SKIP TO CONTENT

Gospodarka o obiegu zamkniętym: ważne wyzwanie, przed którym stoi marka PEUGEOT

21 Marzec

Czas czytania: 5 min

Naprawa używanych produktów, handel używaną odzieżą, ekologiczna żywność, odzyskiwanie ciepła ze ścieków... Gospodarka o obiegu zamkniętym to model ekonomiczny, który polega na wytwarzaniu dóbr i usług w sposób zrównoważony.

 

W STELLANTIS gospodarka o obiegu zamkniętym rozpoczyna się na samym początku cyklu życia produktu, tj. na etapie projektowania pojazdów o dłuższym okresie eksploatacji (okres eksploatacji wynosi obecnie około 15 lat) poprzez stosowanie coraz większych ilości materiałów pochodzących z recyklingu oraz naprawę, regenerację, ponowne użycie i recycling samochodów i części (w tym akumulatorów wysokiego napięcia).

Projekt E-LION

Projekt E-LION reprezentuje podejście PEUGEOT do elektryfikacji, w odpowiedzi na potrzeby zmieniającego się świata.

 

 

PEUGEOT stawia sobie ambitne cele w zakresie elektryfikacji gamy pojazdów:

 

  • 2023: Wszystkie modele z gamy PEUGEOT będą zelektryfikowane,
  • 2025: Wszystkie modele z oferty PEUGEOT będą dostępne w wersji w 100% ELEKTRYCZNEJ
  • 2030: 100% SPRZEDAWANYCH PRZEZ PEUGEOT SAMOCHODÓW W EUROPIE BĘDZIE W 100% ELEKTRYCZNYCH

Projekt E-LION reprezentuje podejście PEUGEOT do elektryfikacji, w odpowiedzi na potrzeby zmieniającego się świata.

 

PEUGEOT stawia sobie ambitne cele w zakresie elektryfikacji gamy pojazdów:

  • 2023: Wszystkie modele z gamy PEUGEOT będą zelektryfikowane,
  • 2025: Wszystkie modele z oferty PEUGEOT będą dostępne w wersji w 100% ELEKTRYCZNEJ
  • 2030: 100% SPRZEDAWANYCH PRZEZ PEUGEOT SAMOCHODÓW W EUROPIE BĘDZIE W 100% ELEKTRYCZNYCH

Projekt E-LION to nie tylko elektryfikacja gamy pojazdów, to projekt kompleksowy, podejście 360° zbudowane na 5 filarach:

 

  • Ekosystem – ekosystem produktów i usług, oparty na rozwiązaniach STELLANTIS.
  • Doświadczenie – kompleksowe doświadczenie klienta, od początku do końca.
  • Elektryfikacja – nasze zobowiązanie do posiadania do 2025 r. oferty składającej się w 100% z samochodów elektrycznych.
  • Wydajność – nasze nieprzerwane dążenie do maksymalizacji osiągów przy minimalizacji zużycia energii (12,5 kWh/100 km dla E-208).
  • Środowisko – z naciskiem na zrównoważony rozwój i zobowiązanie do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla (Carbon Net Zero) do 2038 r. W ciągu najbliższych dwóch lat PEUGEOT wprowadzi na rynek pięć nowych modeli elektrycznych: PEUGEOT E-308, E-308 SW (pierwsze elektryczne kombi na rynku europejskim), E-408, E-3008 i E-5008. Silnik elektryczny najnowszej generacji będzie rozwijał moc 115 kW (156 KM) oraz zapewni zasięg ponad 400 km.
Osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla do 2038 r.

PEUGEOT jest na dobrej drodze do zrealizowania swojego zobowiązania do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla (Carbon Net Zero) do 2038 r.

 

 

Plany w zakresie Carbon Net Zero wykraczają poza 100% elektryfikacji gamy pojazdów i uwzględniają również: 

 

  • Materiały wykorzystywane na etapie projektu i produkcji, 
  • Zużycie energii elektrycznej,
  • Zastosowanie strategii gospodarki o obiegu zamkniętym w zakresie produktów.

PEUGEOT jest na dobrej drodze do zrealizowania swojego zobowiązania do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla (Carbon Net Zero) do 2038 r.

 

 

Plany w zakresie Carbon Net Zero wykraczają poza 100% elektryfikacji gamy pojazdów i uwzględniają również: 

 

  • Materiały wykorzystywane na etapie projektu i produkcji, 
  • Zużycie energii elektrycznej,
  • Zastosowanie strategii gospodarki o obiegu zamkniętym w zakresie produktów.
LINDA JACKSON, DYREKTOR GENERALNA PEUGEOT: „Zerowa emisja dwutlenku węgla (Carbon Net Zero) to nie tylko trzy słowa, to także stan umysłu, podejście, które wszyscy musimy przyjąć, jako organizacje i jako jednostki. Podobnie jest z projektem E-LION. To o wiele więcej niż sucha strategia lub prezentacja. To projekt, który zobowiązujemy się realizować, ponieważ ma on kluczowe znaczenie dla nas i dla przyszłych pokoleń”.
Ekspert ds. gospodarki o biegu zamkniętym wyjaśnia
Lucile Olivas Maynez, specjalistka ds. gospodarki o obiegu zamkniętym w Stellantis, wyjaśnia nam zasadnicze elementy zielonej strategii marki.

Jaki problem dla środowiska naturalnego stwarzają nasze dzisiejsze wzorce konsumpcji?

