AKTUALNOŚCI

Dalej Następny
Nowości w gamie | 04 03 2013
Peugeot 2008. Nowy miejski crossover gotowy na podbój światowych rynków

Peugeot 2008, nowoczesny crossover z segmentu B, powstał na bazie doświadczeń marki zdobytych dzięki sukcesowi rynkowemu modelu 3008. Samochód pojawi się na rynku wiosną 2013 roku, kontynuując dynamiczną ofensywę produktową w klasie małych aut, zainicjowaną przez cieszący się dużą popularnością wśród klientów model 208

 

 

2008 to pierwszy miejski crossover, który zapewnia tak wiele radości z jazdy, dzięki:

  • Nowoczesnemu wnętrzu, rozplanowanemu wokół małej, sportowej kierownicy, które wyróżnia się wysoką jakością wykonania oraz nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi (m.in. ekran dotykowy),
  • Dynamicznym silnikom w połączeniu z właściwościami jezdnymi oraz precyzją prowadzenia, z jakiej słyną pojazdy marki Peugeot,
  • Swobodzie podróżowania w trudniejszym terenie dzięki większemu prześwitowi, panelom ochronnym podwozia oraz układowi Grip Control.

„Za sprawą modelu 2008 Peugeot umocni się na pozycji lidera w segmencie B w Europie oraz zyska nowych klientów w Azji i Ameryce Łacińskiej.”

Maxime Picat, Dyrektor Generalny Peugeot

 

 

„Model 2008 – kontynuacja ofensywy produktowej marki Peugeot oraz owoc sukcesu modelu 3008 – to nowoczesny, miejski crossover, który ma przyciągnąć międzynarodową klientelę.”

Xavier Peugeot, Dyrektor ds. Produktu Peugeot

 

Międzynarodowa koncepcja

W świecie ulegającym nieustannym przemianom, w którym coraz większego znaczenia nabierają duże aglomeracje miejskie, pojawia się nowa grupa nabywców. To ludzie żyjący w ciągłym ruchu, którym dynamika potrzebna jest do życia jak woda. Choć zamieszkują wszystkie kontynenty i są bardzo różni, łączy ich jedno – poszukują produktów, które odpowiadać mają ich osobowości.

Wyciągając odpowiednie wnioski z tych obserwacji, Peugeot stworzył projekt o niezwykle ambitnych założeniach – samochodu, który ma zapewniać wyjątkowe wrażenia z jazdy, wyróżniać się stylowym designem oraz wysokim poziomem funkcjonalności. Największym jednak wyzwaniem było dostosowanie go do potrzeb szerokiego grona odbiorców z różnych regionów świata. Model 2008 przeznaczony na rynek europejski produkowany będzie we Francji (Mulhouse).

Mając zaledwie 4,16 m długości oraz 1,74 m szerokości, Peugeot 2008 jest niezwykle zwrotny i znakomicie się prowadzi. Jednocześnie charakteryzuje się solidną konstrukcją typową dla modeli klasy SUV, czyli oferuje przestronne wnętrze, wysoki komfort jazdy oraz ponadprzeciętną funkcjonalność. Model 2008 równie dobrze odnajduje się w mieście, jak i w terenie, gdzie wydatnie pomaga mu system Grip Control.

“Klienci oczekują samochodu, który jest atrakcyjny stylistycznie, funkcjonalny, dobrze wykonany i który świetnie się prowadzi. Aby spełnić te wymagania, potrzebna była ścisła współpraca konstruktorów i stylistów z Francji, Chin i Brazylii!”

Brigitte Courtehoux, Dyrektor Projektu 2008

 

Unikalny styl na nowym terytorium

Nowoczesny Peugeot 2008 wyznacza nowe standardy dla przestronnych modeli w segmencie małych samochodów i udanie łączy różne światy. Pojazd wyróżnia się atrakcyjną stylistyką, ale bynajmniej nie kosztem funkcjonalności, przestronności czy jakości prowadzenia.

“Model 2008 stanowi udany mariaż odrębnych światów i kultur, dzięki czemu oferuje stylistykę wykraczającą poza standardowe oczekiwania klientów.”

Gilles Vidal, Dyrektor ds. Stylistyki Peugeot

 

 

„Mimo iż wiedzieliśmy bardzo dokładnie, jaki produkt chcemy oddać w ręce nabywców, praca nad modelem 2008 i tak stanowiła ogromne wyzwanie. Styl stworzony w początkowej fazie projektu udało nam się utrzymać aż do samego procesu produkcji, bowiem już pierwsze szkice były idealne – stylowe i funkcjonalne.”

Eric Dejou, Szef ds. Stylistyki modelu 2008

 

Wyższa pozycja za kierownicą, opony typu M+S, 17-calowe matowe felgi Diamond oraz wydatne nadkola to charakterystyczne elementy modelu 2008, które – wraz z czarnymi zderzakami i ochronnymi listwami bocznymi oraz przednimi i tylnymi osłonami ze stali nierdzewnej – nadają mu wyjątkowo atrakcyjny i muskularny wygląd.

