SKIP TO CONTENT
JAZDA PO ŚNIEGU: PIĘĆ WSKAZÓWEK DOTYCZĄCYCH BEZPIECZEŃSTWA

JAZDA PO ŚNIEGU: PIĘĆ WSKAZÓWEK DOTYCZĄCYCH BEZPIECZEŃSTWA

13.02.2023

Czas czytania: 6 minut

Wskazówka 1: Zaplanuj swoją podróż 

Zanim wyruszysz w drogę, możesz odpowiednio przygotować się do jazdy i wykonać kilka prostych, ale bardzo przydatnych czynności: 

 

  •  Skorzystaj z mapy do zaplanowania szczegółowej trasy podróży. Oczywiście podczas jazdy będziesz korzystać z nawigacji, ale poznanie poszczególnych etapów podróży oraz czasu potrzebnego do ich pokonania umożliwi Ci dokładne zaplanowanie godziny wyjazdu. Dzięki temu zyskasz spokój ducha, co pozwoli Ci zachować koncentrację i bezpiecznie dotrzeć do celu podróży. 

 

  •  Przed wyjazdem sprawdź warunki drogowe. Zapoznaj się z lokalnymi komunikatami meteorologicznymi i informacjami dla kierowców, aby przewidzieć ewentualne utrudnienia na drodze. Zachowaj czujność, pamiętaj, że pogoda w górach jest nieprzewidywalna i panujące tam warunki atmosferyczne mogą zmieniać się z godziny na godzinę. Wybieraj główne drogi, ponieważ bardziej prawdopodobne jest, że zostaną odśnieżone i posypane piaskiem (lub solą). 

 

  •  Ruszaj w drogę w suchym i wygodnym obuwiu. Unikaj wnoszenia śniegu do wnętrza samochodu — gdy stopnieje, utworzą się kałuże, a pedały staną się śliskie. 
Wskazówka 2: Wykonaj przegląd samochodu 

Na początku zimy poświęć czas na wykonanie przeglądu, aby uniknąć przykrych niespodzianek podczas jazdy w warunkach zimowych. Oto kilka istotnych punktów do sprawdzenia: 

  •  Wymień filtry i w razie potrzeby dokonaj wymiany oleju.
  •  Sprawdź stan wycieraczek.
  •  Upewnij się, że akumulator działa prawidłowo: niskie temperatury nie są Twoim sprzymierzeńcem w przypadku problemów z akumulatorem!
  •  Uzupełnij płyn do spryskiwaczy, pamiętaj aby stosować produkt niezamarzający

Samochody elektryczne w porównaniu z autami tradycyjnymi są bardziej wrażliwe na niskie temperatury, które mają negatywny wpływ na ich zasięg. Podczas gdy samochody z silnikiem spalinowym wytwarzają duże ilości ciepła odpadowego, pojazdy elektryczne wykorzystują prawie całą wytworzoną energię, bez żadnych strat, do napędzania pojazdu. Jeśli jesteś posiadaczem auta elektrycznego lub samochodu z napędem hybrydowym typu plug-in, poniżej znajdziesz kilka cennych wskazówek, które pomogą Ci przedłużyć żywotność akumulatora:

  •  Upewnij się, że pozostały poziom naładowania akumulatora jest nie niższy niż 20%, aby mógł się rozgrzać podczas rozruchu.
  •  Naładuj akumulator najlepiej godzinę przed wyjazdem, aby skorzystać z ciepła wytwarzanego przez układ ładowania. 
  •  Kiedy samochód jest jeszcze podłączony do prądu, skorzystaj z okazji, aby wstępnie rozgrzać akumulator. 
  •  Podczas podróży korzystaj z ogrzewania siedzeń, które w porównaniu z ogrzewaniem kabinowym zużywa mniej energii.

Electric cars are more sensitive to low temperatures, especially in terms of range. This is because, whereas a combustion engine car generates a lot of waste heat, electric vehicle motors convert almost all the energy produced to propel the vehicle without loss. If you are travelling with an electric or plug-in hybrid vehicle, here are some specific tips to help you maximise battery life:

  • Make sure you always have about 20% charge level left to warm up the battery when starting.
  • Charge the battery preferably one hour before departure to benefit from the warmth of the charging system. 
  • When the car is still plugged in, take the opportunity to precondition the battery by heating it from the inside. 
  • During the journey, use seat heating instead of cabin heating, which wastes less energy.
Wskazówka 3: Zaopatrz się w odpowiedni sprzęt

Przed podróżą po zaśnieżonych trasach koniecznie należy zaopatrzyć się w odpowiedni sprzęt, dzięki któremu poradzisz sobie podczas jazdy w trudnych zimowych warunkach pogodowych: 

 

