SKIP TO CONTENT
Jak działa krzywa ładowania pojazdu z napędem elektrycznym?

November, 2023

Szacowany czas czytania: 4 minuty

Chcesz otrzymywać nasz newsletter?
Chcesz otrzymywać nasz newsletter?

Jak działa krzywa ładowania

pojazdu z napędem elektrycznym?

 

Kiedy myślimy o samochodzie w 100% elektrycznym, jedną z pierwszych rzeczy, które przychodzą nam na myśl, jest czas ładowania i zasięg.

 

Te dwa aspekty określają, czy pojazd jest zdolny do pokonywania długich dystansów w krótkim czasie, minimalizując liczbę i długość przestojów na ładowanie.

 

Podczas takich przestojów, najskuteczniejszą strategią jest podłączenie pojazdu do stacji szybkiego ładowania, takich jak Ionity, ENGIE lub TotalEnergies, które oferują wysoką moc ładowania - co najmniej 100kW - dostarczaną bezpośrednio do samochodu. Możemy je znaleźć na wielu parkingach wzdłuż sieci autostrad, a także przy niektórych centrach handlowych.

Jak działa krzywa ładowania

pojazdu z napędem elektrycznym?

 

Kiedy myślimy o samochodzie w 100% elektrycznym, jedną z pierwszych rzeczy, które przychodzą nam na myśl, jest czas ładowania i zasięg.

Te dwa aspekty określają, czy pojazd jest zdolny do pokonywania długich dystansów w krótkim czasie, minimalizując liczbę i długość przestojów na ładowanie.

Podczas takich przestojów, najskuteczniejszą strategią jest podłączenie pojazdu do stacji szybkiego ładowania, takich jak Ionity, ENGIE lub TotalEnergies, które oferują wysoką moc ładowania - co najmniej 100kW - dostarczaną bezpośrednio do samochodu. Możemy je znaleźć na wielu parkingach wzdłuż sieci autostrad, a także przy niektórych centrach handlowych.

Kluczowe aspekty

 

Przyjrzyjmy się specyfikacjom technicznym nowego E-308 o mocy 156 KM. Model został wyposażony w akumulator o pojemności użytkowej 51 kWh, który zapewnia mu zasięg do 413 km według standardu WLTP, i można go ładować z mocą do 100 kW DC. Jednak po podłączeniu samochodu do stacji szybkiego ładowania, szybko zauważymy, że wspomniana maksymalna wartość nie jest utrzymywana przez cały czas ładowania. Czy wiesz, dlaczego tak się dzieje?

Kluczowe aspekty

 

Przyjrzyjmy się specyfikacjom technicznym nowego E-308 o mocy 156 KM. Model został wyposażony w akumulator o pojemności użytkowej 51 kWh, który zapewnia mu zasięg do 413 km według standardu WLTP, i można go ładować z mocą do 100 kW DC. Jednak po podłączeniu samochodu do stacji szybkiego ładowania, szybko zauważymy, że wspomniana maksymalna wartość nie jest utrzymywana przez cały czas ładowania. Czy wiesz, dlaczego tak się dzieje?

Zasada szklanki wody

 

Załóżmy, że naszym zadaniem jest jak najszybsze napełnienie szklanki wodą, ale w taki sposób, by jej nie przelać. Początkowo, szybko napełnilibyśmy szklankę do około trzech czwartych jej pojemności, a następnie stopniowo zredukowalibyśmy przepływ, aby nie przekroczyć jej maksymalnej pojemności. Ta sama zasada dotyczy akumulatorów litowo-jonowych. Oznacza to, że krzywa ładowania, reprezentująca zdolność przechowywania energii elektrycznej w kW, nie jest linią prostą, którą można utrzymać na równym poziomie. 

Zasada szklanki wody

 

Załóżmy, że naszym zadaniem jest jak najszybsze napełnienie szklanki wodą, ale w taki sposób, by jej nie przelać. Początkowo, szybko napełnilibyśmy szklankę do około trzech czwartych jej pojemności, a następnie stopniowo zredukowalibyśmy przepływ, aby nie przekroczyć jej maksymalnej pojemności. Ta sama zasada dotyczy akumulatorów litowo-jonowych. Oznacza to, że krzywa ładowania, reprezentująca zdolność przechowywania energii elektrycznej w kW, nie jest linią prostą, którą można utrzymać na równym poziomie. 

