SKIP TO CONTENT
Stoffel Vandoorne: poznaj nowego kierowcę Peugeot TotalEnergies

November, 2023

Szacowany czas czytania: 5 minut

Chcesz otrzymywać nasz newsletter?
Chcesz otrzymywać nasz newsletter?

Stoffel Vandoorne:

poznaj nowego kierowcę Peugeot TotalEnergies

 

 

W 2023 r. Stoffel Vandoorne zasilił szeregi zespołu Peugeot TotalEnergies, początkowo jako kierowca rezerwowy, a od 2024 r. jako pełnoprawny członek regularnego składu. Ten 31-letni Belg to uosobienie perfekcyjnej harmonii między pasją do wyścigów a odpowiedzialnym podejściem do kierowania pojazdem. Jego imponujące osiągnięcia i bogate doświadczenie w świecie sportów motorowych wprowadzają do zespołu niezwykle cenną wiedzę specjalistyczną. Zanurz się w pasjonującym świecie kierowcy, który zawsze jest gotowy stawić czoła nowym wyzwaniom. Dowiedz się, jakie są jego pierwsze wrażenia z jazdy Peugeot 9X8 i w jaki sposób przygotowuje się do wyścigów długodystansowych.

Stoffel Vandoorne:

poznaj nowego kierowcę Peugeot TotalEnergies

 

W 2023 r. Stoffel Vandoorne zasilił szeregi zespołu Peugeot TotalEnergies, początkowo jako kierowca rezerwowy, a od 2024 r. jako pełnoprawny członek regularnego składu. Ten 31-letni Belg to uosobienie perfekcyjnej harmonii między pasją do wyścigów a odpowiedzialnym podejściem do kierowania pojazdem. Jego imponujące osiągnięcia i bogate doświadczenie w świecie sportów motorowych wprowadzają do zespołu niezwykle cenną wiedzę specjalistyczną. Zanurz się w pasjonującym świecie kierowcy, który zawsze jest gotowy stawić czoła nowym wyzwaniom. Dowiedz się, jakie są jego pierwsze wrażenia z jazdy Peugeot 9X8 i w jaki sposób przygotowuje się do wyścigów długodystansowych.

Imponujące osiągnięcia

 

Stoffel Vandoorne, urodzony w Belgii w 1992 roku, może pochwalić się imponującymi osiągnięciami. Wśród nich należy wymienić zdobycie tytułu Mistrza Świata Formuły E w 2022 roku oraz udział w 41 rajdach Grand Prix Formuły 1. Swoją przygodę z wyścigami długodystansowymi rozpoczął w 2019 roku, startując w kategorii pojazdów LMP1(i) LMP, czyli "Le Mans Prototypes" [prototypy Le Mans] to samochody wyścigowe znane przede wszystkim z wyścigu 24h Le Mans.  w barwach SMP Racing. 2 lata później dołączył do zespołu JOTA. Obecnie, jako regularny kierowca DS Penske (czołowym zespole grupy Stellantis Motorsport), stał się naturalnym wyborem dla Peugeot TotalEnergies.

Imponujące osiągnięcia

 

Stoffel Vandoorne, urodzony w Belgii w 1992 roku, może pochwalić się imponującymi osiągnięciami. Wśród nich należy wymienić zdobycie tytułu Mistrza Świata Formuły E w 2022 roku oraz udział w 41 rajdach Grand Prix Formuły 1. Swoją przygodę z wyścigami długodystansowymi rozpoczął w 2019 roku, startując w kategorii pojazdów LMP1(i) LMP, czyli "Le Mans Prototypes" [prototypy Le Mans] to samochody wyścigowe znane przede wszystkim z wyścigu 24h Le Mans.  w barwach SMP Racing. 2 lata później dołączył do zespołu JOTA. Obecnie, jako regularny kierowca DS Penske (czołowym zespole grupy Stellantis Motorsport), stał się naturalnym wyborem dla Peugeot TotalEnergies.

Stoffel Vandoorne i Peugeot 9X8

Swoboda i pewność

 

Zanim Stoffel Vandoorne dołączył do zespołu, zdążył wypróbować model 9X8 podczas prywatnej jazdy testowej. Kiedy zastąpił Nico Müllera za kierownicą podczas wyścigu 6h Fuji, od razu poczuł się swobodnie i pewnie: „Hiper-samochody to zupełnie inna kategoria w porównaniu do klasy LMP1. Przede wszystkim są znacznie cięższe. Mimo swojej aerodynamiki, Peugeot 9X8 nie jest wyjątkiem - podczas jazdy odczuwa się jego ciężar, a to wymaga dostosowania stylu jazdy do działającej na niego siły odśrodkowej. Na szczęście, dzięki doświadczeniu zdobytym podczas całej mojej kariery, nie stanowiło to dla mnie większego problemu".

 
Zupełnie nowe wrażenia

 

Przeciętnemu kierowcy trudno wyobrazić sobię jazdę samochodem o mocy 680  KM pochodzących z silnika spalinowego wraz z 272 KM generowanych przez silnik elektryczny i o masie 1030 kg bez obciążenia: „Najbardziej zaskakujące jest hamowanie - wykonuję ten manewr znacznie później, co zdecydowanie odbiega od norm codziennej jazdy. Co więcej, możliwość zmiany biegów podczas ostrego zakrętu daje świetne korzyści - im większe przyspieszenie, tym większa siła dociskająca, a to zapewnia o wile lepszą przyczepność samochodu. Spośród wszystkich torów, na których miałem okazję prowadzić 9X8, Le Mans ze swoimi zakrętami Porsche zapewniło mi absolutnie niezapomniane doświadczenia".