  •  Skrobaczkę lub specjalną szczotkę do szyb (obowiązkowe wyposażenie zgodnie z przepisami kodeksu drogowego), a w razie potrzeby odmrażacz w sprayu.
  •  Latarkę i ciepłe ubranie na wypadek jazdy nocą. 
  •  Wodoodporny worek do przechowywania mokrych łańcuchów lub opasek śniegowych (zapobiega skraplaniu się pary wodnej, a tym samym zaparowaniu wnętrza samochodu). 
  •  Kable rozruchowe 

Before a trip on a snowy route, it is essential to have a minimum of equipment to deal with the weather: 

 

  • A scraper for ice or a special brush (compulsory equipment according to the Highway Code) and, if necessary, a deicing spray.
  • A flashlight and warm clothing for night-time cycling. 
  • A waterproof bag to store wet chains or snow socks (this prevents condensation and therefore fogging in the car's interior). 
  • Clamps for recharging the battery. 

Łańcuchy i opaski śniegowe

 

Łańcuchy lub opaski śniegowe mogą być wymagane podczas jazdy w górach lub w warunkach obfitych opadów śniegu. W zależności od kraju stosowanie łańcuchów lub opasek śniegowych może być obowiązkowe na niektórych odcinkach dróg. 

W każdym wypadku, dla własnego bezpieczeństwa, jeżeli planujesz wypad w góry, a nie chcesz ponosić dodatkowych wydatków związanych z zakupem opon do jazdy po śniegu, pamiętaj, aby zaopatrzyć się w łańcuchy lub opaski śniegowe.

  • Wybór łańcuchów śniegowych powinien być starannie przemyślany. Przy zakupie łańcuchów należy wziąć pod uwagę następujące kryteria: 
  • Rozmiar ogniwa: 7 i 9 mm dla pojazdów lekkich, 13 i 16 mm dla pojazdów średnich, 25 mm dla pojazdów ciężkich.
  • Rozmiar opony: wybierz modele, które są zgodne z parametrami podanymi na boku opony. 
  • Opaski śniegowe są lżejsze od łańcuchów i łatwiejsze w montażu. Jest to również bez wątpienia tańsze rozwiązanie. Należy jednak pamiętać, że są one mniej skuteczne i nie powinny być stosowane w przypadku obfitych opadów śniegu.
Snow socks are lighter and easier to fit, and are also cheaper. However, they are less reliable and should be reserved for occasional use and on ground with little snow.

Opony do jazdy po śniegu

 

Opony zimowe zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa i są bardzo skuteczne na śniegu.

 

Jeżeli korzystasz z samochodu sporadycznie, problem praktycznie cię nie dotyczy. Jeżeli jednak jesteś stałym bywalcem w górach, zakup pełnego zestawu opon zimowych jest niezbędną inwestycją, która powinna szybko się zwrócić.

 

W różnych krajach obowiązują różne przepisy dotyczące obowiązku używania opon zimowych. Niektóre kraje wymagają opon zimowych przez określony okres w roku, inne w określonych warunkach pogodowych lub zgodnie z oznakowaniem na drodze, a jeszcze inne nie stosują takiego wymogu. Aby dowiedzieć się więcej o przepisach dotyczących opon zimowych w różnych krajach, kliknij tutaj. 

Wskazówka 4: Kontroluj swoją prędkość
Śnieg ma niski współczynnik przyczepności, dlatego jazda po ośnieżonej nawierzchni wymaga zachowania szczególnego bezpieczeństwa i umiejętności przewidywania sytuacji na drodze. Największym zagrożeniem, które czeka na kierowcę na drodze jest lód lub gołoledź, które nie zapewniają żadnej przyczepności. Ponadto gołoledź jest bardzo zdradliwa, gdyż jest bardzo cienką warstwą lodu, którą trudno dostrzec, zwłaszcza, kiedy pokrywa ją świeży puch.

Najważniejsze podczas jazdy po śniegu jest unikanie gwałtownych manewrów przyspieszania, nawet jeśli odnosisz wrażenie, że samochód prowadzi się normalnie i reaguje na twoje polecenia tak samo jak podczas jazdy na suchej nawierzchni.

 

  •  Jedź powoli, wszystkie manewry, takie jak hamowanie, skręcanie, przyspieszanie i zmiana biegów wykonuj możliwie płynnie
  •  Przyspieszaj płynnie na niskich obrotach i zmieniaj biegi tak szybko, jak to możliwe.
  •  Zachowuj większą odległość od poprzedzającego samochodu.
  •  Nie panikuj, gdy samochód zaczyna wpadać w poślizg. Staraj się wyprowadzić auto z poślizgu – wykonuj delikatne ruchy kierownicą. Trzymaj ręce na kierownicy i unikaj gwałtownego naciskania na pedał hamulca.

