SYSTEMY WSPOMAGAJĄCE PROWADZENIE

/image/07/0/peugeot-3008-2016-088-fr.261070.jpg

Poznaj liczne technologie wspomagające prowadzenie PEUGEOT:

TEMPOMAT Z OGRANICZNIKIEM PRĘDKOŚCI

AKTYWNY

Aktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości to rozbudowany system, który utrzymuje stały dystans za samochodem jadącym z przodu.  

Funkcja ta jest szczególnie przydatna podczas jazdy po autostradzie, przy płynnym ruchu. Dzięki niej kierowca nie musi wyłączać tempomatu, ilekroć zbliża się do samochodu znajdującego się przed nim. Gdy radar wykryje pojazd z przodu, system automatycznie dostosuje do niego prędkość utrzymując stały dystans. Układ może zredukować prędkość aż do 20 km/h, wykorzystując hamowanie silnikiem. Gdy pas ponownie jest wolny, tempomat powróci do uprzednio ustawionej prędkości. Gdy redukcja prędkości do 20 km/h nie jest wystarczająca, by utrzymać odpowiedni dystans, system ostrzeże kierowcę i przywróci mu kontrolę nad prędkością samochodu. 

ADAPTACYJNY Z FUNKCJĄ ZATRZYMANIA (ACC STOP)

Samochód jest wyposażony w radar o maksymalnym zasięgu 150 m, znajdujący się w centralnym punkcie zderzaka przedniego. W zakresie prędkości pomiędzy 30 km/h a 180 km/h, adaptacyjny tempomat z funkcją zatrzymania (ACC Stop) pełni dwie funkcje:

  • automatycznie utrzymuje prędkość, zaprogramowaną przez kierowcę
  • automatycznie utrzymuje dystans do samochodu znajdującego się z przodu, zgodnie z jednym z trzech ustawień: daleko, normalnie, blisko

System wykrywa samochody jadące z przodu, w tym samym kierunku. Automatycznie dostosowuje prędkość do pojazdu znajdującego się przed nim, używając przepustnicy lub efektu hamowania silnikiem (zapalają się wtedy światła STOP), aby utrzymać odpowiedni dystans. System jest aktywny aż do ewentualnego całkowitego zatrzymania samochodu (w samochodach wyposażonych w skrzynię automatyczną) lub redukcji prędkości do 30 km/h (w samochodach wyposażonych w skrzynię manualną)i.

WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE

GRIP CONTROL

Pokrętło z wyborem trybów jazdy, znajdujące się na centralnej konsoli, pozwala za pośrednictwem systemu Grip Control dostosować trakcję samochodu do warunków obniżonej przyczepności. Ten opatentowany przez Markę układ jest połączony ze specjalnym typem opon.  

Grip Control to wszechstronny i elastyczny system, który optymalizuje przyczepność kół przedniej osi w zależności od typu nawierzchni. Kierowca przez cały czas prowadzi samochód, układ go w tym nie wyręcza. Może zaufać inteligentnie reagującemu ustawieniu standardowemu lub wybrać za pomocą pokrętła jeden z trybów:  

  • Standard - przewidziany do normalnych warunków drogowych i dobrej przyczepności.
  • Śnieg - system indywidualnie dostosowuje trakcję przednich kół do warunków przyczepności. Gdy samochód przekroczy 50 km/h, automatycznie przełącza się w tryb Standard.
  • Off-Road - pozwala na jazdę w warunkach niskiej przyczepności, na śliskich nawierzchniach (piasek, błoto, trawa itp.). Moc przekazywana jest przede wszystkim na to koło, które w danym momencie ma przyczepność. System działa podobnie do dyferencjału o ograniczonym uślizgu i jest aktywny do prędkości 80 km/h.
  • Piasek - utrzymuje stały napęd obu kół przednich, pozwalając na efektywną jazdę na luźnych nawierzchniach, ograniczając ryzyko utknięcia w piasku. Po przekroczeniu prędkości 120 km/h system automatycznie przełącza się w tryb Standard.
  • ESP Off - ESP oraz Grip Control są wyłączone, by kierowca mógł sam decydować o sposobie jazdy. Po przekroczeniu 50 km/h wspomniane systemy automatycznie włączają się.
/image/07/1/peugeot-2008-2016-214-fr.261071.jpg

