AKTUALNOŚCI

Dalej Następny
Inne | 31 01 2013
Wyniki handlowe Grupy PSA w 2012 roku

Grupa PSA Peugeot Citroën – spadek popytu w Europie przy jednoczesnym wzroście na rynkach pozaeuropejskich. Wynik handlowy w 2012 roku: 2 965 000 sztuk nowych samochodów.

 

Kluczowe wydarzenia 2012 roku

  • Łączna światowa sprzedaż montowanych samochodów na świecie 2 820 000 sztuk (-8,8% w porównaniu do 2011 r.)
  • Łączna światowa sprzedaż nowych samochodów i CKD 2 965 000 sztuk (-16,5%). Spadek wynika z zawieszenia sprzedaży CKD w Iranie.
  • Dynamiczny wzrost procentowego udziału sprzedaży montowanych samochodów na rynkach pozaeuropejskich – do 38% wszystkich sprzedawanych samochodów, w porównaniu z 33% w 2011 roku
  • Kolejny rok na pozycji europejskiego lidera niskiej emisji dwutlenku węgla, ze średnią emisją CO2 122,9 g/km dla całej Grupy
    • Sukces rynkowy modelu Peugeot 208
    • 300 000 sztuk samochodów z linii DS Citroëna sprzedanych od premiery rynkowej

W 2012 roku na światowym rynku motoryzacyjnym odnotowano zróżnicowane tendencje. Spadał (-8,6%) popyt na nowe samochody w Europie (30 krajów), a rozwijały się rynki w Rosji (+10,1%), w Chinach (+7,2%) i Ameryce Łacińskiej (+5,6%).

W takim kontekście rynkowym Grupa PSA Peugeot Citroën zanotowała roczną sprzedaż montowanych samochodów na poziomie 2 820 000 sztuk, co oznacza spadek o 8,8%. Liczona łącznie sprzedaż nowych samochodów i CKD osiągnęła poziom 2 965 000 sztuk, co oznacza spadek o 16,5%.

Spadek sprzedaży samochodów Grupy odzwierciedla wpływ globalnego kryzysu ekonomicznego na europejski rynek motoryzacyjny. Rynki Europy Południowej, gdzie tradycyjnie pozycja marek Peugeot i Citroën jest bardzo silna, ucierpiały najbardziej. We Francji rynek skurczył się o 13,3%, w Hiszpanii o 14,9%, a we Włoszech o 20,9%. Udział Grupy w rynku europejskim (30 krajów) w 2012 roku wyniósł 12,7%, w porównaniu do 13,3% w 2011 roku.

Dodatkowym czynnikiem mającym negatywny wpływ na globalne wyniki sprzedaży w 2012 roku było zawieszenie, od lutego 2012 roku, sprzedaży jednostek CKD w Iranie, związane z sankcjami gospodarczymi nałożonymi na ten kraj. W 2011 roku wielkość sprzedaży CKD w Iranie wyniosła 457 900 jednostek.

Strategia PSA Peugeot Citroën w zakresie internacjonalizacji przyniosła pozytywne rezultaty. Udział sprzedaży montowanych samochodów poza granicami Europy sukcesywnie rośnie. W 2009 roku wynosił 24%, w 2011 roku 33%, a w 2012 roku osiągnął poziom 38%. Strategicznym celem Grupy jest osiągnięcie zrównoważenia udziału sprzedaży samochodów na rynkach pozaeuropejskich i europejskich w 2015 roku.

Istotnym wydarzeniem w minionym roku była także światowa premiera Peugeot 208, którego sprzedaż w 2012 roku osiągnęła wielkość 221 000 sztuk. Pozytywny wpływ na dynamikę sprzedaży tego modelu miało wprowadzenie na rynek latem nowej, 3-cylindrowej jednostki benzynowej. Peugeot 208 był najlepiej sprzedającym się samochodem z silnikiem wysokoprężnym w swoim segmencie w czerwcu 2012 roku. Tak dobre rezultaty spowodowały, że Peugeot stał się wiodącym producentem europejskim w segmencie B w drugiej połowie roku. W grudniu 2012 roku Peugeot 208 był najlepiej sprzedającym się samochodem we Francji.