Przednia część nadwozia powstała w myśl zasad najnowszego języka stylistycznego marki Peugeot, dzięki czemu imponuje harmonią, jakością i precyzją spasowania poszczególnych elementów. Elegancko wyprofilowana pokrywa silnika znamionuje lekkość, siłę i bezpieczeństwo, a opływowy przedni grill stanowi mocny stylistyczny akcent i jednocześnie pozwala poprawić właściwości aerodynamiczne i wydajność paliwową. Nowoczesne reflektory zaprojektowano przede wszystkim z myślą o funkcjonalności. Ich ostry, wyrazisty kształt współgra z resztą nadwozia, wywołując efekt kocich oczu. Stylistycznie tworzą one harmonijną całość z przednią częścią pojazdu i jednocześnie podkreślają jego wyjątkowy, innowacyjnych charakter. Wrażenie to potęgują wykonane w technologii LED światła do jazdy dziennej oraz maska silnika i błotniki, które dopełniają wrażenia precyzji, bezpieczeństwa, siły i lekkości.

Nowy miejski crossover wyróżnia się również wydatnym profilem nadkoli i wyrazistą linią boczną, które czynią jego sylwetkę bardziej masywną. Duże powierzchnie przeszklone i panoramiczny dach „zdradzają” wyjątkowo przestronne wnętrze, które pozostaje otwarte na świat. Tylna część nadwozia również stanowi połączenie siły i dynamiki. Pojemny bagażnik z wygodnym niskim progiem załadunku otacza od góry mocno wyprofilowana linia dachu, wyraźnie nawiązująca do stylistyki modelu RCZ. Granice szerokiego otworu ładunkowego wytyczają masywne klosze lamp, mieszczące po trzy świetliste pazury, które od spodu podświetlono diodami, sprawiającymi wrażenie unoszących się w powietrzu.

“Model 2008 to zupełnie nowa koncepcja, w której odważny design połączono z elegancją i dynamiką nowych hatchbacków marki Peugeot, siłą nowoczesnego SUV-a oraz funkcjonalnością małego, ale pojemnego samochodu”.

Pierre Authier, Kierownik ds. Stylistyki modeli 208 i 2008

 

 

Nowa jakość jazdy w segmencie crossoverów

Już na pierwszy rzut oka wnętrze modelu 2008 tchnie nowoczesnością. Wyświetlacz systemu Grip Control oraz umieszczona w konsoli środkowej dźwignia hamulca postojowego w stylu lotniczym, nowa tapicerka Brundy z brązowymi wstawkami… wszystko to sprawia, że kierowca natychmiast odnajduje się w eleganckim wnętrzu 2008. Górną część tablicy rozdzielczej pokryto atłasowym materiałem, a chromowane ozdobne elementy kratek wentylacyjnych, dźwigni hamulca postojowego, dolnej części kierownicy, gałki zmiany biegów oraz ramek ekranu dotykowego dodatkowo ożywiają kabinę.

W wyższych poziomach wyposażenia dostępne są dwie wersje konsoli środkowej. Pierwsza wyróżnia się intensywnym, głębokim kolorem lakieru z nakrapianym matowo-metalizowanym wzorem, a druga – siecią drobnych, zanikających linii, które powstają w procesie precyzyjnego grawerowania laserowego. Wzór ten pojawia się również na tapicerce deski tablicy rozdzielczej i wewnętrznych listwach drzwi.

Kabina, podobnie jak zewnętrzna część nadwozia, została dopracowana w szczegółach również pod względem oświetlenia. Niepowtarzalny klimat wnętrza buduje wysoko umieszczony zespół zegarów, które w bogatszych wersjach ozdobione są niebieskim podświetleniem diodowym. W pozostałych odmianach króluje tam chrom.

Panoramiczny dach z elektrycznie sterowaną zasłoną zapewnia znakomite doświetlenie wnętrza. Po włączeniu świateł, w kabinie automatycznie uruchamia się diodowe, niebieskie podświetlenie o łagodnej barwie. Także w wersjach ze stalowym dachem kabina jest elegancko podświetlona, a dodatkowym elementem dekoracyjnym są ozdobne laserowe motywy. W nocy podsufitkę oświetlają dyskretne, białe lampki diodowe.

“Chcieliśmy stworzyć przestronne wnętrze, w którym każdy poczuje się komfortowo i będzie mógł rozkoszować się jazdą. Wystrój kabiny 2008 pobudza zmysły, zachwycając ergonomicznym rozmieszczeniem przycisków i przełączników, starannym doborem materiałów, jakością wykonania oraz stylizacją oświetlenia.”

Agnès Tesson Faget, Kierownik Produktu 2008

 

 

Za sprawą międzynarodowego sukcesu modelu 3008, Peugeot zyskał ogromną wiedzę na temat budowy pojazdów typu crossover, którą zdecydował się połączyć ze swym bogatym doświadczeniem w zakresie układów jezdnych. Dzięki temu model 2008 może się w swoim segmencie pochwalić wzorcową charakterystyką prowadzenia, będąc pierwszym crossoverem, który posiada właściwości jezdne typowe dla hatchbacków. Dzięki wysokiej pozycji kierowca ma zapewnioną lepszą widoczność. Precyzyjny układ kierowniczy sprawia z kolei, że pojazd prowadzi się pewnie i przewidywalnie.