ADVANCED GRIP CONTROL

Rozbudowany system “Advanced Grip Control” jest wyposażony w następujące elementy:

  • Zoptymalizowany system kontroli trakcji z pięcioma trybami (Normalny, Śnieg, Off-Road, Piasek, ESP Off), wybieranymi za pomocą pokrętła na konsoli centralnej
  • Specjalne, 18'' opony typu M+S (błoto i śnieg)
  • Hill Assist Descent Control (HADC) czyli pomoc przy zjeździe z wzniesienia. Ten innowacyjny system utrzymuje bardzo niską prędkość samochodu na stromych zjazdach (3 km/h), utrzymując pełną kontrolę i bezpieczeństwo w potencjalnie stresującej sytuacji. 
    • System można włączyć za pomocą odpowiedniego przycisku na konsoli centralnej przy prędkości poniżej 70 km/h. Gdy kierowca zwolni do 30 km/h lub, układ jest aktywowany. 
    • Gdy zjazd nie jest stromy i nie ma zagrożenia, kierowca może zdjąć nogę z pedału przyspieszenia i hamulca. Prędkość jest utrzymywana za pomocą pracy skrzyni biegów, przy załączonym pierwszym lub drugim biegu.
    • Gdy samochód pokonuje strome wzniesienie i ma trudności z utrzymaniem trakcji, system HADC może być aktywowany przez przełączenie skrzyni na bieg jałowy. Aby zwiększyć bezpieczeństwo, prędkość zjazdu jest mniejsza.
    • System HADC ustawia stałą prędkość w zależności od stopnia nachylenia zbocza: 
      • pomiędzy 5 i 8% stała prędkość wynosi 17 km/h
      • powyżej 8% system reguluje prędkość w zakresie 3-17 km/h.

i

ACTIVE CITY BRAKE I ACTIVE SAFETY BRAKE

ACTIVE CITY BRAKE

Active City Brake to system automatycznego hamowania w warunkach miejskich, gdy zostanie wykryte ryzyko kolizji. Dzięki niemu można zredukować konsekwencje lub uniknąć szeregu wypadków i stłuczek. System współpracuje z laserowym czujnikiem krótkiego zasięgu LIDAR, ukrytym w górnej części szyby przedniej. Wykrywa stałe lub poruszające się obiekty, znajdujące się na tym samym pasie i poruszające się w tym samym kierunku. 

Jeżeli kierowca nie zareaguje, a prędkość wynosi maksymalnie 30 km/h, system automatycznie uruchomi hamulce, by uniknąć zderzenia. Automatyczna redukcja prędkości może wywołać opóźnienie sięgające 10 m/s².

ACTIVE SAFETY BRAKE

Active Safety Brake (automatyczne hamowanie awaryjne) włącza się, gdy kierowca nie zareaguje w wystarczający sposób na ostrzeżenie o możliwej kolizji i nie uruchomi hamulców. W takiej sytuacji system zareaguje, redukując prędkość w celu uniknięcia zderzenia lub zminimalizowania jego konsekwencji. Active Safety Brake wykrywa samochody stojące na pasie drogi lub jadące w tym samym kierunku oraz pieszych, nie reaguje na motocykle, rowery, zwierzęta i przedmioty znajdujące się na drodze. System aktywuje się w przypadku:

  • Gdy prędkość samochodu mieści się w przedziale 5 km/h - 140 km/h i zostanie wykryty poruszający się pojazd
  • Gdy prędkość samochodu nie przekracza 80 km/h i zostanie wykryty stojący pojazd
  • Gdy prędkość nie przekracza 60 km/h i zostanie wykryty pieszy na drodze

i

SYSTEM OSTRZEGANIA PRZED KOLIZJĄ - DISTANCE ALERT

Funkcja Distance Alert ostrzega kierowcę o możliwym zderzeniu z innym pojazdem lub pieszym, znajdującym się na pasie, po którym porusza się samochód. 

