21 marzec
Czas czytania: 6 minut
Podczas gdy projektantem większości poprzednich modeli PEUGEOT był Pininfarina, to w przypadku PEUGEOT 205 zwyciężył – w ramach wewnętrznego konkursu – projekt zespołu stylistów pod kierownictwem Gérarda Weltera, wyróżniający się znacznie bardziej nowoczesnym i płynnym designem.
Gérard Welter dołączył do PEUGEOT w 1960 roku w wieku 17 lat i związał całe swoje życie zawodowe z marką. Jego największym osiągnięciem, jak sam przyznaje, był model 205, który nie tylko oznaczał zerwanie z przeszłością, ale okazał się prawdziwym sukcesem, wyznaczającym punkt zwrotny w historii marki. Gérard Welter, projektant samochodów.
Podczas gdy projektantem większości poprzednich modeli PEUGEOT był Pininfarina, to w przypadku PEUGEOT 205 zwyciężył – w ramach wewnętrznego konkursu – projekt zespołu stylistów pod kierownictwem Gérarda Weltera, wyróżniający się znacznie bardziej nowoczesnym i płynnym designem.
Gérard Welter dołączył do PEUGEOT w 1960 roku w wieku 17 lat i związał całe swoje życie zawodowe z marką. Jego największym osiągnięciem, jak sam przyznaje, był model 205, który nie tylko oznaczał zerwanie z przeszłością, ale okazał się prawdziwym sukcesem, wyznaczającym punkt zwrotny w historii marki. Gérard Welter, projektant samochodów.
Peugeot 205 junior
PEUGEOT 205 jako pierwszy mały samochód z gamy PEUGEOT otrzymał tak szeroką i zróżnicowaną gamę silników – od 45 do 200 KM! – oraz automatyczną skrzynię biegów, która była rzadką opcją na ówczesnym rynku. Już w chwili debiutu rynkowego w 1983 roku samochód był oferowany w trzech wersjach benzynowych. Wersje z silnikiem wysokoprężnym zostały włączone do oferty kilka miesięcy później.
Peugeot 205 junior
PEUGEOT 205 jako pierwszy mały samochód z gamy PEUGEOT otrzymał tak szeroką i zróżnicowaną gamę silników – od 45 do 200 KM! – oraz automatyczną skrzynię biegów, która była rzadką opcją na ówczesnym rynku. Już w chwili debiutu rynkowego w 1983 roku samochód był oferowany w trzech wersjach benzynowych. Wersje z silnikiem wysokoprężnym zostały włączone do oferty kilka miesięcy później.
Rekordzista sprzedaży i wirtuoz rajdów
W latach 1984, 1985 i 1990 model PEUGEOT 205 był najlepiej sprzedającym się samochodem we Francji! Potężnym nośnikiem promocji PEUGEOT 205, a także samej marki PEUGEOT, były sporty motorowe. Już w 1984 roku, z inicjatywy Jeana Todta, PEUGEOT wkracza do królewskiej kategorii Rajdowych Mistrzostw Świata – słynnej „Grupy B” – ze swym imponującym PEUGEOT 205 Turbo 16.
Rekordzista sprzedaży i wirtuoz rajdów
W latach 1984, 1985 i 1990 model PEUGEOT 205 był najlepiej sprzedającym się samochodem we Francji! Potężnym nośnikiem promocji PEUGEOT 205, a także samej marki PEUGEOT, były sporty motorowe. Już w 1984 roku, z inicjatywy Jeana Todta, PEUGEOT wkracza do królewskiej kategorii Rajdowych Mistrzostw Świata – słynnej „Grupy B” – ze swym imponującym PEUGEOT 205 Turbo 16.
W 1985 roku grupa PSA zaprezentowała prototyp elektrycznego PEUGEOT 205, wynik prac ośrodka badawczego PSA nad pojazdami elektrycznymi. Deklarowane osiągi: zasięg do 140 km autonomii na jednym ładowaniu / prędkość maksymalna: 100 km/h. Projektantom wersji elektrycznej udało si zachować taką samą przestrzeń wnętrza, jak w modelu z silnikiem spalinowym, ponieważ cały układ napędowy i akumulator trakcyjny zmieściły się pod maską.
Elektroniczny system sterowania umożliwiał zmianę przełożenia skrzyni biegów. Wciśnięcie pedału przyspieszenia powodowało stopniowe zwiększanie prędkości obrotowej silnika. Zdjęcie nogi z pedału przyspieszenia uruchamiało hamowanie silnikiem – silnik elektryczny pracuje wówczas jako generator prądu i przekazuje energię do akumulatora.