Strategia Grupy w zakresie wprowadzania do oferty modeli segmentu premium również zaczyna przynosić efekty. Procentowy udział wartości sprzedaży samochodów tej klasy podwoił się w przeciągu ostatnich dwóch lat i stanowi dziś 18% sprzedaży całej Grupy. Jednym z ważnych czynników, które wpłynęły na ten wynik, było wprowadzenie do oferty modeli obu marek z innowacyjnym w skali światowej napędem hybrydowym z silnikiem wysokoprężnym. W minionym roku Grupa sprzedała 22 000 samochodów wyposażonych w technologię HYbrid4. PSA Peugeot Citroën zajmuje drugie miejsce w Europie pod względem sprzedaży pojazdów z napędem hybrydowym. 20 % tych aut stanowią odmiany modelu Peugeot 508, 17 % - Peugeot 3008, a 25 % - Citroën DS5.

Innym istotnym osiągnięciem Grupy jest utrzymanie pozycji lidera wśród europejskich producentów samochodów w zakresie niskiej emisji dwutlenku węgla. Średnia emisja CO2 dla modeli obu marek wyniosła w 2012 roku 122,9 g/km.

Frédéric Saint-Geours, Dyrektor ds. Marek:

„Grupa PSA Peugeot Citroën odczuła pogłębiający się spadek na europejskim rynku motoryzacyjnym. W tym świetle nasza strategia internacjonalizacji ma jeszcze większe znaczenie niż kiedykolwiek. W ubiegłym roku udało nam się zrobić kolejny krok w kierunku obranego celu, a w 2013 roku planujemy utrzymać pozytywne tendencje na rynkach Chin, Ameryki Łacińskiej i Rosji. Bieżący rok nie zapowiada się pozytywnie w Europie, ale mamy tu do zaoferowania bardzo innowacyjne i atrakcyjne modele. Planujemy budować sukces Grupy w oparciu o linię DS Citroëna, model Peugeot 208 oraz samochody z napędem HYbrid4, zapewniającym najniższą emisję dwutlenku węgla na Starym Kontynencie. W 2013 roku zaplanowaliśmy także największą w historii Grupy liczbę premier samochodów obu marek w jednym roku kalendarzowym.”

Negatywny wpływ sytuacji na rynkach południowoeuropejskich

W 2012 roku rynek europejski skurczył się o 8,6%, przy czym w poszczególnych krajach wartości te były skrajnie zróżnicowane. Niestety rynki krajów Europy Południowej[1], które reprezentowały aż 57% sprzedaży całej Grupy w Europie w 2012 roku, były szczególnie mocno dotknięte skutkami globalnego kryzysu finansowego. Popyt na nowe samochody w tych krajach malał odpowiednio o 13,3% we Francji, 14,9% w Hiszpanii, 20,9% we Włoszech i 40% w Portugalii. Rynki te są szczególnie istotne dla Grupy. Ten wyjątkowo niekorzystny splot okoliczności był głównym czynnikiem spadku udziału PSA w europejskim rynku w 2012 roku do 12,7%, w porównaniu z 13,3% w roku 2011.

Pomimo bardzo niekorzystnego otoczenia rynkowego Grupie udało się zwiększyć udział na włoskim rynku o 0,6 punktu procentowego, do 10,2%. Peugeot i Citroën zyskały także na dobrej kondycji brytyjskiego rynku motoryzacyjnego (wzrost o 3,8%), gdzie dzięki popularności linii DS oraz modelu Peugeot 208 Grupie udało się zwiększyć udział w rynku o 0,2 punktu procentowego, do 9,3%. W Hiszpanii Grupa PSA osiągnęła udział na poziomie 17,1%, a Peugeot i Citroën były odpowiednio drugą i trzecią najlepiej sprzedającą się marką w tym kraju.

We Francji, gdzie sprzedaż samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych Grupy spadła o 13,3% w stosunku do roku 2011 roku, Peugeot był najczęściej wybieraną francuską marką, ze sprzedażą 369 000 samochodów i udziałem w rynku na poziomie 16,2%.

2012 był kolejnym rokiem, kiedy Grupa PSA była europejskim liderem sprzedaży lekkich samochodów dostawczych z udziałem w rynku 20,8 %.

Globalna ekspansja

Chiny: dynamika sprzedaży PSA wyższa niż całego rynku

Na chińskim rynku motoryzacyjnym, który w minionym roku zanotował 7,2% wzrostu, sprzedaż samochodów Grupy wzrosła o 9,2% i zaowocowała zwiększeniem udziału w rynku do 3,5%. Sprzedaż marki Peugeot poszybowała w górę o 24%, do łącznej wielkości 216 000 sztuk.