Stoffel Vandoorne i Peugeot 9X8

Swoboda i pewność

 

Zanim Stoffel Vandoorne dołączył do zespołu, zdążył wypróbować model 9X8 podczas prywatnej jazdy testowej. Kiedy zastąpił Nico Müllera za kierownicą podczas wyścigu 6h Fuji, od razu poczuł się swobodnie i pewnie: „Hiper-samochody to zupełnie inna kategoria w porównaniu do klasy LMP1. Przede wszystkim są znacznie cięższe. Mimo swojej aerodynamiki, Peugeot 9X8 nie jest wyjątkiem - podczas jazdy odczuwa się jego ciężar, a to wymaga dostosowania stylu jazdy do działającej na niego siły odśrodkowej. Na szczęście, dzięki doświadczeniu zdobytym podczas całej mojej kariery, nie stanowiło to dla mnie większego problemu".

Zupełnie nowe wrażenia

 

Przeciętnemu kierowcy trudno wyobrazić sobię jazdę samochodem o mocy 680  KM pochodzących z silnika spalinowego wraz z 272 KM generowanych przez silnik elektryczny i o masie 1030 kg bez obciążenia: „Najbardziej zaskakujące jest hamowanie - wykonuję ten manewr znacznie później, co zdecydowanie odbiega od norm codziennej jazdy. Co więcej, możliwość zmiany biegów podczas ostrego zakrętu daje świetne korzyści - im większe przyspieszenie, tym większa siła dociskająca, a to zapewnia o wile lepszą przyczepność samochodu. Spośród wszystkich torów, na których miałem okazję prowadzić 9X8, Le Mans ze swoimi zakrętami Porsche zapewniło mi absolutnie niezapomniane doświadczenia".

Ten wyjątkowy moment…

 

Chociaż na torze fascynuje go prędkość, w mieście jest zdecydowanie spokojniejszym kierowcą, a poza ulicami czerpie przyjemność z podziwiania krajobrazu w trakcie jazdy: „Uwielbiam ten wyjątkowy moment, kiedy po długim wyjeździe wracam do domu. Wybieram wtedy drogę prowadzącą z La Turbie do Monako, która prowadzi wzdłuż wybrzeża, co gwarantuje niesamowite widoki i piękne warunki pogodowe. Takie powroty zawsze poprawiają mi nastrój"

Ten wyjątkowy moment…

 

Chociaż na torze fascynuje go prędkość, w mieście jest zdecydowanie spokojniejszym kierowcą, a poza ulicami czerpie przyjemność z podziwiania krajobrazu w trakcie jazdy: „Uwielbiam ten wyjątkowy moment, kiedy po długim wyjeździe wracam do domu. Wybieram wtedy drogę prowadzącą z La Turbie do Monako, która prowadzi wzdłuż wybrzeża, co gwarantuje niesamowite widoki i piękne warunki pogodowe. Takie powroty zawsze poprawiają mi nastrój"

Wyścigi długodystansowe to stan umysłu

 

Według Vandoorne'a wyścigi długodystansowe wymagają zupełnie innego nastawienia i przygotowania niż Formuła E:„ Dawniej, kiedy brałem udział w sprintach samochodowych, w kokpicie mogłem liczyć wyłącznie na siebie. Teraz jestem częścią zespołu składającego się z inżynierów i kierowców, a każdy z nas ma swoją unikalną technikę prowadzenia. Musimy dojść do porozumienia w kwestii ustawień samochodu w taki sposób, by wszyscy czuli się pewnie i komfortowo”. Niezbędne jest również utrzymanie topowej kondycji fizycznej: „Długie godziny spędzane w upalnym wnętrzu pojazdu wymagają odpowiedniego nawodnienia i diety, dlatego jesteśmy stale obserwowani przez trenerów i fizjoterapeutów. Dzięki temu utrzymujemy równomierny poziom energii przez cały wyścig, eliminując możliwość osłabienia".

 

Stoffel Vandoorne otrzymał oficjalną nominację na kierowcę, który weźmie udział w tegorocznych wyścigach FIA World Endurance Championship. Sezon zostanie zainaugurowany w marcu na torze Losail International Circuit w Katarze. Trzymamy za niego kciuki i życzmy triumfu, na który z pewnością zasługuje!

 

Aby uzyskać więcej informacji o zespole Peugeot TotalEnergies, odwiedź stronę Peugeot-sport.com.

Endurance racing: a state of mind

 

For Stoffel Vandoorne, endurance racing requires a different mindset and preparation from Formula E: "Previously, for the sprint, I was alone in the car. Now, I have to work with a whole team of engineers and drivers, and deal with them all. Each of us has his own driving style. We have to compromise on the setup of the car, so that everyone feels at ease." Being in excellent physical shape is also essential. "We spend a lot of time in the car, and it's hot. Hydration and diet are paramount, which is why we are monitored by coaches and physiotherapists. This enables us to maintain the same level of energy throughout the race and not have any weaknesses."

 

Stoffel Vandoorne otrzymał oficjalną nominację na kierowcę, który weźmie udział w tegorocznych wyścigach FIA World Endurance Championship. Sezon zostanie zainaugurowany w marcu na torze Losail International Circuit w Katarze. Trzymamy za niego kciuki i życzmy triumfu, na który z pewnością zasługuje!

 

Aby uzyskać więcej informacji o zespole Peugeot TotalEnergies, odwiedź stronę Peugeot-sport.com.