 

  •  Jedź z włączonymi światłami. Włącz światła przeciwmgłowe, gdy widoczność spadnie poniżej 100 metrów. A jednocześnie pamiętaj o ich wyłączeniu w razie poprawy widoczności.
  •  Jeśli droga nie jest posypana piaskiem, unikaj jazdy po śladach innych pojazdów — ubity śnieg jest bardziej śliski niż świeży puch.
Wskazówka 5: Naucz się zatrzymywać
  • Jeśli najedziesz na łatę lodu lub trafisz na mieszankę śniegu i lodu, jedź płynnie, nie wykonuj gwałtownych ruchów.
  • Jeśli musisz zwolnić lub zatrzymać się, spróbuj najpierw hamowania silnikiem, a dopiero później ostrożnie naciśnij na pedał hamulca.
  • Wybierz odpowiedni tor jazdy, najlepiej wjedź kołami w puch, i przygotuj się na ewentualną konieczność szybkiej korekty kierownicą w celu ustabilizowania pojazdu.
  • W razie niebezpieczeństwa możesz jeszcze skorzystać z band śnieżnych wzdłuż drogi, które doskonale spowalniają samochód, ale go nie uszkadzają. Pamiętaj jednak, aby przy tego rodzaju manewrach uważać na rowy!
Zalecenia eksperta Sylvain Pussier, mistrz jazdy po lodzie

„Jestem agentem marki PEUGEOT w regionie Ain. Poza sprzedażą i naprawą samochodów, profesjonalnie zajmuję się również wyścigami samochodowymi. Reprezentowałem barwy PEUGEOT w kilku zawodach rangi mistrzowskiej w formule promocyjnej. Specjalizuję się w wyścigach na lodzie.

 

Na początku byłem kierowcą zespołu, ale z czasem udało mi się założyć własny zespół. Zaprojektowaliśmy i zbudowaliśmy własny samochód na bazie modelu 208.  Co weekend mam okazję się ścigać w zawodach u boku takich ikon sportu motorowego jak Sébastien Loeb czy Yvan Muller. Z czasem staliśmy się profesjonalnym zespołem, który osiągnął wysoki poziom sportowy, pozwalający na rywalizację z najlepszymi kierowcami w tej dyscyplinie”.

"I am a Peugeot agent in the Ain region and, in addition to selling and repairing cars, I am lucky enough to be able to race cars. I have done quite a few championships for the Peugeot brand in promotional formulas and I have specialised in ice racing.

 

At the beginning, I was a driver for a team and with time, I set up my own team. We designed and built our own car based on a 208.  I race every weekend against monuments of motor sport like Sébastien Loeb or Yvan Muller. So we started as an amateur team that became professional and today we have reached a level of performance to compete against the best drivers in the discipline."

Podstawowe zasady jazdy po lodzie 

Opony

"Możesz być najlepszym kierowcą na świecie, ale bez odpowiednich opon nie ruszysz do przodu ani nie skręcisz na końcu prostego odcinka drogi. A wszystko z powodu braku odpowiedniej przyczepności. 

 

Jeździmy na oponach z kolcami (250 kolców na oponę). Rozgrzana opona rozszerza się, co z kolei sprawia, że kolce lekko unoszą się do góry. Naszym zadaniem jest zadbanie o optymalną pracę opon, co przekłada się na maksymalną przyczepność. Nasze wyniki w dużej mierze zależą właśnie od opon. Nasz zespół składa się z czternastu osób, z których dwie odpowiadają wyłącznie za opony. Osoby te zajmują się analizą, pomiarami i testowaniem opon pod kątem stałej poprawy osiągów. "

 

Rozkład masy

 

"Rozkład masy pozwala na jej skoncentrowanie w środku pojazdu, aby zniwelować efekt bezwładności. Nasze wyścigi oparte są na systemie balastu, tj. samochód wygrywający wyścig w kolejnej rundzie wozi ze sobą balast, mający zapobiec nadmiernej dominacji. Zdobywca pierwszego miejsca otrzymuje 60 kg balastu, drugi w kolejności 40 kg, a trzeci 20 kg. Jeśli więc zajmujemy miejsce w pierwszej trójce, to przed kolejnym wyścigiem zmuszeni jesteśmy do zmiany wszystkich ustawień w celu dostosowania ich do nowego balastu. 

 

Pracujemy dużo wcześniej, aby to wszystko przewidzieć i z czasem zdobywamy też cenne doświadczenie."