Ostrzeżenie ma formę wizualną i dźwiękową, uaktywnia się tuż przed włączeniem systemu Active Safety Brake.

SYSTEM MONITOROWANIA PASA RUCHU

STANDARDOWY

System monitorowania pasa ruchu sygnalizuje niezamierzone przekroczenie granicy pasa, wykryte za pomocą kamery, reagującej na oznakowanie poziome na drodze. Układ zwiększa bezpieczeństwo jazdy dzięki stałej analizie obrazu znajdującego się przed samochodem. Gdy wykryje niezamierzone przekroczenie pasa przez kierowcę przy prędkości powyżej 80 km/h, włącza ostrzeżenie wizualne i dźwiękowe.

AKTYWNY

Pomiędzy prędkością 65 a 180 km/h, aktywny system monitorowania pasa ruchu dodatkowo koryguje tor jazdy. Gdy układ wykryje ryzyko niezamierzonego przekroczenia linii pasa, układ kierowniczy automatycznie skontruje kierownicą, by utrzymać samochód w pasie drogi. Gdy kierowca chce utrzymać kurs i mimo wszystko przekroczyć linię (przykładowo chcąc ominąć przeszkodę), wystarczy przytrzymać mocno kierownicę. System zaniecha reakcji, gdy kierowca włączy kierunkowskaz. 

i

SYSTEM MONITOROWANIA MARTWEGO POLA

STANDARDOWY

Czujniki martwego pola informują kierowcę o obecności samochodu na sąsiednim pasie z lewej lub prawej strony. System ten jest dostępny w samochodach wyposażonych w przednie i tylne czujniki parkowania lub pakiet Visiopark 1.

AKTYWNY

/image/07/2/peugeot-308-2013-100-fr.261072.jpg

System jest aktywny pomiędzy 12 km/h a 140 km/h i ostrzega kierowcę o zagrożeniu w postaci obecności innego pojazdu w martwym polu. Gdy taki pojazd (samochód, ciężarówka, motocykl) zostanie wykryty, zapali się dioda w lewym lub prawym lusterku zewnętrznym.

Układ współpracuje z aktywnym systemem monitorowania pasa ruchu. Oprócz sygnalizacji zagrożenia za pomocą diody w prawym lub lewym lusterku, system skoryguje tor jazdy, gdy wykryje ryzyko najechania na inny pojazd przy włączonym kierunkowskazie. W ten sposób pomaga kierowcy uniknąć kolizji i niebezpiecznej sytuacji na drodze.

MONITOROWANIE POZIOMU KONCENTRACJI KIEROWCY

SYSTEM KONTROLI CZASU JAZDY

System zareaguje, gdy kierowca będzie podróżował bez przerwy przynajmniej 2 godziny, przy prędkości powyżej 65 km/h. Na wyświetlaczu pojawi się informacja, sugerująca przerwę w podróży, będzie jej towarzyszył sygnał dźwiękowy.  

SYSTEM WYKRYWANIA ZMĘCZENIA KIEROWCY

Układ ten uzupełnia system kontroli czasu jazdy. Współpracuje z kamerą, zamontowaną na szczycie przedniej szyby, która monitoruje tor jazdy samochodu. System nieustannie analizuje poziom koncentracji kierowcy sprawdzając trajektorię samochodu względem oznakowania poziomego na drodze. Jeżeli wykryje dekoncentrację, zareaguje za pomocą sygnałów dźwiękowych i komunikatów wizualnych ("Zachowaj czujność!", "Zrób sobie przerwę!").  

i