Te liczby stanowią potwierdzenie sukcesu strategii przyjętej przez Grupę na rynku chińskim. Wprowadzenie do sprzedaży modeli Peugeot 3008 i Citroëna C4 L na początku 2013 roku oraz premiery Citroëna C-Elysée oraz Peugeot 301, które nastąpią niebawem, powinny mieć dalszy pozytywny wpływ na dynamikę sprzedaży oraz rozwój sieci koncesjonerów Dongfeng Peugeot Citroën Automobile (DPSA).

Druga spółka joint-venture na rynku chińskim – Changan PSA Automobile (CAPSA) w 2012 roku wprowadziła na rynek linię DS Citroëna, adresując ją do klientów poszukujących samochodów klasy premium, i sukcesywnie rozwijała sieć dedykowanych salonów sprzedaży. Strategia produktowa CAPSA, przewidująca jednoczesną sprzedaż samochodów importowanych oraz montowanych w kraju, w drugiej połowie 2013 roku wejdzie w nową fazę realizacji, kiedy to w fabryce w Shenzen uruchomiona zostanie linia produkcyjna Citroëna DS5.

Ameryka Łacińska: zróżnicowane realia rynkowe

Napędzana przez dynamiczny wzrost gospodarczy Brazylii całkowita sprzedaż samochodów w Ameryce Łacińskiej wzrosła w 2012 roku o 5,6%. Sprzedaż Grupy na tym rynku spadła o 8,3%, do 277 000 sztuk, przy udziale na poziomie 4,8%.

W 2012 roku sytuacja w Ameryce Łacińskiej była bardzo zróżnicowana. W Brazylii udogodnienia podatkowe spowodowały wzrost sprzedaży aut z segmentu B, w którym Grupa nie oferowała żadnego modelu. Na niższą sprzedaż samochodów PSA w Brazylii negatywny wpływ miały także czasowe ograniczenia zdolności produkcyjnych fabryki Porto Real spowodowane modernizacją zakładu. Prace zostały zakończone, a możliwości Porto Real są większe niż kiedykolwiek. W Argentynie sytuacja była o wiele lepsza. Grupa zanotowała tam wzrost sprzedaży o 4,4% przy udziale w rynku wynoszącym 13,8%. Już drugi rok z rzędu fabryka w Palomar była największym zakładem produkcyjnym na rynku motoryzacyjnym w skali całego kraju. W ciągu roku wyprodukowano tam 129 500 samochodów.

W 2013 roku Grupa spodziewa się wzrostu sprzedaży w krajach Ameryki Łacińskiej związanego z licznymi premierami nowych modeli na tych rynkach, w szczególności Citroëna C3 i Peugeot 208.

Rosja: sprzedaż i produkcja na zwiększonych obrotach

W 2012 roku rosyjski rynek motoryzacyjny zanotował wzrost o 10,1% w porównaniu z rokiem 2011. Sprzedaż Grupy zwiększyła się o 7,4%, do 77 300 sztuk, co zaowocowało osiągnięciem udziału w rynku na poziomie 2,6%. Do tego wyniku przyczyniły się niewątpliwie zeszłoroczne premiery modeli Peugeot 408, 508 i 4008 oraz Citroëna C4 Aircross, DS4 i DS5. Szczególnie dynamicznie rozwijał się segment lekkich samochodów dostawczych, gdzie sprzedaż Grupy wzrosła o 18%, a udział w rynku osiągnął poziom 3,9%.

Marki Peugeot i Citroën kontynuowały rozwój swoich sieci sprzedaży, które dziś pokrywają ponad 90% terytorium kraju – obie mają swoich koncesjonerów w 25 największych miastach Rosji. W lipcu fabryka w Kałudze rozpoczęła pracę z pełną wydajnością.

Grupie udało się także poprawić swój udział w rynku ukraińskim, rozszerzając go do 3,4%, w stosunku do 2,9% w roku 2011.

Łączna sprzedaż w państwach WNP (z Rosją włącznie) osiągnęła w 2012 roku poziom 88 000 sztuk. W stosunku do roku 2009 oznacza to wzrost o 110%.

