PEUGEOT FRACTAL to efekt współpracy artystów odkrywających nowe obszary ekspresji. Razem z projektantami połączyliśmy nasze źródła inspiracji. Stylistyka rodziła się pod wpływem dźwięków, zaś mój projekt powstał w odniesieniu do linii sylwetki samochodu.

NOWY WYMIAR DŹWIĘKU

i

StelLab – jednostka badawcza Grupy PSA – i firma Focal zaprojektowały system audio 9.1.2 oraz program zapewniający wrażenie pełnego zanurzenia w dźwięku. Każdy głośnik sterowany jest indywidualnie. Cyfrowo przetworzony dźwięk stymuluje układ słuchowy człowieka. Podczas jazdy aktywizują się dynamicznie zmieniające lokalizację wirtualne źródła dźwięku, wzbogacając informacje przekazywane kierowcy.

Podczas korzystania z systemu nawigacji głos przewodnika jest słyszalny w osi samochodu, w pewnej odległości. Kiedy samochód dojeżdża do skrzyżowania, dźwięk zbliża się w kabinie do tej strony, w którą należy skręcić. Na skrzyżowaniu dźwięk przenosi się w kabinie bliżej kierowcy, uprzedzając go o zbliżającej się zmianie kierunku jazdy.

Ponadto uprzestrzennienie dźwięku pozwala dopasować go do formy samochodu i zmian, które w niej zachodzą. System opracowany przez StelLab konfiguruje różne źródła dźwięku, osobne dla jazdy ze złożonym i z otwartym dachem (coupé lub kabriolet).

SYSTEM AUDIO NA POKŁADZIE

Częścią technologii 9.1.2 jest układ 9.1, który pozwala w pełni wykorzystać potencjał systemu. Tworzą go trzy głośniki średnio tonowe, dwa głośniki wysoko tonowe (tweetery), dwa głośniki nisko tonowe i jeden subwoofer z przodu oraz dwa głośniki średniotonowe, dwa tweetery i jeden głośnik nisko tonowy z tyłu.

Co więcej, w PEUGEOT FRACTAL po raz pierwszy na świecie wbudowano dwudrożne głośniki infradźwiękowe w oparcia wszystkich foteli. Ten rewolucyjny system wyjaśnia nazwę instalacji: 9.1.2

Głośnik infradźwiękowy opracowany przez amerykański start up SUBPAC zapewnia nowe doznania. Za jego sprawą dźwięki niskie nie rozchodzą się w powietrzu, a przenoszone są przez ciała stałe. Fale akustyczne bezpośrednio przenikają do organizmu słuchacza. Osoba siedząca w fotelu słyszy basy w sposób indywidualny i wyjątkowo intensywny, co nie przeszkadza jednak innym pasażerom, dla których są one niesłyszalne.

Gwarantem doskonałej wierności dźwięku jest membrana głośników z włókna lnianego, opracowana przez znaną francuską firmę Focal, specjalizującą się w wysokiej klasy sprzęcie audio.

Technologia FLAX wpływa na wytwarzanie idealnie naturalnego dźwięku, bez zniekształceń. Dźwięk odznacza się niezwykłą czystością w tonach średnich i intensywnym rytmem przy niskich częstotliwościach. W kabinie dźwięk rozprzestrzeniany jest przez siedem głośników FLAX i cztery aluminiowo-magnezowe tweetery z odwróconymi kopułami, ponadto dwa subwoofery, rozprowadzające dźwięki o niskiej tonacji.

Cały ten zestaw wspierają cztery wzmacniacze FD o dużej szerokości pasma wzmacniania, mające razem czternaście kanałów, o łącznej mocy 1600 watów.

DŹWIĘKOWY PODPIS

Wymiar akustyczny został również wykorzystany w PEUGEOT FRACTAL do wygenerowania dźwięku sygnalizującego pracę silnika elektrycznego. Ponieważ taki silnik nie wytwarza odgłosu, do jakiego jesteśmy przyzwyczajeni w przypadku silników spalinowych, Marka PEUGEOT powierzyła zadanie jego opracowania brazylijskiemu projektantowi dźwięków, Amonowi Tobinowi. Zewnętrzny sygnał dźwiękowy PEUGEOT FRACTAL ułatwia uczestniczenie w ruchu drogowym, informując innych użytkowników drogi o pojawieniu się samochodu. Jest to niezwykle ważne zwłaszcza dla pieszych i rowerzystów. Są oni informowani o zbliżaniu się samochodu za pomocą różnorodnych dźwięków, charakterystycznych dla fazy przyspieszenia, hamowania i dla jazdy z ustabilizowaną prędkością.

Także w kabinie zaprojektowano unikatowy system akustyczny, odzwierciedlający tożsamość Marki. Tworzą go dźwięki włączanej stacyjki, kierunkowskazów i świateł ostrzegawczych, oświetlenia czy ilustrujące działanie nawigacji.