Wskazówki Sylvaina Pussiera dotyczące opanowania techniki jazdy po lodzie 

Należy pamiętać, że niezależnie od okoliczności główną przyczyną wypadków jest nadmierna prędkość. Prawa fizyki są niezmienne dla każdej nawierzchni, działają zarówno na lodzie, śniegu, jak i na asfalcie. Jeżeli jedziesz powoli i jesteś w stanie przewidzieć sytuację na drodze, nigdy nie dojdzie do wypadku. Wypadki zdarzają się podczas jazdy z nadmierną prędkością lub z powodu braku przygotowania kierowcy na to, co może ewentualnie się zdarzyć, i to niezależnie od nawierzchni. Jeżeli chodzi o jazdę po lodzie, nawet jak masz dobrą przyczepność, jeżeli wypadniesz z drogi, to oznacza, że pojechałeś za szybko w porównaniu z możliwościami twojego samochodu.

 

Potrzebne jest odpowiednie wyczucie przyczepności, jedni się z nim rodzą, innym go brakuje. Dlatego tak ważne jest, aby ruszać powoli. 

 

 

Jeżeli chodzi o jazdę po śniegu, należy pamiętać, że im węższe opony, tym mniejsze ryzyko poślizgu, ze względu na mniejszą powierzchnię kontaktu opony z podłożem. Co więcej – stare pojazdy, takie jak Citroën 2CV czy Renault 4 nie potrzebowały opon do jazdy po śniegu, ponieważ oryginalne opony były znacznie węższe niż obecnie. 

Na koniec warto wiedzieć, że jeśli chodzi o wyposażenie do jazdy po śniegu lub po lodzie, to lepszym rozwiązaniem jest rezygnacja z opon zimowych niż zmiana jedynie dwóch opon w samochodzie. Na przykład PEUGEOT jest samochodem z napędem na przednią oś, więc to przednie koła napędzają samochód. Jeśli zapewnisz przyczepność przedniej osi zakładając na przód zimowe opony, bez zmiany tylnych opon, oto co się stanie: kierowca zyska pewność siebie podczas ruszania dzięki przyczepności, jaką zapewniają opony zimowe. Kiedy jednak przyspieszy, na pierwszym zakręcie może dojść do niekontrolowanego uślizgu tylnej osi. 

 

W przypadku gdy samochód nie ma żadnych opon zimowych, trudno mu będzie ruszyć z miejsca, ponieważ natychmiast nastąpi uślizg przedniej osi. Taka sytuacja ma dodatkową zaletę – uświadamia kierowcy, po jakiej nawierzchni się porusza. Zaleca się zatem wymianę wszystkich czterech opon na zimowe lub całkowitą rezygnację z ich wymiany. 

 

Podobna sytuacja zdarzyła mi się pewnego dnia, gdy zwracałem samochód klientowi. Jako uczestnikowi Andros Trophy bez trudu udało mi się złapać przyczepność, więc powiedziałem sam do siebie „jest dobrze, trzyma się drogi”. Przez myśl mi nawet nie przeszło, że auto może mieć tylko dwie zimowe opony. Zanim zdałem sobie z tego sprawę, już na pierwszym zakręcie samochód wywrócił się do góry kołami! Tak po prostu, bez ostrzeżenia! 

Na koniec warto wiedzieć, że jeśli chodzi o wyposażenie do jazdy po śniegu lub po lodzie, to lepszym rozwiązaniem jest rezygnacja z opon zimowych niż zmiana jedynie dwóch opon w samochodzie. Na przykład PEUGEOT jest samochodem z napędem na przednią oś, więc to przednie koła napędzają samochód. Jeśli zapewnisz przyczepność przedniej osi zakładając na przód zimowe opony, bez zmiany tylnych opon, oto co się stanie: kierowca zyska pewność siebie podczas ruszania dzięki przyczepności, jaką zapewniają opony zimowe. Kiedy jednak przyspieszy, na pierwszym zakręcie może dojść do niekontrolowanego uślizgu tylnej osi. 

 

W przypadku gdy samochód nie ma żadnych opon zimowych, trudno mu będzie ruszyć z miejsca, ponieważ natychmiast nastąpi uślizg przedniej osi. Taka sytuacja ma dodatkową zaletę – uświadamia kierowcy, po jakiej nawierzchni się porusza. Zaleca się zatem wymianę wszystkich czterech opon na zimowe lub całkowitą rezygnację z ich wymiany. 

 

Podobna sytuacja zdarzyła mi się pewnego dnia, gdy zwracałem samochód klientowi. Jako uczestnikowi Andros Trophy bez trudu udało mi się złapać przyczepność, więc powiedziałem sam do siebie „jest dobrze, trzyma się drogi”. Przez myśl mi nawet nie przeszło, że auto może mieć tylko dwie zimowe opony. Zanim zdałem sobie z tego sprawę, już na pierwszym zakręcie samochód wywrócił się do góry kołami! Tak po prostu, bez ostrzeżenia! 

ODKRYJ WSZYSTKIE NASZE ARTYKUŁY