SKIP TO CONTENT

PEUGEOT 205 świętuje 40. urodziny: legenda z klasą!

21 marzec

Czas czytania: 6 minut

24 lutego 1983 r.: PEUGEOT 205, legendarne małe lwiątko wydaje swój pierwszy głośny ryk i wysuwa pazury, aby na zawsze odcisnąć swój koci ślad w historii motoryzacji. Symbol nowoczesności i protoplasta długiej linii samochodów miejskich odnoszących sukcesy, model PEUGEOT 205 na zawsze pozostanie w powszechnej świadomości „niezłym numerem” marki z lwem w logo. Spojrzenie wstecz na 40 lat stylowej legendy.
Narodziny legendy
Pod koniec lat 1970. marka PEUGEOT postanowiła wprowadzić na rynek nowy model, inny niż wszystkie, który wypełniłby dotychczasową lukę rynkową. Projekt zakładał stworzenie nowego małego modelu, który byłby nie tylko autem miejskim, lecz samochodem wszechstronnym, sprawdzającym się zarówno w mieście, jak i w trasie, mogącym przewieźć małą rodzinę i który byłby przy tym przystępny cenowo... krótko mówiąc, samochodem, który nadawałby się do wszystkiego!
Gérard Welter przejmuje stery od Pininfariny

Podczas gdy projektantem większości poprzednich modeli PEUGEOT był Pininfarina, to w przypadku PEUGEOT 205 zwyciężył – w ramach wewnętrznego konkursu – projekt zespołu stylistów pod kierownictwem Gérarda Weltera, wyróżniający się znacznie bardziej nowoczesnym i płynnym designem. 

 

Gérard Welter dołączył do PEUGEOT w 1960 roku w wieku 17 lat i związał całe swoje życie zawodowe z marką. Jego największym osiągnięciem, jak sam przyznaje, był model 205, który nie tylko oznaczał zerwanie z przeszłością, ale okazał się prawdziwym sukcesem, wyznaczającym punkt zwrotny w historii marki. Gérard Welter, projektant samochodów.

Gérard Welter przejmuje stery od Pininfariny

Podczas gdy projektantem większości poprzednich modeli PEUGEOT był Pininfarina, to w przypadku PEUGEOT 205 zwyciężył – w ramach wewnętrznego konkursu – projekt zespołu stylistów pod kierownictwem Gérarda Weltera, wyróżniający się znacznie bardziej nowoczesnym i płynnym designem. 

 

Gérard Welter dołączył do PEUGEOT w 1960 roku w wieku 17 lat i związał całe swoje życie zawodowe z marką. Jego największym osiągnięciem, jak sam przyznaje, był model 205, który nie tylko oznaczał zerwanie z przeszłością, ale okazał się prawdziwym sukcesem, wyznaczającym punkt zwrotny w historii marki. Gérard Welter, projektant samochodów.

Projekt ten wprowadził kilka charakterystycznych elementów, które stały się firmowymi wyróżnikami przyszłych modeli PEUGEOT, takich jak grill z poziomymi listwami czy listwa łącząca tylne światła. Wnętrze tego małego auta miejskiego to dzieło Paula Bracqa, innego znanego projektanta ze świata motoryzacji.
Projekt ten wprowadził kilka charakterystycznych elementów, które stały się firmowymi wyróżnikami przyszłych modeli PEUGEOT, takich jak grill z poziomymi listwami czy listwa łącząca tylne światła. Wnętrze tego małego auta miejskiego to dzieło Paula Bracqa, innego znanego projektanta ze świata motoryzacji.

Peugeot 205 junior

 

PEUGEOT 205 jako pierwszy mały samochód z gamy PEUGEOT otrzymał tak szeroką i zróżnicowaną gamę silników – od 45 do 200 KM! – oraz automatyczną skrzynię biegów, która była rzadką opcją na ówczesnym rynku. Już w chwili debiutu rynkowego w 1983 roku samochód był oferowany w trzech wersjach benzynowych. Wersje z silnikiem wysokoprężnym zostały włączone do oferty kilka miesięcy później.