Reszta świata

Na pozostałych światowych rynkach sprzedaż Grupy wzrosła o 16,5%. Szczególnie dobre wyniki PSA osiągnęła w Algierii i pozostałych krajach Afryki Północnej. Rynek algierski wzrósł o 45%, a sprzedaż Grupy w tym kraju podwoiła się, osiągając poziom 81 000 sztuk, w stosunku do 39 800 sztuk w 2011 roku.

Rozwój oferty samochodów premium

Na sukcesywnie polaryzującym się europejskim rynku motoryzacyjnym, który w ostatnich miesiącach notuje kolejne spadki, strategia rozszerzania oferty samochodów premium przez marki Peugeot i Citroën okazała się bardziej uzasadniona niż kiedykolwiek wcześniej.

Modele z tego segmentu stanowią obecnie 20% zamówień na nowe samochody Peugeot. Z kolei Citroën sprzedał blisko 300 000 aut z linii DS (DS3, DS4 i DS5) od jej premiery w 2010 roku. W 2012 roku stanowiły one 18% wszystkich zamówień marki Citroën w Europie.

W Niemczech Citroën DS3 został zwycięzcą w kategorii „Best Import” według czytelników branżowego magazynu Auto Zeitung. Kolejna odsłona tego modelu, DS3 Cabrio, zostanie wprowadzona na rynek w pierwszym kwartale 2013 roku.

PSA Peugeot Citroën liderem w redukcji emisji CO2

W 2012 roku Grupa PSA Peugeot Citroën zachowała pozycję europejskiego lidera w zakresie redukcji emisji dwutlenku węgla. Średnia emisja dla samochodów sprzedawanych przez Grupę wyniosła 122,9 g/km* w porównaniu do 127,5 g/km w 2011 roku.

Taka efektywność ekologiczna silników Grupy już dziś z nawiązką spełnia przyszłe normy europejskie. Bruksela za cel stawia 130 g/km dla wszystkich samochodów od 2015 roku.

38,1% samochodów sprzedawanych przez PSA w Europie emituje mniej niż 111 g CO2 na kilometr. W 2011 roku odsetek takich samochodów wynosił 30,3%.

Grupa stara się jednocześnie obniżać emisję szkodliwych substancji poprzez:

  • optymalizację wewnętrznego spalania w silnikach (rodzina nowych, 3-cylindrowych silników benzynowych)
  • technologię mikrohybrydową (poszerzenie gamy modeli Peugeot i Citroëna z silnikami e-HDi Stop & Start drugiej generacji)
  • silniki elektryczne
  • technologia hybrydowa – premiera Peugeot 3008, 508 i 508 RXH oraz Citroën DS5 z napędem HYbrid4

* Dane na 31 października 2012 r.

Perspektywy na rok 2013

Analitycy Grupy przewidują dalsze kurczenie się rynku europejskiego, który ich zdaniem zmniejszy się o 3 - 5%. Mimo takiego kontekstu marki Peugeot i Citroën planują kontynuację rynkowej ofensywy. Na rok 2013 PSA zapowiada 17 premier na całym świecie, z czego 9 będzie miało miejsce w Europie. Dzięki planowanym nowościom średni wiek modelu w portfolio Grupy nie przekroczy 3,5 roku.

PSA planuje dalszy rozwój oferty samochodów premium. Wśród nowości 2013 roku warto wymienić Citroëna DS3 Cabrio, Peugeot 208 GTi, 208 XY oraz 2008.

W Chinach spółka DPCA zaplanowała cztery premiery, a Changan PSA Automobile (CAPSA), druga spółka joint-venture Grupy, rozpocznie w drugiej połowie roku lokalną produkcję. Działania te mają stanowić solidny fundament dalszego rozwoju PSA na rynku, który w 2013 roku będzie cieszył się zauważalnym wzrostem.

W Ameryce Łacińskiej Grupa liczy na wzrost sprzedaży związany z wykorzystaniem zwiększonego potencjału fabryki w Porto Real. Zakład ten rozpocznie produkcję modelu Peugeot 208, który zadebiutuje na rynku wiosną. W dalszej części roku zaplanowano również inne premiery.

Na rynku rosyjskim przewiduje się wzrost o około 5%. Grupa pozostanie wierna swojej strategii, prowadząc intensywne działania promocyjne sześciu nowych modeli zaprezentowanych w 2012 roku. Dynamikę rozwoju mają podtrzymać premiery modeli Peugeot 208 i 301 oraz Citroëna C-Elysée i C4 L.