Układ zawieszenia i koła dostosowano do niewielkiej masy pojazdu wynoszącej zaledwie1 045 kg. Skalibrowano nastawy układu zawieszenia przedniej osi z kolumnami typu pseudo-McPherson, tylnych kół z odkształcalną poprzecznicą, sprężynami i amortyzatorami oraz ustawienia wspomagania układu kierowniczego. Dzięki temu model 2008 oferuje bardzo wysoki komfort, stabilność i dynamikę jazdy. Kierowca nie musi się zatem obawiać o dyskomfort pasażerów, nawet podczas wyjątkowo dynamicznej jazdy po krętej drodze.

 

System Grip Control dla poprawy trakcji

Opatentowany przez Grupę PSA system Grip Control optymalizuje trakcję w warunkach ograniczonej przyczepności. Bardzo pomocny okazuje się również 16-centymetrowy prześwit, zaawansowany układ kontroli trakcji oraz opony M+S, które montuje się na przykuwających uwagę swoim stylem obręczach.

Funkcjonalny i wszechstronny system Grip Control dostosowuje charakterystykę pracy do warunków drogowych, oddziałując na koła przedniej osi, dzięki czemu kierowca zachowuje pełną kontrolę nad pojazdem. Przy pomocy pokrętła na konsoli środkowej kierujący może w każdej chwili przejść z trybu standardowego do opcji Śnieg, Off-Road, Piasek lub ESP Off.

W modelu 2008, system Grip Control (pełny opis na stronie 8) dostępny jest z dwoma rozmiarami opon – 215/60 R16 oraz 205/50 R17.

“Grip Control zachęca kierowcę do wycieczek w teren i poeksperymentowania z możliwościami auta. Zamawiając tę opcję nabywca otrzymuje dodatkowe wyposażenie i funkcje, które, co niezwykle ważne, nie powodują większego zużycia paliwa.”

Francis Delion, Odpowiedzielny za badania klientów

 

System Park Assist – aby parkowanie było przyjemnością

Dzięki automatyzacji manewrów parkingowych poruszanie się kompaktowym 2008 po mieście jest niezwykle proste. Po włączeniu systemu kierowca na ekranie dotykowym wybiera żądany manewr – parkowanie równoległe po lewej lub prawej stronie drogi. Za pomocą ultradźwięków system wyszukuje najbliższe dostępne miejsce parkingowe, a następnie automatycznie parkuje samochód. Jedyną rolą kierującego jest wówczas obserwacja otoczenia pojazdu.

Wyjazd z miejsca parkingowego jest równie prosty. Wystarczy ponownie uruchomić system i wybrać odpowiednią komendę. Dzięki wsparciu funkcji Hill Assist opcja działa również na pochyłych odcinkach dróg. Park Assist dostępny jest ze wszystkimi wersjami silnikowymi poza 1,4 e-HDi (68 KM) oraz 1,2 VTi (82 KM) z pięciostopniową przekładnią manualną.

 

Model 2008 to również...

Najwyższy poziom bezpieczeństwa czynnego, biernego oraz pokolizyjnego

Podstawą bezpieczeństwa jest kierowca, który wygodnie siedzi i pewnie czuje się w swoim samochodzie. Intuicyjne rozmieszczenie zegarów, wyświetlaczy i przełączników w kabinie modelu 2008 zostało podporządkowane tej idei. Ergonomię wnętrza znakomicie oddaje niewielkie, poręczne koło kierownicy, zapewniające łatwość i precyzję prowadzenia modelu 2008. Panel zegarów umieszczony niemal na linii oczu skraca czas, na jaki kierowca musi oderwać wzrok od drogi, żeby odczytać informacje na wskaźnikach. Duży, siedmiocalowy ekran dotykowy, który znajduje się pod ręką kierującego, nie wymaga wprowadzania zbyt wielu komend do swobodnej obsługi zestawu audio czy nawigacji. Wygodę podróżowania zapewniają także tempomat z ogranicznikiem prędkości, odpowiednie nastawy zawieszenia oraz długa lista dostępnego wyposażenia dodatkowego. Model 2008 stwarza kierowcy bardzo przyjazne środowisko pracy, łącząc wysoki poziom bezpieczeństwa z prostotą obsługi i dynamiką jazdy.

Wszystkie wersje modelu 2008 standardowo wyposażone są w ESP, który można wyłączyć przy prędkościach poniżej 50km/h. Układ ten obejmuje system zapobiegający poślizgowi kół (ASR), układ kontroli stabilności (CDS), system wspomagania nagłego hamowania (EBA) oraz układ elektronicznego rozdziału siły hamowania (EBFD). Dla osiągnięcia najlepszych efektów systemy te zostały dostosowane do współpracy z różnymi wersjami silnikowymi. Przy przedniej osi możliwe są więc wentylowane tarcze w dwóch rozmiarach – 266 × 22 mm oraz 283 × 26 mm (w najmocniejszych wersjach). Z tyłu pojazd posiada tarcze pełne o wymiarach 249 × 9 mm.

