SKIP TO CONTENT
Wspomaganie bezpieczeństwa
WSPOMAGANIE BEZPIECZEŃSTWA

Poznaj technologie wspomagające bezpieczeństwo opracowane przez Peugeot:

 

TEMPOMAT

ADAPTACYJNY

Aktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości to rozbudowany system, który utrzymuje stały dystans za samochodem jadącym z przodu.

 

Funkcja ta jest szczególnie przydatna podczas jazdy po autostradzie, przy płynnym ruchu. Dzięki niej kierowca nie musi wyłączać tempomatu, ilekroć zbliża się do samochodu znajdującego się przed nim. Gdy radar wykryje pojazd z przodu, system automatycznie dostosuje do niego prędkość, utrzymując stały dystans. Układ może zredukować prędkość aż do 20 km/h, wykorzystując hamowanie silnikiem. Gdy pas ponownie jest wolny, tempomat powróci do uprzednio ustawionej prędkości. Gdy redukcja prędkości do 20 km/h nie jest wystarczająca, by utrzymać odpowiedni dystans, system ostrzeże kierowcę i przywróci mu kontrolę nad prędkością samochodu.

 

 

ADAPTATIF AVEC FONCTION STOP (ACC STOP)

Samochód jest wyposażony w radar o maksymalnym zasięgu 150 m, znajdujący się w centralnym punkcie zderzaka przedniego. W zakresie prędkości pomiędzy 30 km/h a 180 km/h, adaptacyjny tempomat z funkcją zatrzymania (ACC Stop) pełni dwie funkcje:

 

Automatycznie utrzymuje prędkość, zaprogramowaną przez kierowcę

Automatycznie utrzymuje dystans do samochodu znajdującego się z przodu, zgodnie z jednym z trzech zdefiniowanych ustawień: daleko, normalnie, blisko

System wykrywa samochody jadące z przodu, w tym samym kierunku. Automatycznie dostosowuje prędkość do pojazdu znajdującego się przed nim, używając przepustnicy lub efektu hamowania silnikiem (zapalają się wtedy światła STOP), aby utrzymać odpowiedni dystans. System jest aktywny aż do ewentualnego całkowitego zatrzymania samochodu (w samochodach wyposażonych w skrzynię automatyczną) lub redukcji prędkości do 30 km/h (w samochodach wyposażonych w skrzynię manualną)Dostępny jako wyposażenie standardowe lub opcjonalne, w zależności od modelu i silnika .

 

 

WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE
GRIP CONTROL 

Pokrętło z wyborem trybów jazdy, znajdujące się na środkowej konsoli, pozwala –za pośrednictwem systemu Grip Control – dostosować właściwości jezdne samochodu do warunków obniżonej przyczepności. Ten opatentowany układ jest połączony ze specjalnym systemem pneumatycznym.

 

Grip Control to wszechstronny i elastyczny system, który optymalizuje przyczepność kół przedniej osi w zależności od typu nawierzchni. Kierowca przez cały czas prowadzi samochód, układ go w tym nie wyręcza. Może zaufać inteligentnie reagującemu ustawieniu standardowemu lub wybrać za pomocą pokrętła jeden z trybów:

 

• Standard – przewidziany do normalnych warunków drogowych i dobrej przyczepności.

• Śnieg – system indywidualnie dostosowuje trakcję przednich kół do warunków przyczepności. Gdy samochód przekroczy 50 km/h, automatycznie przełącza się w tryb Standard.

• All-Way – pozwala na jazdę w warunkach niskiej przyczepności, na śliskich nawierzchniach (błoto, mokra trawa itp.). Moc przekazywana jest przede wszystkim na to koło, które w danym momencie ma przyczepność. System działa podobnie do dyferencjału o ograniczonym poślizgu (LSD) i jest aktywny do prędkości 80 km/h.

• Piasek – utrzymuje stały napęd obu kół przednich, pozwalając na efektywną jazdę na luźnych nawierzchniach, ograniczając ryzyko utknięcia w piasku. Po przekroczeniu prędkości 120 km/h system automatycznie przełącza się w tryb Standard.

• ESP Wył. – ESP oraz Grip Control są wyłączone, aby kierowca mógł sam decydować o sposobie jazdy. Po przekroczeniu 50 km/h wspomniane systemy automatycznie włączają się.

ADVANCED GRIP CONTROL

Rozbudowany system „Advanced Grip Control” jest wyposażony w następujące elementy:

 

  •  Zoptymalizowany system kontroli trakcji z pięcioma trybami (Normalny, Śnieg, Błoto, Piasek, ESP Wył.), wybieranymi za pomocą pokrętła na konsoli środkowej
  •  Specjalne 18-calowe opony typu M+S (błoto i śnieg)
  • Hill Assist Descent Control (HADC), czyli nowa pomoc przy zjeździe z wzniesienia. Zapewnia ona kierowcy perfekcyjną kontrolę nad pojazdem i trajektorią jego jazdy, zapewniając bezpieczeństwo podczas zjazdu ze stromych wzniesień. Ten innowacyjny system utrzymuje bardzo niską prędkość samochodu na stromych zjazdach (3 km/h), zapewniając pełną kontrolę i bezpieczeństwo w potencjalnie stresującej sytuacji. System można włączyć za pomocą odpowiedniego przycisku na konsoli środkowej przy prędkości poniżej 70 km/h. Gdy kierowca zwolni do 30 km/h, układ jest aktywowany. Gdy zjazd nie jest stromy i nie ma zagrożenia, kierowca może zdjąć nogę z pedału przyspieszenia i hamulca. Prędkość jest utrzymywana za pomocą pracy skrzyni biegów, przy załączonym pierwszym lub drugim biegu. Gdy samochód pokonuje strome wzniesienie i ma trudności z utrzymaniem trakcji, system HADC może być aktywowany przez przełączenie skrzyni na bieg jałowy. Aby zwiększyć bezpieczeństwo, prędkość zjazdu jest mniejsza.

