SKIP TO CONTENT

9 maja 2022 r.

 

8 minut czytania

Vous souhaitez recevoir tous nos articles ? Inscrivez-vous

PEUGEOT I WYŚCIGI WYTRZYMAŁOŚCIOWE: STULECIE REKORDÓW I ZWYCIĘSTW OPOWIEDZIANE W MUZEUM WYŚCIGU 24H LE MANS

„Czy wiesz, że od 1926 r. marka PEUGEOT jest obecna w wyścigu 24h Le Mans nie tylko jako producent samochodów, ale również jako konstruktor silników, który zapisał się na kartach historii motoryzacji skonstruowaniem jednostki napędowej do słynnego WM P88, najszybszego samochodu w całej długoletniej historii 24h Le Mans? A może słyszałeś, że w 2022 r. przypada 30. rocznica pierwszego zwycięstwa odniesionego przez PEUGEOT w wyścigu Le Mans za sprawą legendarnego modelu PEUGEOT 905, za kierownicą którego zasiadali Mark Blundell, Yannick Dalmas i Derek Warwick? Przed długo oczekiwanym powrotem marki PEUGEOT na tor w Le Mans w 2023 r. Muzeum Wyścigu 24h Le Mans przygotowało dla miłośników marki nie lada gratkę – wystawę „ALLURE LE MANS", którą będzie można zobaczyć do 20 września. Wśród atrakcji wystawy nie zabraknie niezwykłego hypercara PEUGEOT 9X8, który już 10 lipca zadebiutuje podczas wyścigu na torze w Monzy, we Włoszech.

 

Korzystając z tej okazji, The Magazine przypomina wyjątkową przygodę marki z wyścigami długodystansowymi. 

Przed Le Mans: PEUGEOT L76, pierwszy na świecie prawdziwie nowoczesny samochód wyścigowy

Na początku XX wieku inżynierowie PEUGEOT zaprojektowali samochód wyścigowy, który miał zrewolucjonizować sporty motorowe. Auto nazwane L76, skonstruowane na klasycznym, ale bardzo lekkim podwoziu wyróżniało się innowacyjnym układem napędowym 4-cylindrowego silnika. Samochód o dużej mocy, rozwijający – jak na owe czasy – imponującą prędkość, odniósł wiele sukcesów na torach wyścigowych, w tym cenne zwycięstwo w wyścigu Indianapolis 500 w 1913 r., podczas którego auto pokonało cały dystans ze średnią prędkością 122 km/h. Ten wyścig uczynił legendą zarówno samochód, jak i jego kierowcę – Julesa Goux. Technologia zastosowana w modelu L76 (z silnikiem o pojemności 7,6 l) była nadal rozwijana w modelach L57, L3, L45 itp., które odnosiły spektakularne zwycięstwa i biły rekordy prędkości we Francji i na torach całego świata. A to dopiero początek pasma sukcesów PEUGEOT w wyścigach wytrzymałościowych. 

1926
PEUGEOT po raz pierwszy bierze udział w wyścigu 24h Le Mans

Na pewien czas pogoń za prędkością wzięła górę nad ściganiem się na długich dystansach i na powrót zainteresowania wyścigami wytrzymałościowymi trzeba było czekać aż do 1923 roku. W przypadku marki PEUGEOT, powrót ten oznaczał debiut w prestiżowym wyścigu długodystansowym 24h Le Mans, podczas jego 4. edycji w 1926 r. Za kierownicą modelu 174 S zasiadł André Boillot.

 

W latach 30. ubiegłego stulecia marka PEUGEOT kontynuowała swoją przygodę ze światem motosportu i wykorzystywała samochody sportowe bazujące na modelach produkcyjnych do promocji marki. Konsekwencją przyjętej strategii był udział samochodów PEUGEOT zarówno w licznych wyścigach, jak i rajdach. W tym czasie André Boillot odnotował godny uwagi rekord – pokonał w ciągu 24-godzinnego wyścigu imponujący dystans 2 650 km ze średnią prędkością 110,417 km/h! 

 

PEUGEOT uczestniczył w edycji wyścigu 24h Le Mans w 1937 r. jako dostawca podwozia i silników dla ówczesnego dealera PEUGEOT w Paryżu, Émila Darl'Mata, który chciał udowodnić niezawodność i solidność silników PEUGEOT. Kierowcy zaprezentowali się znakomicie – zajęli 7, 8 i 10 miejsce.

