Samochód dla osób z czterokończynowym porażeniem

aktualności

Peugeot Polska od 2011 roku prowadzi specjalny program Peugeot bez Barier, którego założeniem jest poprawa mobilności osób z niepełnosprawnością.  W ramach programu Peugeot bez Barier marka proponuje preferencyjne warunki na wybrane samochody przystosowane do potrzeb zarówno kierowców, jak i pasażerów z niepełnosprawnością. Oferuje pomoc w dostosowaniu samochodu do własnych potrzeb, doradztwo oraz formalną pomoc w uzyskaniu dofinansowania na jego zakup.

Rozumiejąc niezwykłą wagę jaką dla osób z niepełnosprawnością reprezentuje samochód, który zapewnia im powrót do aktywnego życia i niezależności, firma Peugeot Polska postanowiła pójść o krok dalej i zaangażowała się w bezprecedensowy w Polsce projekt adaptacji samochodu dla osoby z czterokończynowym porażeniem. Projekt powstał na potrzeby konkretnej osoby – Mateusza Puszkarskiego, ale od początku jego podstawowym założeniem było promowanie rozwiązania mogącego zmienić życie również tych osób, które dotknięte są niepełnosprawnością w stopniu, który wydaje się uniemożliwiać im zostanie kierowcą.W myśl idei Peugeot bez Barier marka postanowiła udowodnić, że jest to jednak możliwe.

W projekt od początku zaangażowały się instytucje pozarządowe od lat działające aktywnie na rzecz środowiska osób z niepełnosprawnością: Stowarzyszenie Pomocy Niepełnosprawnym Kierowcom (SPiNKa) oraz Fundacja Integracja. Pierwszym etapem projektu było ufundowanie przez Peugeot Polska samochodu bazowego – Peugeot Partnera. Kolejnym - sfinansowanie skomplikowanej adaptacji, której koszt znacznie przekracza 200 tys. złotych. Adaptacja pojazdu została sfinansowana przede wszystkim z funduszu prewencyjnego PZU, ale także środków fundacji PKO Banku Polskiego, zbiórki charytatywnej fundacji K40, darowizn firm i osób prywatnych.

Na adaptację składa się:

  • specjalistyczny system kierowania pojazdem przez osoby z dysfunkcją kończyn górnych i dolnych z użyciem technologii Joyster, czyli sterowania pojazdem za pomocą joysticka,
  • zmiana konstrukcji podłogi, w tym zmiana konfiguracji siedzeń w samochodzie bazowym wraz z przygotowaniem rampy najazdowej z tyłu pojazdu, aby zagwarantować swobodę wjazdu i wyjazdu osobie na wózku inwalidzkim,
  • system bezprzewodowego sterowania ruchem drzwi oraz rampy najazdowej, umożliwiający osobie z niepełnosprawnością poruszającej się na wózku dostęp do samochodu bez pomocy osób trzecich,
  • system bezprzewodowego sterowania kierunkowskazami, sygnałem dźwiękowym oraz ogrzewaniem i klimatyzacją,
  • system dokowania wózka inwalidzkiego w miejscu kierowcy, zamiennie z fotelem standardowym,
  • system mocowania wózka w przypadku przewożenia osoby z niepełnosprawnością jako pasażera.

Autorem adaptacji jest Zbigniew Zawada z firmy ASDON. Obniżona podłoga została wykonana we współpracy z czeską firmą API, natomiast system Joyster we współpracy z niemiecką firmą KADOMO. Pozostałe elementy zostały wykonane przez firmę ASDON w Polsce.