W razie wypadku konstrukcja modelu 2008 ulega optymalnej deformacji, a energia zderzeniowa zostaje rozproszona, dzięki czemu integralność kabiny pasażerskiej pozostaje nienaruszona. Podróżnych chroni układ sześciu poduszek powietrznych – po dwie przednie, boczne i kurtynowe. Boczne poduszki powietrzne umieszczono w oparciach przednich foteli. Oznacza to, że niezależnie od ustawień foteli, podróżni są chronieni w tym samym stopniu. Z przodu fotel pasażera posiada opcję dezaktywacji przedniej poduszki powietrznej, co umożliwia bezpieczne zamocowanie fotelika dziecięcego montowanego tyłem do kierunku jazdy. Oparcia tylnych foteli posiadają trzypunktowe mocowania Isofix. Dodatkową ochronę dla kierującego stanowi aktywny podnóżek oraz kolumna kierownicy, która łamie się w razie zderzenia. Przednie drzwi wyposażono w bolec centrujący współpracujący z otworem w słupku środkowym, co znacznie poprawia odporność na deformację bocznej częsci nadwozia.

Model 2008 posiada również liczne rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa pokolizyjnego, między innymi możliwość korzystania z dostępu do usług Peugeot Connect SOS oraz Peugeot Connect Assistance. W razie kolizji lub wypadku, następuje automatyczna lokalizacja pojazdu i uruchamiane są procedury awaryjne.

Od ich wprowadzenia na rynek w 2003 roku, usługi te zostały wykorzystanie w ponad 760 tys. pojazdów na terenie 10 krajów Europy, a w 6 500 poważnych zdarzeniach drogowych umożliwiły szybkie dotarcie służb ratunkowych do poszkodowanych.

 

Duża przestrzeń i prostota użytkowania

Przy rozstawie osi wynoszącym 2,54 m, model 2008 oferuje bardzo przestronne wnętrze. Dzięki cieńszym oparciom przednich foteli udało się wygospodarować więcej miejsca na nogi pasażerów siedzących z tyłu oraz na gniazdo 12 V, które umożliwia podłączenie rozmaitych urządzeń przenośnych. Osoby podróżujące w drugim rzędzie foteli mają ułatwiony dostęp do przedziału bagażowego nawet w czasie jazdy, dzięki uchylnej przedniej części rolety bagażnika.

Dostęp do przestronnego bagażnika z zewnątrz jest równie prosty i odbywa się przez szeroki otwór załadunkowy. Próg umieszczono nisko (60 cm) i dodatkowo zabezpieczono listwą ochronną ze szczotkowanej stali nierdzewnej. Dzielone oparcie tylnej kanapy składa się w stosunku 1/3 - 2/3, dzięki czemu możliwe jest zwiększenie pojemności bagażnika w przedziale od 360 do 1194 dm3, z czego 22 dm3 znajduje się w schowku pod podłogą. Aby złożyć oparcie tylnej kanapy, wystarczy nacisnąć przycisk umieszczony w jego górnej części. Siedziska składają się automatycznie.

Aby łatwo było utrzymać porządek, bagażnik posiada system listew w podłodze, które można blokować przy pomocy sześciu chromowanych haków. Ponadto znajdziemy tam dwa boczne schowki z pasami przytrzymującymi oraz siatkami bagażowymi, a także dodatkowy 22-litrowy schowek pod matą bagażnika.

Wszyscy podróżni mają bezpośredni dostęp do licznych schowków, a dzięki przemyślanemu systemowi oświetlenia wnętrza nawet w nocy nie ma problemu z ich lokalizacją. Dostępne schowki to kieszenie w przednich drzwiach, schowek w tablicy rozdzielczej, schowek i uchwyt na napoje obok dźwigni zmiany biegów, zamykany schowek w konsoli środkowej, kieszenie w oparciach przednich foteli... Łączna powierzchnia schowków wynosi 24 litry, więc w kabinie modelu 2008 zawsze znajdzie się miejsce na klucze, smartfon czy inne przedmioty codziennego użytku.

 

Gama wydajnych jednostek napędowych

Lekka konstrukcja, aerodynamiczna sylwetka oraz szeroka gama jednostek napędowych umożliwia ograniczenie zużycia paliwa (od 3,8 l/100 km) oraz emisji CO2 (od 98 g/km) (więcej informacji na stronie 9).

Dzięki bogatemu doświadczeniu Grupy PSA oraz innowacyjnym rozwiązaniom technologicznym, takim jak system Stop & Start w silnikach benzynowych, rodzinie silników wysokoprężnych e-HDi czy nowej generacji trzycylindrowych silników benzynowych, model 2008 udanie łączy dbałość o środowisko z osiągami, co pozwala mu pretendować do miana lidera w swoim segmencie.

“Model 2008 to wszechstronny samochód, który potrafi dać wiele przyjemności z jazdy i jednocześnie wyróżnia się wzorcowo niskim zużyciem paliwa oraz poziomem emisji CO2. Zarówno silniki benzynowe, jak i wysokoprężne emitują poniżej 100 g CO2 na kilometr!”

Laurent Blanchet, Dyrektor ds. Gamy Peugeot

 

Trzycylindrowy silnik benzynowy nowej generacji

Zbudowany przez Grupę PSA nowy silnik trzycylindrowy udowodnił już swą wydajność paliwową oraz niski poziom emisji CO2. Jednostka ta jest jednak również bardzo lekka i kompaktowa – w przypadku wersji1,2 VTi jest o 21 kg lżejsza od czterocylindrowego silnika o porównywalnej mocy.