Na ten sam okres lat 30. ubiegłego wieku przypada również wzrost wśród producentów samochodów świadomości roli, jaką odgrywa design pojazdu w kontekście jego osiągów i zużycia paliwa. Wtedy właśnie narodziła się aerodynamika, a jej prawdziwym prekursorem w świecie motoryzacji był inżynier Charles Deutsch, który odważył się zastosować swoje teorie do samochodów wyścigowych. Zaprojektowane przez niego w 1960 r. elementy aerodynamiczne można spotkać również dzisiaj, we współczesnych samochodach.

 

Wszystkie nowe rozwiązania pozwoliły modelowi WM P88, wyposażonemu w silnik PEUGEOT i prowadzonemu przez Rogera Dorchy’ego na przekroczenie w 1988 r. magicznej bariery 400 km/h podczas próby na słynnej prostej Hunaudières.

1992
Pierwsze zwycięstwo

W trakcie prac nad PEUGEOT 905 marka wyraźnie określiła swój cel, którym było wygranie legendarnego wyścigu 24h Le Mans. To właśnie ten model reprezentował markę PEUGEOT w Mistrzostwach Świata Samochodów Sportowych (World Sportscar Championship). Po wyczerpujących testach, przyszedł czas na sprawdzenie możliwości na torze. Rok 1992 to pasmo prawdziwych sukcesów (2. miejsce na torze Monza, 1. i 3. miejsce w Le Mans, 1. i 2. miejsce na torze Donington, 1. i 3. miejsce na Suzuce, 1., 2. i 5. miejsce w Magny-Cours). Ostatecznie marka zakończyła sezon 1992 zdobyciem tytuł Mistrza Świata Konstruktorów. 

 

W 1993 r., po wycofaniu serii World Sports Car Championship z kalendarza, jedynym wyścigiem długodystansowym na najwyższym sportowym poziomie pozostał 24-godzinny wyścig Le Mans. Do rywalizacji na torze stanęły trzy 905-tki, które zajęły trzy pierwsze miejsca. Był to wielki sukces dla marki i reprezentujących ją zespołów.

2009
Powrót lwa

W 2005 r. PEUGEOT ogłosił zamiar podjęcia nowego wyzwania technologicznego i zapowiedział udział w wyścigu 24h Le Mans samochodu napędzanego silnikiem wysokoprężnym HDi, korzystającego z technologii, w którą wyposażono już ponad 60% pojazdów marki sprzedawanych w Europie. Po kilku latach eksperymentów w 2009 r. nadeszła chwila wielkiego triumfu. Model 908 okazał się niepokonany – zdobył dublet na torze w Le Mans. 

To właśnie w Zhuhaï w Chinach w listopadzie 2010 r. PEUGEOT 908 HDi FAP zdobył swój piąty tytuł w sezonie, a także został zwycięzcą pierwszej edycji cyklu ILMC (Intercontinental Le Mans Cup).

PEUGEOT 9X8
początek nowej ery

W styczniu 2012 r. PEUGEOT ogłosił wycofanie się z programu startów w wyścigach długodystansowych, pomimo odniesienia 14 zwycięstw w ostatnich 16 wyścigach. Marka zamierzała jednak skupić się całkowicie na rozwoju nowych pojazdów.

Jednak to nie koniec przygody PEUGEOT ze światem wyścigów długodystansowych, a nowa historia pisze się na naszych oczach... Na 2023 rok marka zapowiedziała wielki powrót do ścigania się w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. PEUGEOT 9X8 powalczy o zwycięstwo w klasie Hypercar.

5 LICZB, KTÓRE PODSUMOWUJĄ HISTORIĘ WYSTĘPÓW PEUGEOT NA TORZE W LE MANS

 
  • 39 samochodów, które wzięły udział w wyścigu w latach 1926–2011
  • 47 kierowców PEUGEOT, w tym 9 zwycięzców
  • 12 samochodów na podium
  • 127 676,034 km przejechane przez samochody PEUGEOT w wyścigu 24h Le Mans
  • 405 km/h: oficjalny rekord prędkości ustanowiony na torze Le Mans w 1988 r. przez samochód wyposażony w silnik PEUGEOT