SKIP TO CONTENT

11 lipca 2022 r.

5 minut czytania

PEUGEOT 9X8 W OCZACH CZŁONKÓW ZESPOŁU PROJEKTOWEGO: „KULTOWY, WYDAJNY, ROZPALAJĄCY EMOCJE" 

Najnowszym dziełem zespołu projektantów PEUGEOT jest wyrazisty kod stylistyczny nowego wyścigowego modelu hybrydowego PEUGEOT 9X8 Hypercar, który odzwierciedla wszystkie estetyczne kanony marki. Jego wyróżnikami są kocia sylwetka, opływowe linie zwieńczone sportowymi akcentami, zgrabnie wyprofilowane sylwetki boków i charakterystyczny układ świateł z trzema lwimi pazurami. Smukła i elegancka sylwetka PEUGEOT 9X8 wzbudza emocje i jednoznacznie kojarzy się z prędkością. 

 

Wywiad z Matthiasem HOSSANNEM, Dyrektorem designu marki PEUGEOT. 

Najważniejszym wyznacznikiem samochodów wyścigowych są zwykle ich sportowe osiągi, ale w przypadku hybrydowego modelu PEUGEOT 9X8 Hypercar stylowy design idzie w parze z technologią. Jak wam się udało tego dokonać? 

To prawda, że jeśli skupimy się wyłącznie na osiągach, otrzymamy w pełni funkcjonalny pojazd, którego estetyka w niewielkim stopniu jest zgodna ze stylistycznym kodem marki. Nowe przepisy pozwoliły nam puścić wodze wyobraźni, a my postanowiliśmy wykorzystać tę okazję, by wspólnie z członkami zespołu PEUGEOT SPORT stworzyć samochód, który wyróżni się niezwykłym designem. Tak powstał nowy Hypercar PEUGEOT, który odzwierciedla wszystkie wartości marki.  

 

Dlaczego marka PEUGEOT postanowiła wrócić do zawodów samochodowych? 

 

Dla marki PEUGEOT sporty samochodowe i modele koncepcyjne w swojej tradycyjnej formie to niezwykły poligon doświadczalny, gdzie możemy testować pomysły i nowatorskie rozwiązania wzbogacające doświadczenia jakie zapewniają klientom nasze seryjnie produkowane modele, a zwłaszcza Peugeot 508 PSE i pozostałe samochody z gamy.   

 

Hypercar 9X8 to PEUGEOT zaprojektowany z myślą o wyścigach. Wszystkie rozwiązania technologiczne zostały opracowane przez zespół PEUGEOT SPORT, a kod stylistyczny został stworzony przez tę samą ekipę, która tworzy modele studyjne i produkcyjne używane na co dzień przez naszych klientów. 

 

PEUGEOT 9X8 to nie tylko kwintesencja know-how zespołów pracujących dla marki, ale także przedłużenie długiej historii sukcesów marki PEUGEOT w sportach samochodowych, z których jesteśmy dumni zarówno my, jak i nasi fani. 

Model PEUGEOT 9X8 bardzo wyróżnia się na tle samochodów wcześniejszych generacji. Czy możesz wyjaśnić nam dlaczego?  

Opracowanie nowego kanonu estetycznego stało się możliwe, kiedy w życie weszły nowe regulacje. Kiedy rozpoczynaliśmy prace nad projektem, przyświecały nam trzy hasła "kultowy, wydajny, rozpalający emocje”, bo chcieliśmy, żeby ten model był zupełnie inny niż wszystkie i symbolizował zmianę, jaką wprowadza najnowsza generacja samochodów – radykalny zwrot będący odpowiedzią na zmiany zachodzące w motoryzacji. Efekt końcowy przełamuje dotychczasowe kanony stylistyczne, wpisuje się w przyjęte założenia i w niezwykle wierny sposób oddaje specyfikę naszej marki.  

 

Dlaczego w modelu 9X8 zrezygnowano z tylnego spojlera ?

 

Jest to decyzja, która odzwierciedla odwagę i kreatywność inżynierów oraz projektantów zespołu PEUGEOT! Nasi inżynierowie zaproponowali rozwiązania z zakresu aerodynamiki, które umożliwiły nam zrezygnowanie z tylnego spojlera i dały nam większą wolność ekspresji stylistycznej. A ponieważ mieliśmy większe niż zwykle pole manewru, była to doskonała okazja, by wprowadzić nasz projekt w życie!  

Proszę sobie tylko wyobrazić! Od 1967 roku każdy samochód, który startował w wyścigu Le Mans miał z tyłu spojler! 

 

Marka Peugeot po raz pierwszy zaprezentowała hybrydowy samochód wyścigowy. Czy jest to rewolucja? 

 

PEUGEOT 9X8 zwiastuje nową erę głównie dzięki wykorzystanym w nim technologiom. Jak podkreśla Olivier Jansonnie, dyrektor techniczny projektu: „Przepisy regulujące wyścigi długodystansowe pozwoliły nam w pełni wykorzystać wiedzę i doświadczenie PEUGEOT w obszarze zelektryfikowanych jednostek napędowych. Podobnie jak w chwili premiery seryjnie produkowanego modelu 508 PSE, marka rozpoczyna nowy rozdział w historii wyścigów samochodów z hybrydowym napędem. Źródłem osiągów jest czystsza energia elektryczna, a my nie musimy godzić się na żadne sportowe kompromisy.   

 

 

 

Jaką rolę odegrała technologia 3D w pracach projektowych i rozwojowych nad nowym modelem?

 

Codzienna praca projektantów to nieustanne przechodzenie od szkiców do narzędzi 3D, dzięki którym możemy przenosić kolejne etapy wizualizacji do wirtualnej rzeczywistości. A wirtualny świat to obecnie jedno z naszych podstawowych narzędzi kreacji, które podnosi skuteczność działania. 

 

Prace nad projektem były prowadzone w czasie pandemii, także podczas lockdownu, co znaczy, że członkowie zespołu pracowali w swoich domach. Cyfrowa technologia okazała się nie tylko przydatnym narzędziem, ale usprawniła także współpracę między członkami zespołów projektowych i technicznych PEUGEOT SPORT, dzięki czemu udało się nam dotrzymać wszystkich terminów pomimo bardzo napiętego grafika i dość niecodziennych okoliczności. Jestem pod wielkim wrażeniem umiejętności adaptacyjnych wszystkich członków zespołu.  

 

 

Wyjątkowe sygnatury świetlne. Dlaczego zależało wam, aby model 9X8 wyróżniał się także w nocy?

 

Ważnym elementem legendy i magii wyścigu 24 godziny Le Mans jest panująca na torze atmosfera i obrazy, jakie oglądamy nocą. W zespole projektantów pracuje wielu wiernych fanów tego toru, którzy dobrze wiedzą, jak ważne są sygnatury świetlne dla osób śledzących przebieg wyścigu. Znakiem szczególnym niektórych walczących o zwycięstwo samochodów jest charakterystyczny warkot silnika, ale najczęściej widzimy tylko punkty światła niknące w mroku nocy.  

 

Wiedzieliśmy, że 9X8 musi wyróżniać się wyglądem. Naturalnym wyborem był motyw trzech pazurów, który jest znakiem szczególnym naszych kultowych modeli i wszystkich aktualnych modeli produkcyjnych.