TAGI :
Produit & Design
Pamiętasz (tę reklamę)? Przed wejściem do samolotu kobieta spogląda ostatni raz na kochanka, z którym się właśnie rozstała, odtrącony młody człowiek z impetem wsiada do swojego Peugeot 205 i zaczyna wykonywać gwałtowne manewry. Słyszymy pisk opon pośrodku pustyni i śmiech kobiety, która widzi przez okno, że ślady kół układają się w litery „GARCE” (KROWA), a potem pada zapadające w pamięć hasło „Sacrée 205, j'aime ton numéro!" Na pewno ją rozpoznałeś: to reklama PEUGEOT 205, kultowego samochodu miejskiego z logotypem lwa, która była emitowana od 1982 do 1999 roku.
Historia, muzyka i slogan: praca nad kampanią reklamową, która zapada w pamięć, w niczym nie przypomina improwizacji. Emocje o różnej temperaturze, szczypta napięcia, stylowe wtręty, odrobina humoru, niezapomniana muzyka i przebojowe hasło: to idealny przepis na dobraą reklamę.
Elodie Bugat, managerka ds. brand contentu w PEUGEOT, opowiada nam o tym, jak powstają kampanie reklamowe samochodów i o niecodziennych (często zaskakujących) aspektach swojej pracy.
Na początku opracowujemy brief. Brief powstaje we współpracy z domem mediowym i agencją reklamową, żeby wdrożyć klienta w temat na jak najwcześniejszym etapie, bo jest to dokument, który jest podstawą dalszej kreacji. Wewnętrznie brief jest przygotowywany przez dział marketingu, zespoły produktowe, stylistów i specjalistów ds. badań konsumenckich.
Jego celem jest udzielenie odpowiedzi na różne pytania, takie jak m.in:
• Kim są nasi docelowi klienci?
• Co jest wyróżnikiem naszego produktu, co jest w nim wyjątkowe?
• Kim są nasi konkurenci?
Typowy klient to na wpół fikcyjna osoba, która jest zlepkiem cech grupy konsumentów mających analogiczne problemy z produktem. To portret idealnego klienta, który jest prawdopodobnie zainteresowany naszym samochodem. Stworzony profil pomaga nam zrozumieć nastawienie przyszłych klientów i określić ich problemy, przeszkody, na jakie napotykają, ich nawyki konsumpcyjne, a nawet sposób myślenia, by zaproponować im jak najatrakcyjniejszą ofertę. Później na podstawie badań konsumenckich definiujemy każdego typowego klienta wg różnych cech:
• społecznych i demograficznych
• psychologicznych
• potrzeb
• motywacji i oczekiwań
• zachowań i celów
Bardzo ważne jest określenie misji zespołu ds. brand contentu, bo chodzi przede wszystkim o to, żeby dotrzeć z odpowiednim komunikatem do odpowiedniej osoby w odpowiednim czasie.
W skład zespołu wchodzą managerowie ds. brand contentu, którzy koordynują prace wielu wewnętrznych działów nad kampaniami reklamowymi. Oprócz tego zarządzają także współpracą z agencjami reklamowymi i domami mediowymi, kompleksowo nadzorują produkcję, budżety i harmonogramy. W skład zespołu ds. brand contentu wchodzą także producenci wykonawczy, którzy są odpowiedzialni za tworzenie treści (zdjęć i filmów) oraz aktualizację cyfrowych salonów i konfiguratorów.
W naszej marce istnieje wiele działów, z którymi prowadzimy bliską współpracę: są to działy ds. produktu, stylistyki, premier, dział prasowy, dział ds. doświadczeń klienta i szkoleń, mamy także brand managerów i wiele innych osób odpowiedzialnych za kampanię.
Właśnie dlatego spotykamy się raz na tydzień w gronie ekspertów z różnych dziedzin, którzy są zaangażowani w premierę nowego modelu. Podczas spotkań zarządzamy projektem krok po kroku, temat po temacie. Te spotkania są niezbędne i odbywają się regularnie.