Peugeot 205 junior

 

PEUGEOT 205 jako pierwszy mały samochód z gamy PEUGEOT otrzymał tak szeroką i zróżnicowaną gamę silników – od 45 do 200 KM! – oraz automatyczną skrzynię biegów, która była rzadką opcją na ówczesnym rynku. Już w chwili debiutu rynkowego w 1983 roku samochód był oferowany w trzech wersjach benzynowych. Wersje z silnikiem wysokoprężnym zostały włączone do oferty kilka miesięcy później.

W kolejnym roku gama silników została wzbogacona o legendarne GTI i Turbo 16. W tym samym roku pojawiła się także 3-drzwiowa wersja modelu. W następnych latach powstało wiele kolejnych wersji – od najbardziej przystępnych cenowo, takich jak Junior z 1986 roku z dżinsowymi siedzeniami, po najbardziej wyszukane, jak Lacoste czy Gentry.

Rekordzista sprzedaży i wirtuoz rajdów

 

W latach 1984, 1985 i 1990 model PEUGEOT 205 był najlepiej sprzedającym się samochodem we Francji! Potężnym nośnikiem promocji PEUGEOT 205, a także samej marki PEUGEOT, były sporty motorowe. Już w 1984 roku, z inicjatywy Jeana Todta, PEUGEOT wkracza do królewskiej kategorii Rajdowych Mistrzostw Świata – słynnej „Grupy B” – ze swym imponującym PEUGEOT 205 Turbo 16.

Rekordzista sprzedaży i wirtuoz rajdów

 

W latach 1984, 1985 i 1990 model PEUGEOT 205 był najlepiej sprzedającym się samochodem we Francji! Potężnym nośnikiem promocji PEUGEOT 205, a także samej marki PEUGEOT, były sporty motorowe. Już w 1984 roku, z inicjatywy Jeana Todta, PEUGEOT wkracza do królewskiej kategorii Rajdowych Mistrzostw Świata – słynnej „Grupy B” – ze swym imponującym PEUGEOT 205 Turbo 16.

Pilotowany przez prawdziwe legendy świata sportów motorowych, jak Ari Vatanen, Bruno Saby, Timo Salonen i Juha Kankkunen, PEUGEOT 205 T16 osiągnął szczyty rajdowej chwały, w tym zwycięstwo w rajdowych mistrzostwach świata w 1985 i 1986 roku oraz pierwsze miejsce w prestiżowym rajdzie Paryż-Dakar w 1987 i 1988 roku
Elektryk, który wyprzedził swoje czasy

W 1985 roku grupa PSA zaprezentowała prototyp elektrycznego PEUGEOT 205, wynik prac ośrodka badawczego PSA nad pojazdami elektrycznymi. Deklarowane osiągi: zasięg do 140 km autonomii na jednym ładowaniu / prędkość maksymalna: 100 km/h. Projektantom wersji elektrycznej udało si zachować taką samą przestrzeń wnętrza, jak w modelu z silnikiem spalinowym, ponieważ cały układ napędowy i akumulator trakcyjny zmieściły się pod maską. 

 

Elektroniczny system sterowania umożliwiał zmianę przełożenia skrzyni biegów. Wciśnięcie pedału przyspieszenia powodowało stopniowe zwiększanie prędkości obrotowej silnika. Zdjęcie nogi z pedału przyspieszenia uruchamiało hamowanie silnikiem – silnik elektryczny pracuje wówczas jako generator prądu i przekazuje energię do akumulatora.

