SKIP TO CONTENT
PEUGEOT 9X8 Hypercar zadebiutuje na torze wyścigowym we Włoszech

24 maja 2022 r.

8 minut czytania

OTO ON! PEUGEOT 9X8 HYPERCAR ZADEBIUTUJE NA TORZE WYŚCIGOWYM WE WŁOSZECH JUŻ 10 LIPCA!

Po jedenastu miesiącach od prezentacji modelu PEUGEOT 9X8, przedstawiono jego ostateczną wersję z malowaniem wyścigowym. Ocena: nadal jest piękny i tak bardzo różni się od swoich konkurentów! Począwszy od grudnia hipersamochód pod osłoną kamuflażu był wielokrotnie testowany na wybranych europejskich torach wyścigowych. W ramach programu jazd testowych model pokonał 10 000 km. To imponujący dystans jak na auto wyścigowe!

 

Już wkrótce, po przeprowadzeniu kilku dodatkowych testów, PEUGEOT Hybrid Hypercar będzie gotowy do wzięcia udziału w wyścigach. Jego debiut na arenach wyścigowych zapowiedziano na 10 lipca 2022 r. na torze Monza (Włochy), podczas 4. rundy Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC). To właśnie w tej świątyni prędkości zespół PEUGEOT TotalEnergies postanowił potwierdzić i zademonstrować światu niezwykłe osiągi modelu 9X8.

 

LABORATORIUM TECHNOLOGICZNE WYZWANIEM DLA KONKURENCJI 

Samochód przeszedł długą drogę od momentu podjęcia decyzji o realizacji projektu w 2020 r. i początkowo został stworzony przez zespół projektantów Peugeot Sport na ekranach komputerów, przy użyciu najbardziej zaawansowanego oprogramowania. Na długo przed wyprodukowaniem najmniejszej nawet części samochodu PEUGEOT 9X8 był wirtualnym projektem obejmującym 15 267 plików cyfrowych zapisanych na twardym dysku! 

 

Ostateczny wygląd i wyścigowe malowanie PEUGEOT 9X8 zostały zaprezentowane na żywo 20 maja podczas konferencji prasowej na torze w Portimao w Portugalii. Model 9X8 jest natychmiast rozpoznawalny ze względu na brak tylnego spojlera, elementu aerodynamicznego, który po raz pierwszy pojawił się w samochodzie wyścigowym podczas wyścigu 24h Le Mans w 1965 roku i szybko stał się obowiązkowym wyposażeniem wszystkich samochodów wyścigowych. „Podczas sesji testowych mogliśmy się przekonać, że wszystkie obliczenia i symulacje, które przeprowadziliśmy przed skonstruowaniem naszego samochodu, były prawidłowe" – mówi Olivier Jansonnie, dyrektor techniczny Peugeot Sport. „Zależało nam na wprowadzeniu innowacyjnych rozwiązań. Obraz PEUGEOT 9X8, który wyłonił się już na wczesnym etapie naszych prac projektowych, przedstawiał samochód bez tylnego spojlera. Widzimy, że pod względem aerodynamiki takie rozwiązanie sprawdza się doskonale. 

 

„To niesamowite, czego udało się wam dokonać" – powiedział jeden z dziennikarzy podczas prezentacji samochodu na torze w Portimao. „Kiedy w lipcu 2021 r. zaprezentowaliście makietę zapowiadającą projekt 9X8, szczerze mówiąc pomyślałem sobie, że to sprawny marketingowy wybieg z waszej strony, mający na celu głównie przyciągnięcie uwagi, i że w samochodzie wyścigowym, który powstanie wrócicie do starego, dobrego tylnego spojlera, jak pozostała część stawki. Ale nic z tych rzeczy! Oto i on w całym swoim majestacie, prawie identyczny jak wizja zaprezentowana w formie makiety! To, czego dokonaliście pod względem innowacyjności jest niesamowite! Czapki z głów przed ekipą PEUGEOT!”. 

