2023
Szacowany czas czytania: 6 minuty
Maud Rondot:
dusza kolorów i materiałów Peugeot
Stworzenie nowego modelu samochodu wymaga zaangażowania wielu różnych branż. Projektanci, modelarze i inżynierowie współpracują ze sobą, aby zagwarantować, że obiekty wymyślone przez jednych mogą nabrać kształtu w rękach innych. . Projektant kolorów, materiałów i wykończeń (CMF) jest centralnym ogniwem w tym łańcuchu. Odkryj portret Maud Rondot, szefowej studia projektowego CMF Peugeot.
Maud Rondot:
dusza kolorów i materiałów Peugeot
Stworzenie nowego modelu samochodu wymaga zaangażowania wielu różnych branż. Projektanci, modelarze i inżynierowie współpracują ze sobą, aby zagwarantować, że obiekty wymyślone przez jednych mogą nabrać kształtu w rękach innych. . Projektant kolorów, materiałów i wykończeń (CMF) jest centralnym ogniwem w tym łańcuchu. Odkryj portret Maud Rondot, szefowej studia projektowego CMF Peugeot.
Projektantka z wyjątkową karierą
Pochodzenie Maud Rondot jest nieco nietypowe. Wieloletnia entuzjastka designu, zafascynowana kreatywnością i odzieżą, rozpoczęła swoją karierę w branży modowej. To właśnie podczas stażu na targach tekstylnych Première Vision odkryła, że to, co fascynuje ją w odzieży, znacznie bardziej niż sylwetka i związek z ciałem, to materiał. Następnie wyspecjalizowała się w tekstyliach, uzyskując tytuł licencjata, a następnie tytuł magistra w zakresie projektowania tkanin i materiałów.
Projektantka z wyjątkową karierą
Pochodzenie Maud Rondot jest nieco nietypowe. Wieloletnia entuzjastka designu, zafascynowana kreatywnością i odzieżą, rozpoczęła swoją karierę w branży modowej. To właśnie podczas stażu na targach tekstylnych Première Vision odkryła, że to, co fascynuje ją w odzieży, znacznie bardziej niż sylwetka i związek z ciałem, to materiał. Następnie wyspecjalizowała się w tekstyliach, uzyskując tytuł licencjata, a następnie tytuł magistra w zakresie projektowania tkanin i materiałów.
Pierwsze kroki w świecie motoryzacji
Świeżo upieczona absolwentka Arts Déco, dołączyła do sektora motoryzacyjnego w 2015 roku, obejmując swoje pierwsze stanowisko projektantki CMF dla dostawcy, który produkuje kompletne modułowe systemy wnętrz. "Kiedy dołączyłam do branży motoryzacyjnej, byłam jak dziecko, mówi Maud Rondot. To sektor, który oferuje szeroką gamę procesów transformacji i materiałów, od miękkich po twarde. Praca dla dostawcy pozwoliła mi odkryć branżę od podstaw, zrozumieć, jak wszystko działa. Musiałam się wiele nauczyć, ale jeśli kocha się swoją pracę, można się bardzo szybko przystosować". Jako pierwsza CMF w dziale projektowym dostawcy, nauczyła się opracowywać strategie. "Najbardziej interesowały mnie badania, procesy, materiały i to, jak to wszystko zaaranżować, aby stworzyć wyjątkowe doświadczenie". W 2019 r. dołączyła do zespołu Peugeot jako kierowniczka projektu w dziale projektowania CMF.
Pierwsze kroki w świecie motoryzacji
Świeżo upieczona absolwentka Arts Déco, dołączyła do sektora motoryzacyjnego w 2015 roku, obejmując swoje pierwsze stanowisko projektantki CMF dla dostawcy, który produkuje kompletne modułowe systemy wnętrz. "Kiedy dołączyłam do branży motoryzacyjnej, byłam jak dziecko, mówi Maud Rondot. To sektor, który oferuje szeroką gamę procesów transformacji i materiałów, od miękkich po twarde. Praca dla dostawcy pozwoliła mi odkryć branżę od podstaw, zrozumieć, jak wszystko działa. Musiałam się wiele nauczyć, ale jeśli kocha się swoją pracę, można się bardzo szybko przystosować". Jako pierwsza CMF w dziale projektowym dostawcy, nauczyła się opracowywać strategie. "Najbardziej interesowały mnie badania, procesy, materiały i to, jak to wszystko zaaranżować, aby stworzyć wyjątkowe doświadczenie". W 2019 r. dołączyła do zespołu Peugeot jako kierowniczka projektu w dziale projektowania CMF.