System Stop & Start we wszystkich wersjach: benzynowe silniki e-VTi oraz wysokoprężne jednostki e-HDi

Technologia ta zadebiutowała udanie w modelach 508 oraz 308 z silnikami wysokoprężnymi e-HDi, a następnie trafiła do 208. Dziś, dzięki dostępnym w Peugeot 2008 silnikom e-VTi, klienci mogą korzystać z niej również w wersjach benzynowych.

“Dzięki systemowi Stop & Start model 2008 jest oszczędny i bardziej przyjazny środowisku. Nie dzieje się to jednak kosztem przyjemności z jazdy. Z sześciu jednostek napędowych, które mogą współpracować z systemem, najbardziej ekologiczny silnik wysokoprężny emituje zaledwie 98g CO2 na kilometr, a benzynowy 99 g/km.”

Eric Tomietto, Kierownik Projektu Stop & Start

System Stop & Start może być stosowany zarówno w silnikach benzynowych, jak i wysokoprężnych. Pozwala on oszczędzić paliwo, poprawia wygodę użytkowania samochodu i dostępny jest obecnie w sześciu na dziewięć jednostek napędowych modelu 2008. Najbardziej przyjazny środowisku silnik benzynowy 1,2 e-VTi w duecie z przekładnią automatyczną emituje zaledwie 99 g CO2 na kilometr, a poziom emisji w jednostkach wysokoprężnych zaczyna się już od 98g/km.

 

Nowe, turbodoładowane silniki trzycylindrowe

Kilka miesięcy po debiucie rynkowym, gama silników dostępnych w modelu 2008 wzbogaci się o turbodoładowaną, trzycylindrową jednostkę benzynową. Dostępne będą dwie jej wersje – 1,2 e-THP (110 KM) oraz 1,2 e-THP (130 KM) – oferujące szeroki zakres mocy oraz wysokie wartości momentu obrotowego (odpowiednio 205 oraz 230 Nm).

Za sprawą swojej niezwykle nowoczesnej konstrukcji, silnik 1,2 e-THP jest o 12 kg lżejszy od czterocylindrowej jednostki spalinowej o podobnej mocy i generuje o 45 % wyższy moment obrotowy i to pomimo zastosowania dodatkowych podzespołów: turbosprężarki i rozbudowanego układu chłodzenia. Ponadto nowy silnik zużywa od 15 do 20 % mniej paliwa (w zależności od wersji).

 

Peugeot 2008 w Polsce

Model 2008 zostanie wprowadzony na rynek polski w czerwcu tego roku. Ceny nie są jeszcze znane.

 

Informacje szczegółowe

Pokładowy system łączności – Peugeot Connect Apps

Jako lider w zakresie usług transportowych, marka Peugeot wykorzystała swoją bogatą wiedzę i doświadczenie, aby stworzyć nową generację usług komunikacyjnych, które ułatwiają codzienne życie zmotoryzowanych. Peugeot Connect Apps to szybko i sprawnie działający system Plug & Play, wykorzystujący technologię 3G. Działa 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, we wszystkich 17 krajach z odpowiednią infrastrukturą, i nie wymaga uiszczenia żadnych dodatkowych opłat roamingowych.

“System Peugeot Connect Apps otwiera nową erę w świecie motoryzacji i potwierdza wiodącą pozycję Peugeot w dziedzinie usług komunikacyjnych. Nowy użytkownik systemu natychmiast zauważy i doceni pozytywne zmiany w swoim życiu.”

Hubert Tourny, Kierownik Projektu Peugeot Connected Services

Dzięki Peugeot Connect Apps kierowca może swobodnie się poruszać nawet w nieznanym sobie otoczeniu. Ma bowiem pełen dostęp do informacji o ruchu drogowym, wolnych miejscach parkingowych, atrakcjach turystycznych, warunkach pogodowych czy najpopularniejszych lokalizacjach (POI). Obsługa systemu jest tak prosta i intuicyjna, że nawet ustawienie nawigacji nie wymaga wykonania zbyt wielu czynności. System pracuje w dwóch trybach – w czasie postoju kierowca ma dostęp do wszystkich funkcji, z kolei w czasie jazdy ze względów bezpieczeństwa dostęp do nich jest ograniczony. Ponadto pewne aplikacje mogą być używane jedynie podczas postoju.

System obsługuje 11 „inteligentnych” aplikacji (MyPeugeot, Michelin Traffic, Michelin Guide, Michelin Travel, ViaMichelin, Fuel, Parking, Tellmewhere, Weather, PagesJaunes, Trip Advisor), które analizują dane pochodzące z pojazdu – aktualną prędkość, przebieg, zasięg, pozycję według GPS. W przyszłości Peugeot planuje stworzyć sklep z aplikacjami dla potrzeb systemu Peugeot Connect Apps, gdzie sprzedawane będą aplikacje społecznościowe, e-mailowe, informujące o ciśnieniu opon oraz dostępnych automyjniach. Ponadto system można będzie rozbudować o gry, kalkulator czy dostęp do Wikipedii. Dzięki specjalnemu portalowi użytkownik będzie mógł również dokonać konfiguracji konta na MyPeugeot przy pomocy własnego komputera.