Szczytowy punkt ładowania? Od 20% do 80%

 

Nie masz jednak żadnych powodów do obaw, ponieważ inteligentne oprogramowanie akumulatora kontroluje krzywą ładowania (lub prędkość ładowania) na podstawie wielu czynników. W większosci przypadków, kiedy samochód z akumulatorem naładowanym w około 20% dociera na stację szybkiego ładowania, krzywa osiąga swój szczyt na początku procesu, utrzymuje się na tym poziomie przez pewien czas, a następnie stopniowo maleje. Po przekroczeniu 80% pojemności, krzywa gwałtownie opada, co oznacza spowolnienie prędkości ładowania.

W praktyce oznacza to, że idealnym momentem do ruszenia w dalszą trasę jest osiągnięcie około 80%  naładowania. Takie rozwiązanie z pewnością pozwoli Ci zoptymalizować czas podróży.

Szczytowy punkt ładowania? Od 20% do 80%

 

Nie masz jednak żadnych powodów do obaw, ponieważ inteligentne oprogramowanie akumulatora kontroluje krzywą ładowania (lub prędkość ładowania) na podstawie wielu czynników. W większosci przypadków, kiedy samochód z akumulatorem naładowanym w około 20% dociera na stację szybkiego ładowania, krzywa osiąga swój szczyt na początku procesu, utrzymuje się na tym poziomie przez pewien czas, a następnie stopniowo maleje. Po przekroczeniu 80% pojemności, krzywa gwałtownie opada, co oznacza spowolnienie prędkości ładowania. W praktyce oznacza to, że idealnym momentem do ruszenia w dalszą trasę jest osiągnięcie około 80%  naładowania. Takie rozwiązanie z pewnością pozwoli Ci zoptymalizować czas podróży.

Planowanie podróży to podstawa!

 

Kluczowym elementem wpływającym na czas, który spędzasz na stacji ładowania DC, jest zdolność akumulatora do utrzymania krzywej na możliwie najwyższym poziomie. Dla przykładu, akumulator o mocy 51kWh w nowym E-308 jest w stanie naładować się od 20% do 80% w zaledwie 27 minut, co znacząco zwiększa zasięg modelu w optymalnie krótkim odcinku czasu. 

Naszym głównym celem jest jak najlepsze zarządzanie czasem w trakcie długich podróży, dlatego inteligentna aplikacja e-ROUTES do planowania podróży uwzględnia ten aspekt, proponując optymalne trasy z wykorzystaniem najbardziej efektywnego zasięgu osiąganego podczas szybkiego ładowania. Więcej informacji na ten temat już wkrótce!

 

Wejdź do świata PEUGEOT - wybierz nowy E-308 - kompaktowy, drapieżny i zaskakujący. Skonfiguruj swój własny model lub zarezerwuj jazdę testową w najbliższym salonie.

Planowanie podróży to podstawa!

 

Kluczowym elementem wpływającym na czas, który spędzasz na stacji ładowania DC, jest zdolność akumulatora do utrzymania krzywej na możliwie najwyższym poziomie. Dla przykładu, akumulator o mocy 51kWh w nowym E-308 jest w stanie naładować się od 20% do 80% w zaledwie 27 minut, co znacząco zwiększa zasięg modelu w optymalnie krótkim odcinku czasu. 

 

Naszym głównym celem jest jak najlepsze zarządzanie czasem w trakcie długich podróży, dlatego inteligentna aplikacja e-ROUTES do planowania podróży uwzględnia ten aspekt, proponując optymalne trasy z wykorzystaniem najbardziej efektywnego zasięgu osiąganego podczas szybkiego ładowania. Więcej informacji na ten temat już wkrótce!

 

Wejdź do świata PEUGEOT - wybierz nowy E-308 - kompaktowy, drapieżny i zaskakujący. Skonfiguruj swój własny model lub zarezerwuj jazdę testową w najbliższym salonie.