Nowe wyzwania przy każdym projekcie
Dla Maud Rondot każdy nowy projekt przynosi nowe wyzwania. "Projektujemy w różny sposób, w zależności od doświadczenia, jakie chcemy zapewnić danemu segmentowi lub grupie docelowej. Na przykład segment B (samochody miejskie) jest bardzo interesujący, ponieważ modele są skierowane zarówno do młodych, jak i starszych klientów". Wybrane materiały muszą być również w stanie wytrzymać ekstremalne warunki pogodowe, w zależności od kraju. Co więcej, musimy stworzyć trwały produkt, który będzie można przenieść w dalszą przyszłość. "Ukończenie projektu motoryzacyjnego zajmuje od 2 do 3 lat. A w przypadku samochodów elektrycznych cykl życia pojazdu jest dłuższy. Branża motoryzacyjna jest bardzo wymagająca, ale dla mnie bycie dobrym projektantem w dzisiejszych czasach oznacza sukces w przesuwaniu granic poprzez proponowanie rzeczy, które otwierają nowe możliwości".
Nowe wyzwania przy każdym projekcie
Dla Maud Rondot każdy nowy projekt przynosi nowe wyzwania. "Projektujemy w różny sposób, w zależności od doświadczenia, jakie chcemy zapewnić danemu segmentowi lub grupie docelowej. Na przykład segment B (samochody miejskie) jest bardzo interesujący, ponieważ modele są skierowane zarówno do młodych, jak i starszych klientów". Wybrane materiały muszą być również w stanie wytrzymać ekstremalne warunki pogodowe, w zależności od kraju. Co więcej, musimy stworzyć trwały produkt, który będzie można przenieść w dalszą przyszłość. "Ukończenie projektu motoryzacyjnego zajmuje od 2 do 3 lat. A w przypadku samochodów elektrycznych cykl życia pojazdu jest dłuższy. Branża motoryzacyjna jest bardzo wymagająca, ale dla mnie bycie dobrym projektantem w dzisiejszych czasach oznacza sukces w przesuwaniu granic poprzez proponowanie rzeczy, które otwierają nowe możliwości".
Wiele źródeł inspiracji
Bycie na bieżąco z trendami jest niezbędne. "Obserwowanie jest istotną częścią pracy, wyjaśnia Maud Rondot, zajmuje mi to dużą część czasu". Meble, architektura wnętrz, aeronautyka - głównie pod kątem innowacji - to źródła inspiracji. Podobnie jak buty sportowe. "Jeśli chodzi o siedzenia, Peugeot był jedną z pierwszych marek, która opracowała materiał będący mieszanką alcantary z siatką 2.0 inspirowaną sneakersami". Czasami również wczorajsze trendy wpływają na dzisiejsze. "Aksamit był kiedyś bardzo modny, a potem stracił na atrakcyjności na kilka lat. Teraz powraca ze zdwojoną siłą. Czerpiemy z przeszłości i przyszłości. Wczorajsi projektanci już zadawali sobie pytania, które my zadajemy dzisiaj. Po prostu nie mieli tych samych narzędzi, aby na nie odpowiedzieć".
Wiele źródeł inspiracji
Bycie na bieżąco z trendami jest niezbędne. "Obserwowanie jest istotną częścią pracy, wyjaśnia Maud Rondot, zajmuje mi to dużą część czasu". Meble, architektura wnętrz, aeronautyka - głównie pod kątem innowacji - to źródła inspiracji. Podobnie jak buty sportowe. "Jeśli chodzi o siedzenia, Peugeot był jedną z pierwszych marek, która opracowała materiał będący mieszanką alcantary z siatką 2.0 inspirowaną sneakersami". Czasami również wczorajsze trendy wpływają na dzisiejsze. "Aksamit był kiedyś bardzo modny, a potem stracił na atrakcyjności na kilka lat. Teraz powraca ze zdwojoną siłą. Czerpiemy z przeszłości i przyszłości. Wczorajsi projektanci już zadawali sobie pytania, które my zadajemy dzisiaj. Po prostu nie mieli tych samych narzędzi, aby na nie odpowiedzieć".