 

System Grip Control – poprawa trakcji

Niezależnie od nawierzchni i warunków pogodowych system Grip Control zapewnia kierowcy pełną kontrolę nad pojazdem. Prowadzący może w każdej chwili, przy pomocy pokrętła w konsoli środkowej, zmienić tryb pracy układu. Do wyboru ma pięć trybów jazdy:

  • Tryb standardowy przeznaczony do jazdy w normalnych warunkach drogowych, gdy nie ma wysokiego ryzyka poślizgu kół.
  • Tryb Śnieg dostosowuje indywidualną charakterystykę pracy kół do śliskiej nawierzchni. Po przekroczeniu prędkości 50 km/h system automatycznie przechodzi w standardowy tryb pracy.
  • Tryb Off-Road pozwala na pewną i przewidywalną jazdę po śliskiej nawierzchni (błoto, trawa). System ułatwia ruszanie, przekazując maksimum momentu obrotowego do tego z kół napędowych, które aktualnie wykazuje lepszą przyczepność. W trybie tym system działa jak samoblokujący się mechanizm różnicowy. Tryb Off-Road wyłącza się automatycznie przy prędkości powyżej 80 km/h.
  • W trybie Piasek system utrzymuje jednoczesny poślizg obu kół napędowych, aby ułatwić ruszanie na grząskiej nawierzchni i zapobiegać zakopaniu się w piasku. Tryb ten pozostaje aktywny do 120 km/h, a następnie przełącza się w tryb standardowy.
  • W trybie ESP Off kierowca ma możliwość całkowitej dezaktywacji układu ESP oraz Grip Control i może samodzielnie panować nad właściwościami trakcyjnymi pojazdu. Tryb ten wyłącza się powyżej 50 km/h.

Dzięki Grip Control i poprawie właściwości trakcyjnych modelu 2008 może on być użytkowany nie tylko na asfalcie. Dodatkowym atutem zastosowania systemu jest fakt, iż nie powoduje on zwiększenia masy własnej pojazdu, bowiem w przeciwieństwie do układów mechanicznych nie wymaga dodatkowych podzespołów i bazuje na elektronice, która jest już obecna w pojeździe. W modelu 2008 układ dostępny będzie z dwoma rozmiarami opon – 215/60 R16 oraz 205/50 R17.

“Grip Control zachęca kierowcę do wycieczek w teren i poeksperymentowania z możliwościami auta. Zamawiając tę opcję nabywca otrzymuje dodatkowe wyposażenie i funkcje, które, co niezwykle ważne, nie powodują większego zużycia paliwa.”

Francis Delion, Odpowiedzielny za badania klientów

 

Wydajne jednostki napędowe

Lekka konstrukcja, aerodynamiczna sylwetka oraz szeroka gama jednostek napędowych umożliwia ograniczenie zużycia paliwa (od 3,8 l/100 km) oraz emisji CO2 (od 98 g/km).

Dzięki nowoczesnym trzycylindrowym silnikom benzynowym i systemowi Stop & Start nowej generacji, który dostępny będzie teraz również z jednostkami benzynowymi, oraz za sprawą rodziny silników wysokoprężnych e-HDi, model 2008 ma szansę zostać liderem segmentu, oferując idealny kompromis między ekologicznymi wymogami a osiągami i przyjemnością z jazdy.

“Model 2008 to wszechstronny samochód, który potrafi dać wiele przyjemności z jazdy i jednocześnie wyróżnia się wzorcowo niskim zużyciem paliwa oraz poziomem emisji CO2. Zarówno silniki benzynowe, jak i wysokoprężne emitują poniżej 100 g CO2 na kilometr!”

Laurent Blanchet, Dyrektor ds. Gamy Peugeot

Oferta silników benzynowych modelu 20081):

  • 1,2 e-VTi 60 kW (82 KM)2); 118 Nm, 5-stopniowa przekładnia zautomatyzowana, system Stop & Start; emisja CO2: 99 g/km,
  • 1,2 VTi 60 kW (82 KM); 118 Nm, 5-stopniowa przekładnia manualna; emisja CO2: 114 g/km,
  • 1,2 e-THP 81 kW (110 KM)2); 205 Nm, 5-stopniowa przekładnia manualna, system Stop & Start; emisja CO2: 104 g/km,
  • 1,6 VTi 88 kW (120 KM); 160 Nm, 5-stopniowa przekładnia manualna; emisja CO2: 135 g/km,
    • 1,2 e-THP 96 kW (130 KM)2); 230 Nm, 6-stopniowa przekładnia manualna, system Stop & Start; emisja CO2: 109 g/km.

Oferta silników wysokoprężnych modelu 20081):

  • 1,4 HDi FAP 50 kW (68 KM), 160 Nm, 5-stopniowa przekładnia manualna; emisja CO2: 104 g/km, 4 l/100km w cyklu mieszanym,
  • 1,6 e-HDi FAP 68 kW (92 KM), 230 Nm, 6-stopniowa przekładnia półautomatyczna, system Stop & Start; emisja CO2: 98 g/km, 3,8 l/100 km w cyklu mieszanym,
  • 1,6 e-HDi FAP 68 kW (92 KM), 230 Nm, 6-stopniowa przekładnia manualna, system Stop & Start; emisja CO2: 103 g/km, 4 l/100 km w cyklu mieszanym,
    • 1,6 e-HDi FAP 84 kW (115 KM), 270 Nm, 6-stopniowa przekładnia manualna, system Stop & Start; emisja CO2: 106 g/km, 4 l/100 km w cyklu mieszanym.