Gdy reklama wymyśla „niezły numer”
Już w 1983 roku PEUGEOT 205 wykorzystał marketing na miarę swych wyjątkowych zalet. Nadanie modelowi przydomka „Sacré numéro” („niezły numer”) od samego początku oddziaływało na wyobraźnię. Projekty reklamowe, w których wykorzystano ten przydomek, okazały się skuteczne i idące z duchem czasu, jak choćby słynny film, utrzymany w klimacie à la „James Bond”, w którym PEUGEOT 205 jest ścigany i bombardowany na zamarzniętym jeziorze przez wojskowy samolot. Był to spot reklamowy wyreżyserowany przez Gérarda Pirèsa, który kilka lat później nakręcił słynny film fabularny „Taxi" z udziałem PEUGEOT 406 w roli głównej. Niepowtarzalne...
Już w 1983 roku PEUGEOT 205 wykorzystał marketing na miarę swych wyjątkowych zalet. Nadanie modelowi przydomka „Sacré numéro” („niezły numer”) od samego początku oddziaływało na wyobraźnię. Projekty reklamowe, w których wykorzystano ten przydomek, okazały się skuteczne i idące z duchem czasu, jak choćby słynny film, utrzymany w klimacie à la „James Bond”, w którym PEUGEOT 205 jest ścigany i bombardowany na zamarzniętym jeziorze przez wojskowy samolot. Był to spot reklamowy wyreżyserowany przez Gérarda Pirèsa, który kilka lat później nakręcił słynny film fabularny „Taxi" z udziałem PEUGEOT 406 w roli głównej. Niepowtarzalne...
W 1998 roku po długiej i bogatej 15-letniej karierze i po 5 278 050 wyprodukowanych egzemplarzach PEUGEOT 205 zszedł ze sceny. W umysłach pasjonatów motoryzacji model ten pozostanie na zawsze „niezłym numerem” PEUGEOT, tym który zapoczątkował długą serię wyjątkowo udanych miejskich modeli marki: PEUGEOT 206, PEUGEOT 207, a obecnie PEUGEOT 208.
Najważniejsze daty w historii PEUGEOT 205
  • 23 lutego 1983 r : oficjalna prezentacja dla prasy modelu PEUGEOT 205 Turbo 16
  • 24 lutego 1983 r : premiera modelu PEUGEOT 205 w wersji 5-drzwiowej
  • 1984 : premiera 3-drzwiowej wersji PEUGEOT 205 i PEUGEOT 205 GTI 1.6 105 KM, wprowadzenie na rynek wersji PEUGEOT 205 Turbo 16, pierwsze zwycięstwo w Rajdowych Mistrzostwach Świata (Finlandia)
  • 1985 : PEUGEOT 205 Turbo 16 zwycięzcą w Rajdowych Mistrzostwach Świata (pilotowany przez Timo Salonena), milionowy egzemplarz PEUGEOT 205 opuszcza fabrykę w Miluzie
  • 1986 : premiera PEUGEOT 205 Cabriolet oraz GTI 115 i 130 KM, PEUGEOT 205 Turbo 16 zwycięzcą w Rajdowych Mistrzostwach Świata (pilotowany przez Juhę Kankkunena)
  • 1987 : PEUGEOT 205 z nową deską rozdzielczą, PEUGEOT 205 Turbo 16 zwycięża w rajdzie Paryż-Dakar
  • 1988 : premiera PEUGEOT 205 Rallye, drugie zwycięstwo PEUGEOT 205 Turbo 16 w rajdzie Paryż-Dakar
  • 1989 : premiera PEUGEOT 205 Roland Garros
  • 1990 : niewielki restyling (kierunkowskazy, tylne światła itp.), premiera PEUGEOT 205 Diesel Turbo (78 KM)
  • 1993 : zakończenie produkcji PEUGEOT 205 GTI
  • 1995 : zakończenie produkcji PEUGEOT 205 Cabriolet
  • 1998 : Następcą PEUGEOT 205 zostaje model PEUGEOT 206
Poznaj listę uroczystości zorganizowanych z okazji 40. rocznicy modelu PEUGEOT 205, przedstawioną przez Xaviera Crespina, dyrektora L'Aventure Peugeot, podczas targów RETROMOBILE w Paryżu.
Peugeot miniatures
Miłośnicy PEUGEOT 205 mogą zamawiać miniatury modelu dostępne w skali 1:18 i 1:43 w sklepie internetowym: https://boutique.peugeot.fr/miniatures.html
Peugeot Adventure Museum
23 lutego Muzeum PEUGEOT Adventure w Sochaux otwiera wielką wystawę z licznymi archiwalnymi zdjęciami i filmami wideo oraz prezentacją kilkunastu wersji modelu PEUGEOT 205.
ODKRYJ WSZYSTKIE NASZE ARTYKUŁY