 

System HADC ustawia stałą prędkość w zależności od stopnia nachylenia zbocza:

  • Pomiędzy 5 i 8% stała prędkość wynosi 17 km/h
  • Powyżej 8% system reguluje prędkość w zakresie 3–17 km/h.
AKTYWNE HAMOWANIE AWARYJNE

Jeśli po wystąpieniu ostrzeżenia kierowca nie zareaguje wystarczająco szybko i nie użyje hamulca, zadziała system aktywnego hamowania awaryjnego. W takiej sytuacji system zareaguje, redukując prędkość w celu uniknięcia zderzenia lub zminimalizowania jego konsekwencji. System wykrywa samochody stojące na pasie drogi lub jadące w tym samym kierunku oraz pieszych (nie reaguje na motocykle, rowery, zwierzęta i przedmioty znajdujące się na drodze). Aktywne hamowanie awaryjne aktywuje się w przypadku:

  • Gdy prędkość samochodu mieści się w przedziale 5–140 km/h i zostanie wykryty poruszający się pojazd.
  • Gdy prędkość samochodu nie przekracza 80 km/h i zostanie wykryty pojazd stojący.
  • Gdy prędkość nie przekracza 60 km/h i zostanie wykryty pieszy na drodze.
SYSTEM MONITOROWANIA PASA RUCHU
STANDARDOWY
System monitorowania pasa ruchu sygnalizuje niezamierzone przekroczenie granicy pasa, wykryte za pomocą kamery, reagującej na oznakowanie poziome na drodze. Układ zwiększa bezpieczeństwo jazdy dzięki stałej analizie obrazu znajdującego się przed samochodem. Gdy wykryje niezamierzone przekroczenie pasa przez kierowcę przy prędkości powyżej 80 km/h, włącza ostrzeżenie wizualne i dźwiękowe.
AKTYWNY
Pomiędzy prędkością 65 a 180 km/h, aktywny system monitorowania pasa ruchu dodatkowo koryguje tor jazdy. Gdy układ wykryje ryzyko niezamierzonego przekroczenia linii pasa, układ kierowniczy automatycznie skontruje kierownicą, by utrzymać samochód w pasie drogi. Jeśli kierowca chce utrzymać kurs i mimo wszystko przekroczyć linię (przykładowo chcąc ominąć przeszkodę), wystarczy przytrzymać mocno kierownicę. System zaniecha reakcji, gdy kierowca włączy kierunkowskaz.
SYSTEM MONITOROWANIA MARTWEGO POLA
STANDARDOWY
System monitorowania martwego pola informuje kierowcę o obecności samochodu na sąsiednim pasie z lewej lub prawej strony. System ten jest dostępny w samochodach wyposażonych w przednie i tylne czujniki parkowania lub pakiet Visiopark 1.
CECHY

System jest aktywny w zakresie prędkości od 12 km/h do 140 km/h i ostrzega kierowcę o zagrożeniu w postaci obecności innego pojazdu w martwym polu. Gdy taki pojazd (samochód, ciężarówka, motocykl) zostanie wykryty, zapali się dioda w lewym lub prawym lusterku zewnętrznym.

Układ współpracuje z aktywnym systemem monitorowania pasa ruchu. Oprócz sygnalizacji zagrożenia za pomocą diody w prawym lub lewym lusterku, system skoryguje tor jazdy, gdy wykryje ryzyko najechania na inny pojazd przy włączonym kierunkowskazie. W ten sposób pomaga kierowcy uniknąć kolizji i niebezpiecznej sytuacji na drodze.

MONITOROWANIE POZIOMU KONCENTRACJI KIEROWCY
SYSTEM KONTROLI CZASU JAZDY

System zareaguje, gdy kierowca będzie podróżował bez przerwy przynajmniej dwie godziny, przy prędkości powyżej 65 km/h. Na wyświetlaczu pojawi się informacja, sugerująca przerwę w podróży, będzie jej towarzyszył sygnał dźwiękowy.
SYSTEM WYKRYWANIA ZMĘCZENIA KIEROWCY
Układ ten uzupełnia system kontroli czasu jazdy. Współpracuje z kamerą, zamontowaną na szczycie przedniej szyby, która monitoruje tor jazdy samochodu. System nieustannie analizuje poziom koncentracji kierowcy, sprawdzając trajektorię samochodu względem oznakowania poziomego na drodze. Jeżeli wykryje dekoncentrację, zareaguje za pomocą sygnałów dźwiękowych i komunikatów wizualnych („Zachowaj czujność!”, „Zrób sobie przerwę!”).