 

1) Silniki są obecnie poddawane procedurze homologacyjnej

2) Silniki dostępne w późniejszym terminie

 

Trzycylindrowy silnik benzynowy nowej generacji

Zbudowany przez Grupę PSA nowy silnik trzycylindrowy udowodnił już swą wydajność paliwową oraz niski poziom emisji CO2. Jednostka ta jest również bardzo lekka i kompaktowa – w przypadku wersji1,2 VTi jest o 21 kg lżejsza od czterocylindrowego silnika o porównywalnej mocy.

W celu uzyskania takich rezultatów, wykorzystano najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne. 30-procentowa redukcja strat będących wynikiem tarcia wewnętrznego (co odpowiada około 1/5 mocy zużywanej przez jednostkę napędową) była możliwa dzięki:

  • powłoce DLC (ang. Diamond Like Carbon) na sworzniach, pierścieniach tłokowych oraz popychaczach,
  • przesunięciu osi tulei tłokowych o 6,9 mm,
    • paskowi oleju pracującego w kąpieli olejowej i zintegrowanego w misce olejowej, co gwarantuje cichszą pracę silnika.

Zmodyfikowany układ chłodzenia z funkcją split-cooling powoduje, iż silnik bardzo szybko osiąga optymalną temperaturę pracy. Po uruchomieniu zimnego motoru chłodziwo krąży jedynie w głowicy cylindra, aby szybciej doprowadzić do jej rozgrzania. Po osiągnięciu optymalnej temperatury pracy układ chłodzenia przełącza się w tryb obejmujący również chłodnicę oraz dolną część silnika.

Proces spalania zoptymalizowano poprzez poprawę właściwości aerodynamicznych komory spalania (przewodów wlotowych, denek tłoków) oraz przystosowanie zapłonu do pracy przy wysokim stężeniu gazów spalinowych pozostałych wtórnie w komorze spalania. Aluminiowa głowica posiada cztery zawory na cylinder, bezpośredni, wielopunktowy układ wtryskowy oraz układ bezstopniowej zmiany faz rozrządu (VTT).

Na tym nie kończą się jednak udoskonalenia konstrukcji głowicy cylindra. Dzięki zastosowaniu procesu odlewania PMP (Lost Mould Process), w którym specjalizują się zakłady produkcyjne w Charleville, możliwe było zredukowanie liczby podzespołów głowicy cylindra w silnikach EB do niespotykanego dotąd poziomu.

Z głowicą zintegrowano również kolektor wydechowy, otwór wylotowy układu chłodzenia oraz poduszkę silnika, dzięki czemu chłodziwo przepływa w bezpośrednim sąsiedztwie kolektora wydechowego i pozwala silnikowi błyskawicznie osiągnąć optymalną temperaturę pracy. Ponadto głowica cylindra jest lżejsza o 6 kilogramów, co pozwala obniżyć masę własną pojazdu.

Silnik 1,2 VTi charakteryzuje się wysoką kulturą pracy, co znacząco poprawia komfort podróżowania. Jednostka gwarantuje niski poziom wibracji i hałasu. Drgania wyeliminowano przy pomocy pojedynczego koła zamachowego o dużym momencie bezwładności oraz przeciwstawnie obracającego się wałka wyważającego. Poziom hałasu udało się obniżyć dzięki usztywnieniu konstrukcji skrzyni korbowej, przy pomocy rezonatora w układzie dolotowym, który ma pochłaniać dźwięki o nieprzyjemnej częstotliwości oraz dzięki dodatkowemu tłumikowi środkowemu w układzie wylotowym.

Nowoczesna konstrukcja silników nowej generacji decyduje o ich wysokiej wydajności paliwowej. Oferują one również świetne osiągi, co jest możliwe dzięki zastosowaniu turbosprężarki, układu bezpośredniego wtrysku paliwa oraz systemu Stop & Start. W połączeniu z wydajną konstrukcją modelu 2008, system Stop & Start pozwala obniżyć zużycie paliwa do poziomu, który wyróżnia ten pojazd na tle konkurencji. Po naciśnięciu pedału przyspieszenia silnik uruchamia się praktycznie bez opóźnienia. Robi to bezszelestnie i nie przenosząc wibracji na kabinę pasażerską. Tak płynna i dyskretna praca systemu motywuje kierowcę do jego częstego używania. Ponadto system może pracować w szerszym zakresie temperatur (od -5°C do +35°C) aniżeli rozwiązania oferowane przez konkurencję.

W skład systemu wchodzi układ kontroli pracy alternatora (Volt Control), który umożliwia odzysk energii podczas wytracania prędkości oraz akumulator hybrydowy, pozwalający na magazynowanie i dostarczanie dodatkowej energii podczas uruchamiania silnika (e-booster). System Stop & Start wykorzystuje alternator odwracalny w silniku e-HDi oraz rozrusznik wzmocniony w silniku e-VTi, aby:

  • ograniczyć zużycie paliwa w mieście nawet o 15 %,
  • zagwarantować błyskawiczny restart silnika (400 ms),
  • aktywować funkcję wyłączania silnika e-HDI od 20 km/h w wersji z przekładnią manualną, (8 km/h w wersji ze skrzynią zautomatyzowaną) oraz przy 0 km/h w wersji z silnikiem e-VTi,
  • zwiększyć przyjemność użytkowania (cicha praca, brak wibracji).

