9 maja 2022 r.
8 minut czytania
PEUGEOT I WYŚCIGI WYTRZYMAŁOŚCIOWE: STULECIE REKORDÓW I ZWYCIĘSTW OPOWIEDZIANE W MUZEUM WYŚCIGU 24H LE MANS
„Czy wiesz, że od 1926 r. marka PEUGEOT jest obecna w wyścigu 24h Le Mans nie tylko jako producent samochodów, ale również jako konstruktor silników, który zapisał się na kartach historii motoryzacji skonstruowaniem jednostki napędowej do słynnego WM P88, najszybszego samochodu w całej długoletniej historii 24h Le Mans? A może słyszałeś, że w 2022 r. przypada 30. rocznica pierwszego zwycięstwa odniesionego przez PEUGEOT w wyścigu Le Mans za sprawą legendarnego modelu PEUGEOT 905, za kierownicą którego zasiadali Mark Blundell, Yannick Dalmas i Derek Warwick? Przed długo oczekiwanym powrotem marki PEUGEOT na tor w Le Mans w 2023 r. Muzeum Wyścigu 24h Le Mans przygotowało dla miłośników marki nie lada gratkę – wystawę „ALLURE LE MANS", którą będzie można zobaczyć do 20 września. Wśród atrakcji wystawy nie zabraknie niezwykłego hypercara PEUGEOT 9X8, który już 10 lipca zadebiutuje podczas wyścigu na torze w Monzy, we Włoszech.
Korzystając z tej okazji, The Magazine przypomina wyjątkową przygodę marki z wyścigami długodystansowymi.
Przed Le Mans: PEUGEOT L76, pierwszy na świecie prawdziwie nowoczesny samochód wyścigowy
1926
PEUGEOT po raz pierwszy bierze udział w wyścigu 24h Le Mans
Na pewien czas pogoń za prędkością wzięła górę nad ściganiem się na długich dystansach i na powrót zainteresowania wyścigami wytrzymałościowymi trzeba było czekać aż do 1923 roku. W przypadku marki PEUGEOT, powrót ten oznaczał debiut w prestiżowym wyścigu długodystansowym 24h Le Mans, podczas jego 4. edycji w 1926 r. Za kierownicą modelu 174 S zasiadł André Boillot.
W latach 30. ubiegłego stulecia marka PEUGEOT kontynuowała swoją przygodę ze światem motosportu i wykorzystywała samochody sportowe bazujące na modelach produkcyjnych do promocji marki. Konsekwencją przyjętej strategii był udział samochodów PEUGEOT zarówno w licznych wyścigach, jak i rajdach. W tym czasie André Boillot odnotował godny uwagi rekord – pokonał w ciągu 24-godzinnego wyścigu imponujący dystans 2 650 km ze średnią prędkością 110,417 km/h!
PEUGEOT uczestniczył w edycji wyścigu 24h Le Mans w 1937 r. jako dostawca podwozia i silników dla ówczesnego dealera PEUGEOT w Paryżu, Émila Darl'Mata, który chciał udowodnić niezawodność i solidność silników PEUGEOT. Kierowcy zaprezentowali się znakomicie – zajęli 7, 8 i 10 miejsce.
Na ten sam okres lat 30. ubiegłego wieku przypada również wzrost wśród producentów samochodów świadomości roli, jaką odgrywa design pojazdu w kontekście jego osiągów i zużycia paliwa. Wtedy właśnie narodziła się aerodynamika, a jej prawdziwym prekursorem w świecie motoryzacji był inżynier Charles Deutsch, który odważył się zastosować swoje teorie do samochodów wyścigowych. Zaprojektowane przez niego w 1960 r. elementy aerodynamiczne można spotkać również dzisiaj, we współczesnych samochodach.
Wszystkie nowe rozwiązania pozwoliły modelowi WM P88, wyposażonemu w silnik PEUGEOT i prowadzonemu przez Rogera Dorchy’ego na przekroczenie w 1988 r. magicznej bariery 400 km/h podczas próby na słynnej prostej Hunaudières.
1992
Pierwsze zwycięstwo
W trakcie prac nad PEUGEOT 905 marka wyraźnie określiła swój cel, którym było wygranie legendarnego wyścigu 24h Le Mans. To właśnie ten model reprezentował markę PEUGEOT w Mistrzostwach Świata Samochodów Sportowych (World Sportscar Championship). Po wyczerpujących testach, przyszedł czas na sprawdzenie możliwości na torze. Rok 1992 to pasmo prawdziwych sukcesów (2. miejsce na torze Monza, 1. i 3. miejsce w Le Mans, 1. i 2. miejsce na torze Donington, 1. i 3. miejsce na Suzuce, 1., 2. i 5. miejsce w Magny-Cours). Ostatecznie marka zakończyła sezon 1992 zdobyciem tytuł Mistrza Świata Konstruktorów.
W 1993 r., po wycofaniu serii World Sports Car Championship z kalendarza, jedynym wyścigiem długodystansowym na najwyższym sportowym poziomie pozostał 24-godzinny wyścig Le Mans. Do rywalizacji na torze stanęły trzy 905-tki, które zajęły trzy pierwsze miejsca. Był to wielki sukces dla marki i reprezentujących ją zespołów.
2009
Powrót lwa
W 2005 r. PEUGEOT ogłosił zamiar podjęcia nowego wyzwania technologicznego i zapowiedział udział w wyścigu 24h Le Mans samochodu napędzanego silnikiem wysokoprężnym HDi, korzystającego z technologii, w którą wyposażono już ponad 60% pojazdów marki sprzedawanych w Europie. Po kilku latach eksperymentów w 2009 r. nadeszła chwila wielkiego triumfu. Model 908 okazał się niepokonany – zdobył dublet na torze w Le Mans.
To właśnie w Zhuhaï w Chinach w listopadzie 2010 r. PEUGEOT 908 HDi FAP zdobył swój piąty tytuł w sezonie, a także został zwycięzcą pierwszej edycji cyklu ILMC (Intercontinental Le Mans Cup).
PEUGEOT 9X8
początek nowej ery
W styczniu 2012 r. PEUGEOT ogłosił wycofanie się z programu startów w wyścigach długodystansowych, pomimo odniesienia 14 zwycięstw w ostatnich 16 wyścigach. Marka zamierzała jednak skupić się całkowicie na rozwoju nowych pojazdów.
Jednak to nie koniec przygody PEUGEOT ze światem wyścigów długodystansowych, a nowa historia pisze się na naszych oczach... Na 2023 rok marka zapowiedziała wielki powrót do ścigania się w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. PEUGEOT 9X8 powalczy o zwycięstwo w klasie Hypercar.
5 LICZB, KTÓRE PODSUMOWUJĄ HISTORIĘ WYSTĘPÓW PEUGEOT NA TORZE W LE MANS
- 39 samochodów, które wzięły udział w wyścigu w latach 1926–2011
- 47 kierowców PEUGEOT, w tym 9 zwycięzców
- 12 samochodów na podium
- 127 676,034 km przejechane przez samochody PEUGEOT w wyścigu 24h Le Mans
- 405 km/h: oficjalny rekord prędkości ustanowiony na torze Le Mans w 1988 r. przez samochód wyposażony w silnik PEUGEOT