrzegano jako znak nowoczesności, rzadko jeszcze spotykany w samochodach z tamtych lat.

Model zyskał rangę kultowego dzięki porucznikowi Columbo, który spopularyzował Peugeota 403 Cabriolet w USA. Filmowy policjant w charakterystycznym znoszonym prochowcu, z niedopałkiem cygara w kąciku ust, jeździł modelem z 1960 r. z rejestracją „California 044 APD”. 

Przed rozpoczęciem zdjęć producent serialu proponował różne pojazdy dla odtwórcy głównej roli. Żaden z nich nie wzbudzał jednak entuzjazmu Petera Falka... dopóki na parkingu przez studiem filmowym nie zobaczył PEUGEOT 403. Co ciekawe – PEUGEOT nigdy nie oferował modelu 403 Cabriolet w USA. Legenda głosi, że 403 zaparkowany przed wytwórnią należał do pewnego francuskiego aktora, który zabrał go ze sobą do Ameryki. Peter Falk zauważył auto i wybrał jako swój serialowy pojazd. 
404: od Pininfariny do Borisa Viana 
Lata produkcji: 1960–1978
PEUGEOT 404 był luksusowym rodzinnym sedanem. Przez pewien czas produkowano go równolegle z 403, który jednak wkrótce został wycofany z oferty. Za projekt modelu 404, podobnie jak w przypadku 403, odpowiadało studio Pininfarina. Nowoczesna i dyskretnie elegancka sylwetka 404 odniosła niekwestionowany sukces.
24 kwietnia 2013 r. na ekrany wszedł film L'Écume des jours (tytuł polski: Dziewczyna z lilią), w reżyserii Michela Gondry'ego, nakręcony na motywach kultowej powieści Borisa Viana. Na potrzeby filmu stworzono kilka niezwykłych samochodów. Jednym z nich był LimoVian, czyli niewiarygodnie przeszklona limuzyna oparta na modelu PEUGEOT 404.
405: król rajdów
Lata produkcji: 1987–1996 (w Sochaux)
PEUGEOT 405, wybrany  przez europejską prasę motoryzacyjną Europejskim Samochodem Roku 1988, zadebiutował na rynku w czerwcu 1987 r. Atuty modelu 405 zapewniły mu natychmiastowy sukces sprzedażowy. Powszechnie chwalono płynną i harmonijną stylistykę. Samochód wyróżniał się też przestronnym wnętrzem, świetną widocznością, komfortem i obszernym bagażnikiem. 
Egzemplarz prezentowany na tegorocznej wystawie Rétromobile to PEUGEOT 405 Mi16 Le Mans (1993), czyli edycja specjalna kultowego 405 Mi16, przygotowana z okazji zwycięstwa PEUGEOT w wyścigu 24 godziny Le Mans  w 1993 r. Samochód z 2‑litrowym 16‑zaworowym silnikiem o mocy 160 KM, przejętym ze „zwykłego” Mi16, jest wyposażony między innymi w tapicerkę ze skóry i alcantary oraz 15‑calowe obręcze kół z lekkiego stopu.
Egzemplarz prezentowany na tegorocznej wystawie Rétromobile to PEUGEOT 405 Mi16 Le Mans (1993), czyli edycja specjalna kultowego 405 Mi16, przygotowana z okazji zwycięstwa PEUGEOT w wyścigu 24 godziny Le Mans  w 1993 r. Samochód z 2‑litrowym 16‑zaworowym silnikiem o mocy 160 KM, przejętym ze „zwykłego” Mi16, jest wyposażony między innymi w tapicerkę ze skóry i alcantary oraz 15‑calowe obręcze kół z lekkiego stopu.
Egzemplarz prezentowany na tegorocznej wystawie Rétromobile to PEUGEOT 405 Mi16 Le Mans (1993), czyli edycja specjalna kultowego 405 Mi16, przygotowana z okazji zwycięstwa PEUGEOT w wyścigu 24 godziny Le Mans  w 1993 r. Samochód z 2‑litrowym 16‑zaworowym silnikiem o mocy 160 KM, przejętym ze „zwykłego” Mi16, jest wyposażony między innymi w tapicerkę ze skóry i alcantary oraz 15‑calowe obręcze kół z lekkiego stopu.