ZESPÓŁ O UZUPEŁNIAJĄCYCH SIĘ UMIEJĘTNOŚCIACH

Peugeot Sport nadzoruje cały przebieg procesu projektowania i rozwoju 9X8. Nie jest to powszechna praktyka stosowana przez wszystkich zawodników w świecie wyścigów wytrzymałościowych. Niektórzy kupują układy elektryczne i podwozie u dostawców zewnętrznych, a jedynie silnik spalinowy pochodzi z ich własnych warsztatów. Dla marki PEUGEOT liczy się osiągnięcie najwyższego poziomu we wszystkich obszarach. „Poprzez udział marki w wyścigach długodystansowych chcemy przyspieszyć postęp elektryfikacji naszych samochodów drogowych" – wyjaśnia Jean-Marc Finot, dyrektor Peugeot Sport i Stellantis Motorsport – „z tego właśnie powodu nie zamierzaliśmy zlecać prac nad tą kluczową częścią pojazdu firmom zewnętrznym. Z drugiej zaś strony, cały czas doskonalimy nasze umiejętności poprzez współpracę partnerską z podmiotami dysponującymi wyjątkową wiedzą i doświadczeniem w swoich dziedzinach. Pozwala to nam na przyspieszenie tempa rozwoju i zwiększenie wydajności naszego systemu. 

 

W ciągu ostatnich kilku miesięcy zespół pozyskał dodatkowych partnerów na potrzeby prowadzenia prac projektowych i rozwojowych związanych z modelem 9X8. Na przykład firma Marelli jest zaangażowana w optymalizację wydajności złożonego hybrydowego układu napędowego PEUGEOT 9X8. Akumulator wysokiego napięcia został opracowany we współpracy z ACC, spółką joint venture zawiązaną przez Stellantis i TotalEnergies/Saft, natomiast dostawcą opon jest Michelin. Firma Capgemini zoptymalizowała wydajność i przetwarzanie tysięcy punktów danych dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji. Wyposażenie gwarantujące bezpieczeństwo, z którego korzysta team, zostało zaprojektowane przez włoską markę Sparco, a każdy członek zespołu korzysta z oficjalnego stroju zaprojektowanego specjalnie przez młodą duńską markę Jack & Jones”.

SZEŚCIU KIEROWCÓW, ABY GODNIE REPREZENTOWAĆ BARWY PEUGEOT

10 lipca w rywalizacji w 6-godzinnym wyścigu na torze Monza weźmie udział 6 kierowców, tworzących dwie oddzielne załogi: 

 

- Paul Di Resta (Szkocja) brał udział w zawodach wielu różnych serii wyścigowych, w tym jako kierowca Formuły 1

- Loïc Duval (Francja) jeździł już w barwach Peugeot w erze 908 pod koniec lat 2000 i zwyciężył w wyścigu 24h Le Mans z zespołem Audi

- Mikkel Jensen (Dania), najmłodszy członek zespołu z dużymi ambicjami

- Gustavo Menezes (USA/Brazylia), młody kierowca z dużym doświadczeniem w wyścigach długodystansowych i w prowadzeniu samochodów typu hypercar

- James Rossiter (Wielka Brytania), kierowca rozwojowy ekipy, który jako pierwszy zasiadł za kierownicą 9X8, obecnie również kierowca wyścigowy.

- Jean-Eric Vergne (Francja) – dwukrotny mistrz świata Formuły E – czuje się w Peugeot Sport jak u siebie w domu, jest również kierowcą zespołu DS, w barwach którego rywalizuje na torach w tej serii wyścigowej. 

 

Każdy z tych kierowców przed wyjechaniem na tor spędził wiele godzin (łącznie odpowiednik 30 dni) w symulatorach Peugeot Sport, aby opanować wszystkie tajniki modelu 9X8. „Kierownica to nie tylko narzędzie do prowadzenia" – wyjaśnia Gustavo Menezes. „Znajduje się na niej około 30 przycisków sterowania. Trzeba się ich dokładnie nauczyć i zapamiętać ich funkcje, aby później umiejętnie z nich korzystać zarówno podczas treningów, jak i w czasie samego wyścigu. Dzięki wielogodzinnym sesjom w symulatorze mamy możliwość wyrobienia sobie właściwych nawyków, aby później już bez problemu wykonać właściwy manewr we właściwym czasie na torze. Jesteśmy bardzo dobrze przygotowani i już nie możemy się doczekać powrotu na tor, aby zmierzyć się z naszymi konkurentami”. 

 

Kwestia doboru kierowców, którzy zasiądą za kierownicą dwóch samochodów podczas rywalizacji na torze Monza pozostaje jeszcze otwarta. Dodatkowo, przed chrztem bojowym konieczne jest przeprowadzenie dodatkowych kilku testów

 

Po swoim debiucie we Włoszech PEUGEOT 9X8 weźmie również udział we wrześniowej rundzie Długodystansowych Mistrzostw Świata w 6-godzinnym wyścigu na torze Fuji oraz w zamykającym sezon 8-godzinnym listopadowym wyścigu na pętli w Bahrajnie.

ODKRYJ PEUGEOT SPORT