Celem Grupy PSA jest realizacja 50% jej ogólnej sprzedaży światowej na rynkach pozaeuropejskich. Drogą do spełnienia tych ambicji będzie wykorzystywanie rosnącego popytu w krajach rozwijających się poprzez sukcesywne zwiększanie udziału Grupy w tych rynkach.

Zestawienie wielkości sprzedaży samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych Grupy PSA Peugeot Citroën w 2011 i 2012 roku

 

 

2011

2012

Europa*

Peugeot

1 101 000

947 000

Citroën

962 000

811 000

Grupa PSA

2 063 000

1 758 000

Rosja

Peugeot

45 000

45 000

Citroën

29 000

34 000

Grupa PSA

75 000

78 000

Ameryka Łacińska

Peugeot

190 000

174 000

Citroën

136 000

110 000

Grupa PSA

326 000

284 000

Chiny

Peugeot

174 000

216 000

Citroën

231 000

226 000

Grupa PSA

404 000

442 000

Reszta świata

Peugeot

146 000

173 000

Citroën

78 000

84 000

Grupa PSA

224 000

257 000

Pojazdy własnej produkcji

Peugeot

1 656 000

1 555 000

Citroën

1 436 000

1 265 000

Grupa PSA

3 092 000

2 820 000

Jednostki CKD

Peugeot

458 000

145 000

Citroën

0

0

Grupa PSA

458 000

145 000

Sprzedaż łączna: pojazdy własnej produkcji + składane w systemie CKD

Peugeot

2 114 000

1 700 000

Citroën

1 436 000

1 265 000

Grupa PSA

3 549 000

2 965 000

* Europa = UE, EFTA (Europejskie Stowarzyszenie Wolnego Handlu) oraz Chorwacja, Bośnia i Hercegowina, Kosowo, Macedonia, Czarnogóra i Serbia

 

Wyniki handlowe Grupy PSA Peugeot Citroën w Polsce w 2012 roku

Polski rynek motoryzacyjny w 2012 roku wpisał się w ogólnoeuropejską tendencję spadkową. Sprzedaż w naszym kraju obniżyła się o 2,5 % w porównaniu z rokiem 2011, osiągając poziom 312 005 sztuk zarejestrowanych nowych samochodów.

Grupa PSA Peugeot Citroën zakończyła ubiegły rok pod przewodnictwem nowej Dyrektor Marek Peugeot i Citroën w Polsce, Sophie Passard, która objęła to stanowisko 1 listopada ubiegłego roku. Za wyniki marek odpowiadali: Guillaume Ducrest (Peugeot Polska) oraz Jacek Trojanowski (Citroën Polska).

Skumulowany wynik handlowy obu marek w Polsce to blisko 29 300 sztuk, co przełożyło się na udział w rynku na poziomie 9,4 %. Grupa była wiceliderem rynku samochodów dostawczych ze sprzedażą blisko 7 300 sztuk oraz udziałem w rynku równym 18,9 % Największą popularnością cieszyły się modele Peugeot Boxer (2 259 szt.), Peugeot Partner (1 547 szt.) oraz Citroën Berlingo (1 528 szt.) i Citroën Jumper (1 399 szt.).

Wprowadzone do sprzedaży w 2012 roku nowe modele obu marek cieszą się rosnącą popularnością wśród klientów, odważnie zdobywając rynek. Dostępny od maja Peugeot 208 w ciągu 8 miesięcy zdobył szóstą pozycję w swoim segmencie ze sprzedażą 2 742 sztuk. Citroën DS5, w salonach od marca ubiegłego roku, potwierdza słuszność obranej przez Grupę PSA strategii poszerzania gamy o modele premium. Wynik 416 sprzedanych egzemplarzy DS5 wpłynął na wysoki, 14 %-owy udział modeli z linii DS w całkowitej sprzedaży samochodów osobowych Citroëna.

Na rok 2013 Grupa planuje premiery w najważniejszych segmentach rynku. Poza wchodzącymi właśnie do sprzedaży bliźniaczymi modelami Peugeot 301 i Citroën C-Elysée, w salonach pojawią się Peugeot 208 GTi, Peugeot 2008 oraz następca modelu 308, a także Citroën DS3 Cabrio i nowa generacja C4 Picasso.

 


[1] Francja, Hiszpania, Włochy i Portugalia