SKIP TO CONTENT

1 sierpnia 2022 r.

 

4 minuty czytania

PEUGEOT 508 - NARODZINY DESIGNU 

Stylistyka nowego samochodu jest historią samą w sobie. To opowieść o nakreślonym ołówkiem szkicu, który stopniowo zmienia się w prototyp, by w końcu stać się prawdziwym samochodem.  

 

Przedstawiamy pięć głównych etapów prac nad nowym modelem PEUGEOT 508, które trwały łącznie od trzech do pięciu lat. To zapis narodzin nowej koncepcji, zilustrowany zdjęciami Michela Setbouna, wprawnego fotografa, który jest ciekawy świata.  

PIERWSZY ETAP: NARODZINY DESIGNU 
Tworzenie samochodu zaczyna się od prawdziwie artystycznej wizji, która powstaje bez wykorzystania cyfrowych technologii – wystarczy ręka i jej wprawny ruch, by narysować prosty szkic na kartce papieru. Linia po linii, wizja, która powstała w wyobraźni projektanta zostaje przelana na papier. Im więcej źródeł inspiracji, tym szybciej samochód zaczynia nabierać kształtów. 

Później szkice są przekazywane zespołowi projektantów, których rolą jest stworzenie projektu spełniającego kryteria briefu produktowego i technicznego. Oczekiwane osiągi, wybór technologii, oczekiwania zespołu produktowego i klientów: wszystko jest w pełni przemyślane. Pod koniec tego etapu zostają stworzone dwie wstępne makiety: makieta cyfrowa i makieta wykonana z syntetycznej gliny.  

 

Zespół projektantów dopracowuje kod stylistyczny nowego modelu w Ośrodku Wirtualnej Rzeczywistości i analizuje, czy poszczególne koncepcje są wykonalne.   

DRUGI ETAP: OD PROJEKTU DO PRODUKCJI MODELU 508 

Po zakończeniu prac w studiach zespołu projektowego i uzgodnieniach działu technicznego i projektowego, prace nad nowym modelem wchodzą w etap industrializacji. Proces produkcji składa się z pięciu etapów. Zajrzyjmy za kulisy, gdzie zobaczymy sceny z fascynującego procesu produkcji Peugeot 508: 

 

Tłoczenie: 
z arkusza stalowej blachy powstają różne elementy karoserii.  
Montaż nadwozia:
nadwozie nabiera kształtów. Elementy wykonane z arkusza stalowej blachy są laserowo spawane. W produkcji Peugeot 508 wykorzystano technikę stosowaną przez niektórych producentów samochodów premium: spawane elementy są dodatkowo klejone.  Części wykonane z aluminium podczas montażu są nitowanie lub klinowanie.  
Lakierowanie:
nadwozie, które nie ma jeszcze żadnego koloru, jest gotowe do lakierowania. Powłoka lakiernicza zostaje nałożona po zanurzeniu szkieletu w kąpieli antykorozyjnej i jego zagruntowaniu kilkoma warstwami podkładu. Jeszcze ostatnia powłoka lakieru i kolor nabiera blasku. 
Montaż:
to newralgiczny etap, podczas którego samochód zaczyna nabierać kształtów. Wszystkie elementy wyprodukowane w różnych zakładach są składane w całość, jak układanka. To zwieńczenie bardzo długiego procesu: w czarodziejski sposób samochód staje się rzeczywistością.  
Kontrola jakości i test szczelności:
nowy model jest poddawany drobiazgowej, końcowej kontroli jakości. Jej celem jest upewnienie się, że jest on w pełni zgodny ze specyfikacją konstrukcji.   
TRZECI ETAP: TESTY PEUGEOT 508 PODCZAS JAZD I PORÓWNANIE Z KOKURENCJĄ 
To prawdziwy chrzest bojowy nowego Peugeot 508! Samochód (w kamuflażu) w ramach testów na różnych typach nawierzchni we wszystkich – nawet ekstremalnych – warunkach pogodowych pokonuje tysiące kilometrów. Jazdy to także okazja do weryfikacji właściwości hybrydowej wersji modelu 508 i przeanalizowania stanu europejskiej sieci ładowania. 

Równolegle prowadzone są testy modeli innych marek, aby ocenić ich właściwości podczas szybkiej jazdy.  

 

Jazdy testowe odbywają się w ośrodku badawczym PEUGEOT. Obserwowane jest przede wszystkim zachowanie elementów nadwozia i oceniana jest przyczepność.    

CZWARTY ETAP: OFICJALNA PREMIERA NOWEGO PEUGEOT 508 

Peugeot 508 został po raz pierwszy zaprezentowany w marcu 2018 roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie, gdzie eksponowane są wszystkie nowe modele. Premiera była bardzo udana. Dziennikarze rozpisywali się o smukłej sylwetce i odważnej stylistyce nowego, luksusowego modelu z logotypem lwa. 

 

Jest to początek historii sukcesu, której kolejny rozdział rozpoczyna się w dniu światowej prapremiery modelu Peugeot 508 kombi i wersji hybrydowej na targach motoryzacyjnych w Paryżu w 2018 roku.  

PIĄTY ETAP: HYBRYDA 508 PSE WPOWADZA NAS W ERĘ NEO-OSIĄGÓW   
508 PSE to najmocniejszy seryjny PEUGEOT w historii marki. Stylistyka hybrydowego PEUGEOT 508 PSE, który jest napędzany trzema silnikami o łącznej mocy 360 KM (jeden silnik spalinowy i dwa elektryczne), została opracowana na podstawie badań i autorskich rozwiązań zespołu PEUGEOT SPORT. Trzeba przyznać, że kanon stylistyczny takich wyczynowych modeli jak PEUGEOT 9X8 (który zadebiutował na linii startu na torze Monza w 4. rundzie Mistrzostw Świata Wyścigów Długodystansowych FIA w 2022 roku) nieustannie podlega zmianom wraz z rozwojem gamy sportowych samochodów marki.  
Warto też podkreślić, że emblemat PEUGEOT SPORT ENGINEERED w pełni wpisuje się w transformację energetyczną: nowy PEUGEOT 508 PSE wprowadza nas w nową erę ekologicznych osiągów, które są efektem doskonałego mariażu technologii i sportu.  508 PSE ustanawia nowy rekord emisji CO2, który wg protokołu WLTP wynosi 46 g CO2/km, co odpowiada zużyciu 2,03 l/100 km. 
Odkryj wszystkie nasze artykuły