Po paśmie triumfów w serii Grand Raid – w 1988 i 1989 r. w Rajdzie Atlas (Maroku), Rajdzie Faraonów (Egipt) oraz w rajdach Tunezji i Baja (Hiszpania) – 405 T16 Grand Raid zapewnił marce PEUGEOT czwarte z rzędu zwycięstwo w rajdzie Paryż-Dakar w 1990 r. Po raz trzeci za kierownicą zasiadał wtedy „latający Fin” – Ari Vatanen, wspomagany przez pilota Bruno Berglunda.
Po paśmie triumfów w serii Grand Raid – w 1988 i 1989 r. w Rajdzie Atlas (Maroku), Rajdzie Faraonów (Egipt) oraz w rajdach Tunezji i Baja (Hiszpania) – 405 T16 Grand Raid zapewnił marce PEUGEOT czwarte z rzędu zwycięstwo w rajdzie Paryż-Dakar w 1990 r. Po raz trzeci za kierownicą zasiadał wtedy „latający Fin” – Ari Vatanen, wspomagany przez pilota Bruno Berglunda.
406 :  Taxi ! 
Lata produkcji: 1995–2004
PEUGEOT 406 kontynuował udane podejście zastosowane w modelu 405. Komfort i wygoda oraz przestronne wnętrze dla 5‑osobowej rodziny i jej bagażu, bez poważniejszych problemów mechanicznych przez wiele lat. Niektóre egzemplarze PEUGEOT 406 osiągały naprawdę imponujące przebiegi, zwłaszcza jako taksówki.
PEUGEOT 406 kontynuował udane podejście zastosowane w modelu 405. Komfort i wygoda oraz przestronne wnętrze dla 5‑osobowej rodziny i jej bagażu, bez poważniejszych problemów mechanicznych przez wiele lat. Niektóre egzemplarze PEUGEOT 406 osiągały naprawdę imponujące przebiegi, zwłaszcza jako taksówki.
À propos taksówek... No oczywiście, Taxi! Tak, 406 to niekwestionowana gwiazda serii fenomenalnych komedii sensacyjnych –Taxi. Jeden z egzemplarzy wykorzystywany w filmach można obejrzeć w Muzeum PEUGEOT (Musée de L'Aventure Peugeot) w Sochaux.
À propos taksówek... No oczywiście, Taxi! Tak, 406 to niekwestionowana gwiazda serii fenomenalnych komedii sensacyjnych –Taxi. Jeden z egzemplarzy wykorzystywany w filmach można obejrzeć w Muzeum PEUGEOT (Musée de L'Aventure Peugeot) w Sochaux.
407: godny następca 406
Lata produkcji: 2004–2011 (we Francji)
PEUGEOT 407 to samochód rodzinny wprowadzony przez markę w 2004 r. Zastąpił on model PEUGEOT 406 w roli flagowego samochodu francuskiego producenta z lat 90. Nowocześniejszy i jeszcze bardziej elegancki PEUGEOT 407 był produkowany we Francji do 2011 r. i odniósł wielki komercyjny sukces. W fabryce w Rennes wyprodukowano kilkaset tysięcy tych samochodów.
PEUGEOT 407 to samochód rodzinny wprowadzony przez markę w 2004 r. Zastąpił on model PEUGEOT 406 w roli flagowego samochodu francuskiego producenta z lat 90. Nowocześniejszy i jeszcze bardziej elegancki PEUGEOT 407 był produkowany we Francji do 2011 r. i odniósł wielki komercyjny sukces. W fabryce w Rennes wyprodukowano kilkaset tysięcy tych samochodów.
408: PEUGEOT w nowej odsłonie
Lata produkcji: 2022–
W 408, najnowszym modelu z serii 4, wprowadzono nowy typ nadwozia –  fastback. Nowy model jest pierwszym takim samochodem w historii marki oraz na obecnym rynku motoryzacyjnym. Duża liczba „czwórek” (od 401 do 406 Taxi) jest wystawiona w Musée de L'Aventure Peugeot w Sochaux, zarządzanym przez stowarzyszenie L'Aventure PEUGEOT, którego misją jest zachowanie i promocja dziedzictwa marki PEUGEOT. L'Aventure Peugeot (laventure-association.com). Zapraszamy na stoisko PEUGEOT na salonie Rétromobile 2023, by bliżej poznać historię oraz modele z serii 4. 
ODKRYJ WSZYSTKIE NASZE ARTYKUŁY