 

Nasz model konsumpcji jest poważnym problemem, jeżeli pozostaniemy przy gospodarce liniowej, którą można podsumować w następujący sposób: „Kupuję materiały, produkuję, rozporządzam nimi i wyrzucam”. Dziś najistotniejszym problemem jest przyszła (nie)dostępność materiałów i zasobów. Oto kilka alarmujących danych dotyczących poziomu światowych rezerw niektórych surowców wykorzystywanych w przemyśle motoryzacyjnym, jeśli utrzymamy nasze obecne zużycie:

 

  • Ropa naftowa: poniżej 50 lat
  • Złoto: poniżej 17 lat
  • Miedź: poniżej 40 lat

 

Ponadto nasze dzisiejsze wzorce konsumpcji przyczyniają się do zmian klimatycznych i nadmiernej emisji CO2. W rzeczywistości stwarzamy zagrożenie dla bioróżnorodności i równowagi naszej pięknej planety. 

 

Gospodarka o obiegu zamkniętym pozwala nam na wykorzystanie zasobów, które już posiadamy, oraz odpadów poprzez ich ponowne użycie, naprawę, regenerację lub recykling. Dzięki temu możliwe jest maksymalne ograniczenie pozyskiwania nowych materiałów oraz wydobycia surowców kopalnych. Wygrywamy na tym wszyscy, chroniąc człowieka i naszą planetę.

 

 

Jakie działania podjęła firma STELLANTIS w celu przejścia na gospodarkę o obiegu zamkniętym?

 

Firma STELLANTIS opracowała kompleksowy system biznesowy oparty na strategii 4R:

1. REMAN (FABRYCZNA REGENERACJA). Fabryczna regeneracja wykracza poza tradycyjną regenerację, znaną nam w szczególności z telefonów komórkowych lub urządzeń elektrycznych. Polega na ponownym wykorzystaniu naszych odpadów eksploatacyjnych do regeneracji nowych części. Regeneracja fabryczna zapewnia zatem wyższą jakość przemysłową dzięki demontażowi i dokładnemu czyszczeniu wszystkich elementów oraz zastąpieniu wszystkich wadliwych komponentów nowymi. Aby osiągnąć takie same parametry, jak w przypadku oryginalnej nowej części, przeprowadzane są testy zgodnie ze specyfikacją części producenta. Części regenerowane fabrycznie objęte są taką samą gwarancją, jak w przypadku nowych części (i) w porównaniu z produkcją równoważnej nowej części.  .
 
Przykładowo – fabryczna regeneracja alternatora pozwala ograniczyć zużycie surowców o 84% oraz emisję CO2 o 32%

1. REMAN (FABRYCZNA REGENERACJA).. Fabryczna regeneracja wykracza poza tradycyjną regenerację, znaną nam w szczególności z telefonów komórkowych lub urządzeń elektrycznych. Polega na ponownym wykorzystaniu naszych odpadów eksploatacyjnych do regeneracji nowych części. Regeneracja fabryczna zapewnia zatem wyższą jakość przemysłową dzięki demontażowi i dokładnemu czyszczeniu wszystkich elementów oraz zastąpieniu wszystkich wadliwych komponentów nowymi. Aby osiągnąć takie same parametry, jak w przypadku oryginalnej nowej części, przeprowadzane są testy zgodnie ze specyfikacją części producenta. Części regenerowane fabrycznie objęte są taką samą gwarancją, jak w przypadku nowych części (i) w porównaniu z produkcją równoważnej nowej części.  .

Przykładowo – fabryczna regeneracja alternatora pozwala ograniczyć zużycie surowców o 84% oraz emisję CO2 o 32%

2. REPAIR (NAPRAWA).. Przykładem może być niedziałający radioodtwarzacz samochodowy. Zamiast wymieniać go na nowy, naprawiamy go. Wysyłamy radio do autoryzowanego warsztatu STELLANTIS, co zapewnia gwarancję producenta co do jakości i poziomu naprawy. Naprawiony radioodtwarzacz zostanie ponownie zamontowany w samochodzie.

 

3. REUSE (POWTÓRNE UŻYCIE). Dotyczy części używanych i gwarantowanych przez warsztat naprawczy. Klienci zazwyczaj boją się korzystać z części używanych, ponieważ takie części nie są objęte gwarancją. Często nie są pewni ich pochodzenia. W PEUGEOT na części używane obowiązuje taka sama gwarancja, jak w przypadku części nowych (2 lata): upewniamy się, że jest to część oryginalna i że została zamontowana przez serwis PEUGEOT. Ponadto takie rozwiązanie niesie ze sobą niezaprzeczalne korzyści finansowe: część używana może być nawet o 70% tańsza od nowej. Czasami cena jest barierą dla naprawy, ponieważ wymiana nowej oryginalnej części jest zbyt kosztowna, zwłaszcza w przypadku starszych pojazdów. Tak więc POWTÓRNE UŻYCIE jest dobrym sposobem na przedłużenie życia pojazdów.

 

4. RECYCLE (RECYKLING).. Recykling to rozległy temat. Jednym z pierwszych działań podejmowanych w ramach recyklingu jest proces odzyskiwania surowców, z których niektóre są bardzo cenne (jak na przykład części katalizatora). Dzięki odzyskiwaniu jak największej ilości surowców, tworzone są nowe części do nowych pojazdów lub na potrzeby serwisowe. Jest to korzystne rozwiązanie z uwagi na fakt, że odzyskane surowce są ponownie wprowadzane do procesu produkcji bez konieczności wykorzystywania nowych materiałów. Wykorzystanie 35% materiałów pochodzących z recyklingu do produkcji pojazdów o dłuższej żywotności  (do 25 lat) – to cele, jakie stawia sobie marka PEUGEOT w zakresie recyklingu. * Wartości mają charakter wyłącznie informacyjny i są określane na podstawie danych dotyczących równoważnych produktów, zgodnie z metodologią zatwierdzoną przez niezależną firmę (Sphera).

ODKRYJ WSZYSTKIE NASZE ARTYKUŁY