Praca zespołowa
Projektant CMF jest sercem reaktora. Pracuje on ramię w ramię z zespołami projektantów zewnętrznych i wewnętrznych, marketingiem i specjalistami technicznymi, głównie inżynierami. Dla Maud Rondot dobra koordynacja między tymi trzema rodzinami ma zasadnicze znaczenie dla powodzenia projektu, zwłaszcza w dzisiejszych czasach. "Kiedy proponujemy materiał, musi on spełniać oczekiwania projektowe, techniczne i marketingowe. Lubimy łączyć funkcjonalność z estetyką, co skutkuje wysoce innowacyjnymi i atrakcyjnymi produktami. Obecnie przyglądamy się również wszystkim materiałom pod kątem ich cyklu życia i śladu węglowego. To nowy wektor kreatywności. W Peugeot nie ma czegoś takiego jak nieuzasadniony ruch".
Praca zespołowa
Projektant CMF jest sercem reaktora. Pracuje on ramię w ramię z zespołami projektantów zewnętrznych i wewnętrznych, marketingiem i specjalistami technicznymi, głównie inżynierami. Dla Maud Rondot dobra koordynacja między tymi trzema rodzinami ma zasadnicze znaczenie dla powodzenia projektu, zwłaszcza w dzisiejszych czasach. "Kiedy proponujemy materiał, musi on spełniać oczekiwania projektowe, techniczne i marketingowe. Lubimy łączyć funkcjonalność z estetyką, co skutkuje wysoce innowacyjnymi i atrakcyjnymi produktami. Obecnie przyglądamy się również wszystkim materiałom pod kątem ich cyklu życia i śladu węglowego. To nowy wektor kreatywności. W Peugeot nie ma czegoś takiego jak nieuzasadniony ruch".
Wielka duma
Do dziś Maud Rondot jest najbardziej dumna ze swojej pracy nad samochodem koncepcyjnym Peugeot Inception, który wymyśliła, przetestowała i porwała, aby zejść z utartych szlaków. "Przyjęliśmy podejście holistyczne. Na przykład, jak wyglądałaby zewnętrzna sygnatura CMF dla Peugeot w przyszłości? Zakwestionowaliśmy to, co już istniało, takie jak oszklenie i lakier. Zamiast zdecydować się na neutralne przeszklenia i kolorowy odcień nadwozia, odwróciliśmy proporcje. Wprowadziliśmy kolor do szyb i opracowaliśmy jednowarstwowy odcień nadwozia, który zużywa mniej CO2. Szyby zostały poddane obróbce stosowanej w architekturze, zainicjowanej przez NASA w celu ochrony astronautów przed słońcem. Stały się żywym materiałem, który bawi się światłem, odbijając ciepłe, słoneczne kolory na zewnątrz i przepuszczając chłodne, kojące kolory wewnątrz".
Kilka lat pracy, których zwieńczeniem jest odkrycie gotowego obiektu naturalnej wielkości. Bardzo intensywny moment dla Maud Rondot: „Przy każdym odsłonięciu emocje są nie do opisania. A kiedy dostarczają nam tak silnych emocji, nawet tym z nas, którzy już znają ten obiekt, wtedy mówimy sobie, że osiągnęliśmy swój cel .”
Wielka duma
Do dziś Maud Rondot jest najbardziej dumna ze swojej pracy nad samochodem koncepcyjnym Peugeot Inception, który wymyśliła, przetestowała i porwała, aby zejść z utartych szlaków. "Przyjęliśmy podejście holistyczne. Na przykład, jak wyglądałaby zewnętrzna sygnatura CMF dla Peugeot w przyszłości? Zakwestionowaliśmy to, co już istniało, takie jak oszklenie i lakier. Zamiast zdecydować się na neutralne przeszklenia i kolorowy odcień nadwozia, odwróciliśmy proporcje. Wprowadziliśmy kolor do szyb i opracowaliśmy jednowarstwowy odcień nadwozia, który zużywa mniej CO2. Szyby zostały poddane obróbce stosowanej w architekturze, zainicjowanej przez NASA w celu ochrony astronautów przed słońcem. Stały się żywym materiałem, który bawi się światłem, odbijając ciepłe, słoneczne kolory na zewnątrz i przepuszczając chłodne, kojące kolory wewnątrz".
Kilka lat pracy, których zwieńczeniem jest odkrycie gotowego obiektu naturalnej wielkości. Bardzo intensywny moment dla Maud Rondot: „Przy każdym odsłonięciu emocje są nie do opisania. A kiedy dostarczają nam tak silnych emocji, nawet tym z nas, którzy już znają ten obiekt, wtedy mówimy sobie, że osiągnęliśmy swój cel .”