System Stop & Start można dezaktywować przy pomocy odpowiedniego przycisku na desce rozdzielczej.

“Dzięki systemowi Stop & Start model 2008 jest oszczędny i bardziej przyjazny środowisku. Nie dzieje się to jednak kosztem przyjemności z jazdy. Z sześciu jednostek napędowych, które mogą współpracować z systemem, najbardziej ekologiczny silnik wysokoprężny emituje zaledwie 98g CO2 na kilometr, a benzynowy 99 g/km.”

Eric Tomietto, Kierownik Projektu Stop & Start

System Stop & Start może być stosowany zarówno w silnikach benzynowych, jak i wysokoprężnych. Pozwala on oszczędzić paliwo, poprawia wygodę użytkowania samochodu i dostępny jest obecnie w sześciu na dziewięć jednostek napędowych modelu 2008. Najbardziej przyjazny środowisku silnik benzynowy 1,2 e-VTi w duecie z przekładnią automatyczną emituje zaledwie 99 g CO2 na kilometr, a poziom emisji w jednostkach wysokoprężnych zaczyna się już od 98g/km.

 

Nowe, turbodoładowane silniki trzycylindrowe

Kilka miesięcy po debiucie rynkowym, gama silników dostępnych w modelu 2008 wzbogaci się o turbodoładowaną, trzycylindrową jednostkę benzynową. Dostępne będą dwie jej wersje – 1,2 e-THP (110 KM) oraz 1,2 e-THP (130 KM) – oferujące szeroki zakres mocy oraz wysokie wartości momentu obrotowego (odpowiednio 205 oraz 230 Nm).

Za sprawą swojej niezwykle nowoczesnej konstrukcji, silnik 1,2 e-THP jest o 12 kg lżejszy od czterocylindrowej jednostki spalinowej o podobnej mocy i generuje o 45 % wyższy moment obrotowy i to pomimo zastosowania dodatkowych podzespołów: turbosprężarki i rozbudowanego układu chłodzenia. Ponadto nowy silnik zużywa od 15 do 20 % mniej paliwa (w zależności od wersji).

Silnik ten spełnia wymogi normy Euro 6 oraz wykorzystuje wysokociśnieniowy układ wtryskowy (200 bar). Aby zoptymalizować proces spalania, paliwo dozowane jest wyjątkowo precyzyjnie przy pomocy sześciootworowych wtryskiwaczy poddawanych obróbce laserowej. Instaluje się je centralnie w komorze spalania, możliwie jak najbliżej świec zapłonowych, a na skuteczność ich działania ma również wpływ niezwykle kompaktowa konstrukcja głowicy cylindra.

Generowane przez silnik osiągi wymagają odpowiedniego układu chłodzenia z funkcją szybkiego rozgrzewania i precyzyjnej kontroli temperatury pracy jednostki napędowej. Zastosowano tu tak zwane hybrydowe tuleje cylindrów z aluminiową powłoką, która w bloku cylindra ulega lekkiemu nadtopieniu. Po schłodzeniu idealne przyleganie powierzchni bloku oraz osłony cylindra gwarantuje znakomite przenoszenie energii cieplnej.

 

Wyposażenie i akcesoria dodatkowe

Oferta akcesoriów dodatkowych umożliwia personalizację nadwozia oraz wnętrza zakupionego egzemplarza Peugeot 2008. Seria zwana Downtown nawiązuje do stylistyki pokazanego podczas ubiegłorocznego Salonu w Paryżu modelu 2008 Concept. Naklejki posiadają wzór składający się z kilku czarnych pasów, które kontrastują z żywą, nowoczesną kolorystyką (żółć, róż, pomarańcz…). Modyfikacjom stylistycznym można poddać progi, relingi dachowe, osłonę chłodnicy, obudowy lusterek zewnętrznych, tylną szybę, ramki otworów wentylacyjnych, konsolę środkową, obudowę zespołu zegarów, tapicerkę klamek i uchwytów itd. Pojazd można również doposażyć w specjalnie zaprojektowane 17-calowe felgi.

Lista akcesoriów jest bardzo bogata i pozwala stworzyć własną stylistykę zakupionego egzemplarza. Pojazd można zamówić z 15, 16 lub 17-calowymi felgami ze stopu metali lekkich oraz chromowanymi obudowami lusterek zewnętrznych. Aby w jeszcze większym stopniu poprawić funkcjonalność, samochód może zostać doposażony w szereg rozwiązań ułatwiających przewóz bagażu. Mowa tu o haku holowniczym ze zdejmowaną głowicą (niewymagającego użycia narzędzi) oraz solidnych poprzeczkach dachowych, na których można zamontować bagażnik do transportu rowerów czy nart albo obustronnie otwierane boksy dachowe (nowość), które znacznie ułatwiają załadunek. Świetną ochroną dla dzieci będą markowe foteliki Peugeot, które współpracują z systemem Isofix. A uniwersalne uchwyty na sprzęt multimedialny montowane w zagłówkach przednich foteli przydadzą się, aby zająć milusińskich w czasie jazdy. Uchwyty obsługują ekrany o maksymalnej przekątnej 13 cali. Ponadto na życzenie nabywcy dostępnych jest wiele innych akcesoriów.